چرا قرارداد ترامپ با مکزیک و کانادا، بر خودروسازی دنیا تاثیرگذار است

پنج‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قرارداد USMCA شامل قوانین جدید تجارت آزاد کشورهای آمریکای شمالی  شامل آمریکا، کانادا و مکزیک است که به تازگی جایگزین NAFTA شد.
تبلیغات

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا (NAFTA) که میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بسته شده بود، با نظر و فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده پس از ۲۴ سال متحول شد.

قرارداد جدید با نام تواففقنامه‌ی ایالات متحده، مکزیک، کانادا یا USMCA نسخه‌ی جدیدی از نفتا نیست، بلکه فصلی جدید در تجارت منطقه‌ی آمریکای شمالی خواهد بود. این قرارداد تأثیر بزرگی هم بر صنعت خودروسازی خواهد گذاشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

USMCA

بر اساس USMCA چند تغییر مهم در خودروسازی آمریکای شمالی به‌وجود خواهد آمد؛ از سال ۲۰۲۰، تمام خودروسازان آمریکایی موظف به تولید محصولاتی هستند که ۷۵ درصد قطعات آن‌ها از تولیدات آمریکای شمالی باشد تا تعرفه‌ی صفر درصدی اجرا شود. در قرارداد نفتا، ۶۲.۵ درصد قطعات خودروها باید از تولیدات این قاره محسوب می‌شد. در بخش دیگری از USMCA آمده است که از سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۰ درصد قطعات هر خودرو باید از کارخانه‌هایی که حقوق بالایی به کارکنان می‌پردازند، تأمین شود. در این کارخانه‌ها حداقل دستمزد ۱۶ دلار در ساعت بوده که حدود سه برابر حداقل حقوق فعلی کارگران در کارخانه‌های مکزیک است. این قوانین به‌منظور تشویق خودروسازان از انتقال خط تولید مکزیک به کانادا یا آمریکا تنظیم شده است.

USMCA

بر اساس قرارداد جدید، کامیون‌هایی که از مکزیک به خاک آمریکا وارد می‌شوند باید قوانین سخت‌گیرانه‌تر ایمنی را پشت سر بگذارند و البته کارگران مکزیکی مجاز به شکل دادن اتحادیه خواهند بود. با اینکه جزئیات قرارداد USMCA منتشر شده، اما هنوز تعرفه‌ی ۲۵ درصدی واردات فولاد کانادا به آمریکا به‌قوت خود باقی است. بر اساس گزارش خبرگزاری واشنگتن پست، مقامات دو کشور در حال رایزنی برای حذف تعرفه‌ها هستند.

USMCA

یکی از بخش‌های قابل توجه قرارداد جدید، افزایش حقوق کارگران مکزیکی است، اما بسیاری از کارشناسان خودرو معتقد هستند که نتیجه‌ی اصلی این قرارداد، افزایش هزینه‌های مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود؛ مهم‌تر این است که شرایط جدید، خودروسازان آمریکایی را بیشتر از خانه دور می‌کند و احتمالاً خط تولید این شرکت‌ها در چینبیشتر خواهد شد.

در بخش ضمیمه‌های USMCA که در پایان قرارداد انجام شده، اجرای تعرفه‌ی جدید بر واردات تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو از مکزیک و کانادا ممنوع اعلام شده است؛ این میزان بیشتر از صادرات فعلی کانادا و مکزیک به آمریکا است. به‌نظر می‌رسد که ترامپ در مقایسه با چینی‌ها، تعامل بهتری با کشورهای همسایه‌ی آمریکا دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات