آیا استانداردهای ۸۵ گانه، مانع از تحویل خودروهای سایپا و ایران خودرو خواهد شد

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
از ابتدای دی ماه امسال بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی توسط سازمان ملی استاندارد آغاز می‌شود. آیا این موضوع، چالشی برای تولید خودرو در ایران است؟
تبلیغات

مرحله نهایی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز می‌شود. برنامه تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نیز، به زمستان امسال و اواخر سال بعد می‌انجامد. این شرایط نگرانی‌هایی برای متقاضیان به وجود آورده است. در همین زمینه رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برنامه پیش فروش (سایپا و ایران خودرو) تا زمانی که مورد تایید این سازمان قرار گرفته باشد، مشکلی ندارد.

سایپا پراید Saipa

اسفندماه سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یافت.

در مرحله اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی که قرار بود ۶۱ استاندارد خودرویی مدنظر قرار گیرد، سازمان ملی استاندارد ایران در موعد مشخص و در ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ اسامی ۲۵ خودروی سواری و سنگین جاده‌ای را منتشر و اعلام کرد؛  خط تولید آن‌ها باید متوقف شود.

تیگو 5   Tiggo 5

چهارم دی‌ماه سال گذشته، تولید و واردات بعضی از خودروهای غیر استاندارد از جمله MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه سوز، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60، جک J5، هیوندای i10  از دستور کار خودروسازان خارج شد.

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل 1843 LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K1051S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R440LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R460LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA 4250 کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا  dc 13107 خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال جاری بر اساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدند.

پس از آن در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که با تاخیری یک ماهه از سوی سازمان ملی استاندارد ایران همراه شد، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و در مرحله پایانی اجرای طرح مذکور باید منتظر ماند و دید خط تولید چه خودروهایی از ابتدای دی ماه سال جاری به بعد متوقف خواهد شد.

تعیین تکلیف شماره‌گذاری خودروهای پیش فروش شده

نیره پیروزبخت (رئیس سازمان ملی استاندارد ایران) درخصوص خودروهای پیش فروش شده سایپا و ایران خودرو که تحویل برخی از آن‌ها اواخر تابستان سال آینده است، نیز گفت:

برنامه پیش فروش خودروها تا زمانی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد قرار گرفته، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم مشکلی برای شماره‌گذاری نخواهند داشت.
 نیره پیروزبخت

نیره پیروزبخت در نشست خبری به مناسبت در پیش بودن روز جهانی استاندارد (۲۲ مهر) افزود:

این سازمان از ۱۵ سال پیش برای جلوگیری از تولید خودروهای بی کیفیت و غیراستاندارد فعالیت خود را آغاز کرد که در ابتدا شامل ۱۱ استاندارد اجباری بود، که امروز به ۶۳ مورد رسیده و در ابتدای زمستان امسال به ۸۵ مورد افزایش خواهد یافت. البته در بررسی این استانداردها شرایط روز جامعه را نیز لحاظ خواهیم کرد؛ شاید نتوان با سرعتی که لازم است کارخانه‌های تولیدکننده خودرو را به سمت استانداردهای یاد شده سوق داد. همه خودروسازان برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند، اما از تاریخ یاد شده اگر نتوانند مطابق برنامه اقدام کنند از تولید خودروهای غیراستانداردشان جلوگیری خواهد شد. سال گذشته ۲۵ خودروی غیراستاندارد و بی‌کیفیت از خط تولید خارج شد و تیرماه امسال نیز هشت خودرو به دلیل رعایت نکردن استانداردهای سوخت اجازه شماره‌گذاری از سوی نیروی انتظامی نیافتند.

پیروز‌بخت همچنین درخصوص تردد برخی خودروهای غیراستاندارد در خیابان‌ها و جاده‌ها گفت:

این خودروها مربوط به پیش از برنامه توقف تولیدشان است و همچنان می‌توانند تردد کنند. این سازمان مسئول نگارش استانداردهای جدید است و شرایط اقتصادی، سیاسی یا تحریم‌ها خارج از این موضوع خواهد بود؛ یعنی تا زمانی که تحریم جدید اجرایی نشده سازمان همچنان استانداردهای جدید می‌نویسد، زیرا همانند نقشه راه واحدهای تولیدی است. 

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره استانداردهایی همچون دیلایت (Day light، طراحی شده برای کشورهای مه‌آلود) در استانداردهای ۸۵ گانه یاد شده گفت:

در ایران نیز مناطق مه‌آلود یا دارای گردوغبار کم نیستند و تدوین چنین استانداردهایی به دلیل مباحث ایمنی و کاهش تصادفات است. استانداردها همگام با پیشرفت‌های روز جهان از نظر کمی و کیفی رشد می‌کنند و هر چه نیاز و دانش روز جوامع افزایش می‌یابد، تدوین استانداردهای جدید نیز ضروری می‌شود.

استاندارد بنزین و گازوئیل

بنزین

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره استاندارد گوگرد در بنزین و گازوئیل نیز اظهارداشت:

استاندارد گوگرد مربوط به گازوئیل نبوده، اما بتازگی با مصوبه هوای پاک مشمول استاندارد اجباری شد؛ در این زمینه سه سال فرصت به وزارت نفت داده شد تا فرآورده‌های گازوئیلی را استاندارد کند. برای بنزین نیز مطابق برنامه‌ریزی انجام شده ابتدا توزیع بنزین استاندارد یورو ۴ در هشت کلانشهر مورد تاکید قرار گرفت که در گام دوم به ۱۵ کلانشهر افزایش یافت و امسال مقرر شده وزارت نفت ۶۰ درصد پوشش جمعیتی کشور را از بنزین با استاندارد ملی یورو ۴ برخوردار کند. نمونه‌برداری‌های مربوط به استاندارد بنزین در نیمه جنوبی کشور آغاز شده و بزودی در نیمه شمالی کشور نیز انجام می‌شود و در پایان سال، گزارش آن برای دولت، مجلس و مسئولان فرستاده خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات