اولین خودروی پدالی دنیا با استاندارد جاده، تولید شد

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مخترع اهل عربستان سعودی، خودرویی معرفی کرده است که باتوجه به سرعت رکاب‌زدن راننده پشت فرمان، سرعت‌ می‌گیرد و تمرین ورزشی هنگام رانندگی را، ممکن خواهد کرد.
تبلیغات

یک مخترع عربستانی اولین خودروی کالری‌سوز جهان را تولید کرده است که گفته می‌شود مسافرت‌های خسته‌کننده، ناسالم و بدون تحرک افراد را به زمانی فعال و سالم تبدیل می‌کند. ناصر الشواف، مخترع اهل عربستان سعودی است که با شرکت هلندی BPO همکاری کرد تا نمونه اولیه خودروی کالری‌سوز فیت‌کار پی‌پی‌وی (FitCar PPV) را تولید کند. این خودروی کالری‌سوز از پدال دوچرخه‌ای متصل به دریچه گاز به جای پدال مرسوم بهره می‌برد.

از نمای خارجی، خودروی کالری‌سوز فیت‌کار مانند سایر مدل‌های آئودی A4 آوانت (Audi A4 Avant) به نظر می‌رسد. آئودی A4 آوانت کالری‌سوز دارای پیشرانه ۲ لیتری مجهز توربوشارژر است که به جعبه دنده اتوماتیک با همان اندازه استاندارد متصل می‌شود؛ اما فضای داخلی کابین تا حدودی با مدل‌های متداول آئودی A4 آوانت تفاوت دارد.

Audi A4 Avant FitCar PPV / آئودی A4 آوانت فیت‌کار

در جلوی پای راننده، این خودروی کالری‌سوز دارای پدال دوچرخه‌ای به جای پدال گاز معمولی است و به واحد کنترل الکترونیکی یا کامپیوتر خودرو اجازه می‌دهد تا ورزش و تلاش راننده را به ورودی دریچه گاز تبدیل کند. اگر راننده سریع‌تر و محکم‌تر پدال بزند، خودرو نیز بیش‌تر شتاب می‌گیرد و سریع‌تر حرکت خواهد کرد.

سیستم فیت‌کار پی‌پی‌وی در مجموع دارای سه تنظیم اساسی است. در ترافیک گزینه "Drive Slow" یا رانندگی آهسته وجود دارد، در حالی که برای استفاده در بزرگراه از تنظیم "Drive Fast" یا رانندگی سریع بهره گرفته می‌شود. هنگامی که خودرو متوقف شده باشد اما راننده هنوز هم می‌خواهد به ورزش کردن ادامه دهد، گزینه "بدون حرکت" وجود دارد که ارتباط پدال را از دریچه گاز جدا می‌کند.

Audi A4 Avant FitCar PPV / آئودی A4 آوانت فیت‌کار

در پدال شاخصی وجود دارد که درجه سختی یا مقاومت را تنظیم می‌کند، به این ترتیب راننده می‌تواند شدت ورزش یا تمرین خود را انتخاب کند. با توجه به این‌که سیستم پدال دوچرخه‌ای آئودی A4 آوانت فضای بسیار زیادی اشغال می‌کند، ترمز با نسخه کنترل دستی ساده همانند وسایل نقلیه مخصوص معلولان جایگزین می‌شود. این اختراع جالب در سطح بین‌المللی ثبت شده و منتظر تائید استفاده جاده‌ای از آن در هلند و سراسر اروپا است.

ناصر الشواف در مورد این پروژه گفت:

من در بسیاری از شهرهای سراسر جهان کار کرده‌ام که در آن‌ها مسافرت‌های روزانه بیش از ۶۰ دقیقه با خودرو، غیر معمول نیست. این روش ناسالمی است که هر روز بیش از دو ساعت از زمان هر فرد را هدر می‌دهد. بنابراین من ایده فیت‌کار را ارائه دادم که همانند خودروهای متعارف اس و ما را با خیال راحت به مقصد مورد نظر می‌رساند. با این تفاوت که در فیت‌کار می‌تواند ضمن رانندگی به ورزش هم بپردازید.
Audi A4 Avant FitCar PPV / آئودی A4 آوانت فیت‌کار

ناصر الشواف ادامه داد:

مطالعات ما نشان می‌دهد میزان سوخت‌وساز کالری مناسب برای بدن، بیش از ۳۰۰ کالری در هر ۳۰ دقیقه است. ما زمان کمی برای ورزش و تناسب اندام در اختیار داریم و این زمان هر روز کمتر می‌شود؛ اما خودروی کالری‌سوز فیت‌کار (خودروی تناسب اندام) حداقل بخشی از راه‌حل برای کمک به افرادی است که زمان کمی برای ورزش دارند. این افراد بدون از دست دادن زمان، می‌توانند بیش‌تر کار کنند و من واقعا از نتایج این پروژه راضی هستم و به آن افتخار می‌کنم.

اسکار براکیدز زالبرگ، بنیانگذار و مدیر عامل BPO هلند گفت:

الان دو سال از زمانی می‌گذرد که ما در حال ساخت خودروی کالری‌سوز فیت‌کار هستیم. ما با یک ایده و مدل ساده شروع کردیم تا نشان دهیم چگونه این سیستم می‌تواند کار کند؛ سپس آن را در شرایط واقعی روی یک خودروی هوشمند (SmartCar) آزمایش کردیم. این مدل پروتوتایپ ۲ از خودروی کالری‌سوز فیت‌کار است؛ آئودی A4 آوانت به دلیل فضای ارگونومیک کابین و مناسب برای موقعیت دوچرخه‌سواری راحت همراه با فضای کافی برای عملکرد فیزیکی پدال، انتخاب شد.

زالبرگ افزود:

هدف ما این است که چنین فناوری توسط خودروسازان بزرگ برای نسل جدیدی از خودروهای سالم شهری پذیرفته شود یا بتوانیم آن را به سادگی در قالب کیت تبدیل به بازار عرضه کنیم. این طرح برای کسانی مناسب است که علاوه بر داشتن مشغله کاری زیاد، زمان کمی برای ورزش و تناسب اندام دارند. ما از ارائه طرح مفهومی خود که توسط بسیاری از مردم هلند مورد آزمایش قرار گرفته است، بسیار خوشحال هستیم. گزینه‌های متعددی برای توسعه و تکامل این پروژه وجود دارد. ما می‌توانیم سیستم ترمز احیاشونده (تجدیدپذیر) یا بسته‌بندی‌های مختلف ارائه دهیم تا پدال‌ها تاشو طراحی شوند و بتوانند به حالت رانندگی استاندارد بازگردند. همچنین می‌توانیم برنامه‌ای برای افزایش بهره‌وری فیت‌کار پی‌پی‌وی شامل به حداکثر رساندن سوخت‌وساز کالری، بهره‌وری و معرفی روش‌های مختلف و چالش‌ها در میان جامعه پیاده کنیم. همه این موارد کاملا امکان‌پذیر است.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات