افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک خودرو در ایران

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
قیمت لاستیک‌های ایرانی و وارداتی در بخش خودروهای سبک و سنگین با افزایش ۲ برابری در ماه‌های اخیر همراه شده است. این صنعت، برای تنظیم بازار به ارز دولتی نیاز دارد.
تبلیغات

 اخبار مرتبط به حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه اتوبوس‌های بین‌شهری، ارتباط تنگاتنگی با لاستیک دارد؛ امروزه، تأمین تایر در کنار قطعات و تعمیرات از مشکلات اساسی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است. موضوعی که حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به آن اذعان می‌کند. به گفته‌ی او، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ایران نیاز است و به همین علت قرار شد تا ارز دولتی برای واردات لاستیک اختصاص داده شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک از افزایش دو برابری قیمت لاستیک‌های ایرانی و وارداتی در بخش ناوگان سبک و سنگین خبر داد و گفت:

با توجه به نیاز ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای به واردات تایر، در جلسه‌ای مطرح شده است که ارز دولتی برای واردات این بخش اختصاص یابد.
لاستیک تایر کارخانه لاستیک

این اخبار در حالی منتشر شده است که به عقیده کارشناسان، بازار داخلی توان تولید محصولات متنوعی دارد و تنها نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش لاستیک‌های جاده‌ای داریم. از سوی دیگر، واردات کالاهای مختلف، با ارز دولتی از سوی دولت و گمرک ممنوع اعلام‌ شده است.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا بازار داخلی توان تأمین نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای را دارد یا خیر؛ و در صورتی که امکان تأمین نیاز را ندارد چرا اختصاص ارز برای واردات آن هم ارز دولتی در مسیر سرمایه‌گذاری دولت در زمینه تولید انجام نمی‌شود؟

نیاز به واردات بیش از ۶۰ درصدی لاستیک ناوگان جاده‌ای

در این رابطه داوود سعادتی نژاد (رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک) گفت:

در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه تایر، عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است و لاستیک ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند، فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود.
تایر و لاستیک

سعادتی‌ نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار به لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد:

نبود فناوری تولید لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت گسترده در بین تولیدکنندگان، عاملی شده است تا در راستای رفع نیاز بازار از واردات کمک گرفته شود.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک‌های ناوگان جاده‌ای

سعادتی نژاد خاطرنشان کرد:

در پی رشد قیمت ارز و افزایش تقاضا برای لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قیمت این دست لاستیک به بیش از دو برابر افزایش یافته است و تا زمانی که تولید داخلی توان رفع نیاز حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را نداشته باشد، قیمت محصولات افت نخواهد کرد و این موضوع زمان‌بر است. برای دستیابی به فناوری تولید لاستیک حمل‌ونقل جاده‌ای و رفع نیاز بازار به‌ واسطه تولید داخلی، باید سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد تا طی چند سال، تولید داخلی جایگزین واردات شود.
تایر

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک‌های ایرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت محصولات مختص به وسایل نقلیه شخصی با وجود رفع نیاز ۱۰۰ درصدی از طریق تولید داخلی رشد داشته است؟ گفت:

قیمت محصولات داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده است و به طور مثال لاستیک مختص پراید با قیمت بیش از ۳۴۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. دلیل این افزایش قیمت، عدم هماهنگی وارد‌کننده و تولیدکننده است. مواد اولیه مورد نیاز خودروهای کشور در ماه‌های اخیر برای تولید قابل قبول و با کیفیت ثبت سفارش شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات