نیاز قطعه‌سازان به ۶ هزار میلیارد تومان برای تامین خودروهای پیش فروش شده

شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
تامین قطعات ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی ایران خودرو و سایپا، حداقل به ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد.
تبلیغات

در ماه‌های گذشته صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور متاثر از مشکلات ارزی و تحریم‌های خارجی بوده است؛ چندی پیش مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شد که به گفته فعالان این بخش می‌توان با استفاده از آن‌ها نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد، تا کمی از التهابات قیمتی موجود در بازار خودرو کاسته شود. آمارها نشان می‌دهند در حال حاضر نزدیک به هزار و ۵۰۰ قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخلی خودرو حضور دارند.

در همین زمینه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت:

تامین قطعات مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار خودروی پیش فروش شده از سوی خودروسازان، به ۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. دو خودروساز اصلی کشور با هدف تامین تقاضای داخلی، طی ماه‌های اخیر در چند مرحله اقدام به پیش فروش خودروهای خود کردند که بازه زمانی تحویل آن‌ها یک سال به طول می‌انجامد؛ مجموع خودروهای پیش فروش شده به حدود صد هزار دستگاه می‌رسد.
آرش محبی‌نژاد

آرش محبی‌نژاد افزود:

قطعه‌سازان در صورت تامین شدن به موقع قطعات مورد نیاز و ترخیص آن‌ها از گمرک و همچنین فراهم شدن نقدینگی، قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش فروش (سایپا و ایران خودرو) خواهند بود. در مجموع بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای انجام فعالیت‌های جاری قطعه‌سازان مورد نیاز است که به دلیل عمل نکردن به موقع به تعهدات از سوی خودروسازان، تاکنون یک سوم این رقم معوق شده است.

 افزایش قیمت قطعات

این مقام صنفی به افزایش قیمت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت:

طبق محاسبه‌های انجام شده، قیمت قطعات خودرویی به طور متوسط در هم‌سنجی با پارسال باید دستکم ۸۰ درصد افزایش داشته باشد تا بتوان این صنعت را سرپا نگه داشت. البته طی مذاکره‌های انجام شده با بخشی از این افزایش قیمت در نیمه نخست سال، موافقت شده است. دولت باید با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ارزان یا ارز ارزان‌قیمت به قطعه‌سازان موافقت کند تا رشد قیمتی کمتری را در تولید قطعات و به تبع آن در تولید خودرو شاهد باشیم.

 سلیقه‌ای بودن ترخیص قطعات خودرو از گمرک

آرش محبی‌نژاد در ادامه با ابراز گلایه نسبت به نحوه ترخیص قطعات از گمرک، افزود:

این موضوع از طرف بانک‌ها و گمرک به صورت سلیقه‌ای انجام می‌شود؛ به طوری که برخی قادر به ترخیص قطعات شده‌اند، اما برخی دیگر موفق نشدند. مواد اولیه مورد استفاده برخی قطعه‌سازان مصرف دوگانه دارد و علاوه بر قطعه‌سازی می‌توان در سایر صنایع آن‌ها را بکار برد. با این حال بسیاری از قطعه‌سازان مشمول پرداخت نکردن مابه‌التفاوت ارزی نشدند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات