پلتفرم گوردون موری، یک تحول در خودروهای اسپرت خواهد بود

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
خودروی اسپرت گوردون موری، طراخ افسانه‌ای مکلارن F1،  وزن ۸۵۰ کیلوگرم و پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتر ۳ سیلندر خواهد داشت.
تبلیغات

شرکت مهندسی گوردون موری اتوموتیو (Gordon Murray automotive) که توسط گوردون موری، طراح سابق خودروهای فرمول یک و خالق مدل افسانه‌ای مک‌لارن F1 هدایت می‌شود، خودروی اسپرت جدیدی با بدنه سبک‌وزن توسعه داده است. اگر چه T.43 توسط شرکت جدید گوردون موری اتوموتیو (GMA) ساخته می‌شود، اما پلت‌فرم آن برای فروش به دیگر شرکت‌ها طراحی شده است؛ بنابراین محصول نهایی با ظاهر و پیشرانه متفاوت، می‌تواند با آرم خودروساز دیگری نیز تولید شود.

Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43

 قدرت خودروی اسپرت گوردون موری T.43 از پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر مجهز به توربوشارژر گرفته می‌شود که ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این قدرت از طریق جعبه دنده دستی ۶ سرعته به چرخ‌ها تحویل داده خواهد شد. طبق مشخصات منتشر شده توسط GMA، پیشرانه در وسط خودروی اسپرت قرار می‌گیرد که ۳۶۴۰ میلی‌متر طول و ۱۷۵۰ میلی‌متر عرض دارد.

Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43

وزن کلی T.43 فقط ۸۵۰ کیلوگرم است که نسبت قدرت به وزن آن به ۲۵۹ اسب بخار در هر تن می‌رسد؛ گوردون موری اتوموتیو می‌گوید این خودرو عملکرد "استثنایی" ارائه می‌دهد و این شرکت امیدوار است که ارگونومی، قابلیت دید و ظرفیت بارگیری بالایی در کنار سطوح عالی از سفتی پیچشی، سبک‌وزنی و دوام داشته باشد. همه این خصوصیات به دلیل استفاده از فناوری iStream است که توسط شرکت گوردون موری دیزاین (Gordon Murray Design) ارائه می‌شود. آی‌استریم، آخرین نسخه از فناوری ارائه شده توسط گوردون موری دیزاین برای کاهش وزن و افزایش استحکام پلت‌فرم خودرو است.

گوردون موری دیزاین (GMD) ادعا می‌کند که با استفاده از قاب آلومینیومی مستحکم برگرفته از خودروهای فرمول یک و پنل‌های کامپوزیتی فیبر کربن، معماری جدیدی ایجاد شده است که می‌تواند تا ۵۰ درصد در وزن خودرو صرفه‌جویی کند؛ این پلت‌فرم همچنین باعث افزایش بهره‌وری، عملکرد و سواری خودروهای اسپرت جدید می‌شود.

Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43

گوردون موری دیزاین می‌گوید که فناوری آی‌استریم سوپرلایت (iStream Superlight) می‌تواند به هر نوع خودرویی اعمال شود؛ از خودروهای کوچک هم اندازه فورد فیستا و مزدا MX-5 گرفته تا شاسی‌بلند بزرگ و حتی کامیون‌ها و وسایل نقلیه تجاری سبک و ترانزیتی، همگی می‌توانند از فناوری آی‌استریم سوپرلایت گوردون موری بهره ببرند. این پلت‌فرم حتی می‌تواند در خودروی الکتریکی نیز استفاده شود و گوردون موری دیزاین ادعا می‌کند که سازگاری آن، باعث کاهش هزینه و مزیت‌های اقتصادی برای خودروسازان خواهد شد.

پروفسور گوردون موری در مورد فناوری جدید این شرکت گفت:

رویکرد جدید آی‌استریم سوپرلایت برای تولید وسایل نقلیه، نوآوری و تغییر اساسی (پارادایم شیفت) برای صنعت خودروسازی جهانی است. این پیشرفتی است که تکنولوژی شاسی سبک‌وزن را برای دهه‌های آینده ارائه می‌دهد. تیم طراحی گوردون موری، روشی منحصربفرد، سازگار و مقرون به صرفه برای تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان طراحی کرده است که به طور چشم‌گیری عملکرد و بهره‌وری محصولات را بهبود می‌بخشد.
Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43

با این حال گوردون موری دیزاین اشاره می‌کند که پلت‌فرم آی‌استریم سوپرلایت علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه و وزن، دارای مقاومت خوردگی بسیار بهتری نسبت به سازه‌های فولادی متداول است. اما فناوری iStream محدود به بدنه خودرو نیست. GMD همچنین مهارت‌های کاهش وزن خود را به صندلی‌های خودرو اعمال کرده است؛ صندلی جدید وزن بسیار کمتری نسبت به صندلی‌های معمولی دارد و علاوه بر آن از قابلیت تنظیم چهار جهته بهره می‌برد. وزن کم این صندلی عمدتا به ساختار کامپوزیتی بر می‌گردد که می‌تواند از شیشه یا کربن استفاده کند و وزن صندلی معمولی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.

گوردون موری دیزاین می‌گوید که این ساختار می‌تواند برای هواپیما یا قطار نیز استفاده شود. 

Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43
Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43
Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43
Gordon Murray Design T.43 / خودروی اسپرت گوردون موری اتوموتیو T.43
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات