گیربکس دو سرعته کریزل؛ انقلابی تازه در خودروهای برقی

یک‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت اتریشی کریزل، اولین گیربکس ۲ سرعته‌ی جهان را برای خودروهای برقی تولید کرد. شرایط فنی این جعبه دنده، متفاوت از نمونه‌های مشابه است.
تبلیغات

در تولید و طراحی خودروهای برقی، معمولاً بیشترین توجه متمرکز به موتور، باتری و وزن است؛ بیشتر وقت و سرمایه صرف توسعه‌ی بهترین موتورهای برقی با کارایی بالا می‌شود و نیازی به هزینه‌های بیشتر در طراحی گیربکس تک سرعته‌ی خودروهای الکتریکی وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد که به‌زودی گیربکس خودروهای برقی توجه بیشتری جلب خواهند کرد. یک شرکت اتریشی گیربکسی جدید و نوآورانه برای این نوع از خودروها تولید کرده است.

Kreisel

مهندسان شرکت کریزل الکتریک (Kreisel Electric) اولین جعبه‌دنده‌ی ۲ سرعته‌ی جهان را برای خودروهای برقی طراحی کرده‌اند. سه برادر کریزل با نام‌های مارکوس، فیلیپ و یوهان به‌عنوان بنیان‌گذاران شرکت، استفاده از این گیربکس را برای خودروهای برقی آینده توصیه می‌کنند. مارکوس کریزل می‌گوید:

در ابتدا هدف دشوار تولید یک سوپراسپرت برقی سبک‌وزن بر اساس یک خودروی اسپرت کلاسیک برای این گیربکس جدید را دنبال کردیم.

خودروی مورد نظر برادران کریزل، پورشه 910 است که حالا با قوای فنی برقی و کد 910e، عملکرد گیربکس ۲ سرعته‌ی خودکار اتریشی‌ها را به‌نمایش می‌گذارد. پورشه 910e کریزل می‌تواند در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت آن هم ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. 910e برای دست‌یابی به این عملکرد، باید به قطعات سفارشی و خاصی مجهز می‌شد؛ متخصصان کریزل برای اطمینان از بهترین عملکرد این مدل اسپرت سبک‌وزن کلاسیک، بسیاری از قطعات را خود تولید کردند. در کنار مهندسان شرکت اتریشی سالا درایو  (SaLa Drive)، گیربکس ۲ سرعته‌ی اتوماتیک کریزل به مرحله‌ی تولید انبوه رسیده است. این گیربکس به دو موتور برقی با مجموع قدرت ۴۸۳ اسب بخار و ۷۷۰ نیوتن‌متر گشتاور متصل شده است تا در تمام شرایط، انتقال قدرت مداوم و بهترین ارتباط بین اجزای قوای فنی برقرار باشد. باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۵۴ کیلووات ساعت، طی کردن مسافتی بیش از ۳۵۰ کیلومتر با یک بار شارژ را فراهم می‌کند. گیربکس کریزل به‌لطف داشتن سینکرونایزرهای الکترومکانیکی و قفل دیفرانسیل لغزش محدود، تعویض دنده در ۰.۲۵ ثانیه و انتقال قدرت روان حتی در مسیرهای بارانی را ممکن می‌کند. نسبت دو دنده‌ی این گیربکس به‌ترتیب برابر با ۸.۱۶ و ۴.۶۷ است.

Kreisel

خودروی ساخت کریزل در قالب پورشه 910e حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دلار قیمت خورده است اما بر اساس گفته‌های مقامات این شرکت، گیربکس ۲ سرعته‌ی کریزل کاربردهای بیشتری از نصب در یک سوپراسپرت کلاسیک سبک‌وزن دارد. توانایی انتقال قدرت تا ۸۰۵ اسب بخار با گشتاور ۹۰۰ نیوتن‌متر، استهلاک پایین و قابل استفاده در انواع خودروها، مثل ون‌های سایز متوسط، کامیون‌ و اتوبوس‌های بزرگ، پتانسیل فروش این گیربکس را افزایش می‌دهد. قیمت این محصول، هنوز اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات