احتمال واردات اتوبوس دسته دوم به کشور

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخلاف ادعای بعضی خبرگزاری‌ها، واردات اتوبوس های کارکرده به ناوگان اتوبوسرانی محتمل است. وزارت صنعت، صدور مجوز برای این محصولات را تکذیب می‌کند.
تبلیغات

در مرداد ماه امسال ۱۸۳ دستگاه مینی بوس و ۵۹ دستگاه اتوبوس در داخل کشور تولید شد؛ گرچه تولید اتوبوس در این ماه در مقایسه با مرداد ماه پارسال، کاهش فاحشی نشان می دهد اما در تیرماه امسال ۷۸ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در کشور تولید شده بود. در بهار امسال یک هزار و ۲ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون در کشور تولید شد.

روزهای گذشته برخی خبرگزاری‌ها ادعا کردند؛ بعضی سازمان‌ها به بهانه تحریم به دنبال واردات اتوبوس به کشور هستند. در حالی که خطوط تولید اتوبوس‌های داخلی، با کمتر از ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و ظرفیت تولید کنندگان داخلی بلااستفاده مانده، عده‌ای به دنبال واردات اتوبوس‌های دست دوم درون شهری هستند.

کارشناسان معتقدند، مشکل اصلی در این ماجرا، کم توجهی دولت و همچنین شهرداری‌ها به تولیدات داخل است؛ زیرا اتوبوس به‌عنوان کالایی گران‌قیمت و سرمایه‌ای، چندان امکان فروش به‌ صورت شخصی به افراد نداشته و باید در قالب قراردادهای کلان فروخته شود.

مخالفت وزارت صنعت

 وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود اتوبوس های کارکرده به کشور را شایعهای بی پایه و اساس دانسته و اعلام کرده است که وزارتخانه هیچ مجوزی برای واردات اتوبوس دست دوم و کارکرده صادر نکرده و ۱۰۰ درصد با این موضوع مخالف است.

امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید:

کشور جای خودروهای اسقاطی نیست و اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

حمایت سازمان‌های مرتبط با اتوبوس‌رانی

 بررسی ها حاکیست برخی شرکت های بخش خصوصی وابسته به اتوبوسرانی، با هدف اجرای صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین مصوبه های هوای پاک، واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس کارکرده درون شهری، در برنامه دارند. مشتریان و خریداران اصلی اتوبوس شهری، سه گروه سازمان شهرداری‌های وزارت کشور، شهرداری‌های مناطق و شرکت تعاونی اتوبوسرانی هستند.

اتوبوس

 غلامحسین مصلح رییس هیات مدیره یک شرکت بخش خصوصی که زیر نظر شرکت اتوبوسرانی تهران فعالیت می کند، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت:

این شرکت در تلاش است تا اتوبوس های تا سه سال کارکرد خارجی به کشور وارد کند. واردات اتوبوس های نو به کشور ممنوع است اما بررسی ها نشان می دهد ناوگان اتوبوس شهری تهران با عمر متوسط بالای ۱۱ سال از علل اصلی آلایندگی هوای پایتخت به شمار می رود. شرکت های بخش خصوصی تابعه سازمان اتوبوسرانی تهران برای واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس دست دوم با استانداردهای یورو ۴، ۵ و ۶ درخواست داده اند اما تاکنون وزارت صنعت با ورود اتوبوس ها موافقت نکرده است.روزانه بخشی از مسافران با خودروهای شخصی جابجا می شوند و با در نظر گرفتن این موضوع و استاندارد ظرفیت جابجایی مسافر در سطح شهر تهران، نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جدید برای توسعه ناوگان حمل و نقل شهری مورد نیاز است.

 واردات از اتحادیه اروپا

 غلامحسین مصلح معتقد است، اتوبوس ها از اتحادیه اروپا و کشورهایی همچون فرانسه، آلمان و اسپانیا وارد می شوند و در این زمینه مذاکره های لازم به انجام رسیده است:

 ورود این تعداد اتوبوس مستلزم تامین ارز، اخذ مجوز قانونی و موافقت بانک ایرانی برای انجام نقل و انتقال های مالی است.  صرفه جویی در مصرف سوخت و هوای پاک از مواردی است که دولت برای تحقق آن یارانه بپردازد و ما در صدد هستیم این یارانه برای واردات اتوبوس های دست دوم تخصیص یابد تا آلودگی هوا کاهش یابد. واردات هر دستگاه اتوبوس با شرایط ذکر شده با ارز دولتی، نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان تمام می شود که نصف قیمت اتوبوس های ساخت داخل است.برای ساخت اتوبوس در داخل، موتور و گیربکس از خارج وارد می شود که نیازمند پرداخت تعرفه های گمرکی، همچنین مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه ها است اما واردات اتوبوس کار کرده مشمول این هزینه ها نمی شود.  ۱۶ شرکت زیرمجموعه اتوبوسرانی تهران به دنبال واردات این تعداد اتوبوس کارکرده به کشور هستند، اما تاکنون هیچ حمایتی از سوی دولت برای نوسازی ناوگان انجام نشده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات