تلاش عربستان سعودی برای سرمایه گذاری در فولکس واگن

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خصوصی‌سازی تسلا و مشارکت این شرکت با سرمایه‌داران عربستان، منتفی است. حالا، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان به همکاری با فولکس واگن آلمان، علاقه نشان می‌دهد.
تبلیغات

اقدام ایلان ماسک در اعلام طرح خود برای خصوصی‌سازی تسلا و تامین بودجه توسط عربستان سعودی، همگان را شگفت‌زده کرد. اما پس از جنجالی که در محافل رسانه‌ای برای ایلان ماسک و هیئت مدیره تسلا ایجاد شد، آن‌ها با سهام‌داران مشورت کردند و این طرح با شکست روبرو شد. 

tesla / تسلا

ماسک معتقد بود که صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی از این اقدام حمایت می‌کند، ولی او بعدها متوجه شد که سهام‌داران تسلا در زمره اصلی‌ترین مخالفان خصوصی‌سازی قرار دارند. توئیت جنجالی ایلان ماسک نیز منجر به ورود کمیسیون بورس و ارواق بهادار ایالات متحده و انجام تحقیقات شد؛ افزایش فشارها در نهایت باعث شد تا ایلان ماسک طرح خود را پس بگیرد.

عربستان سعودی

به گزارش بلومبرگ، اعلام عمومی ایلان ماسک مبنی بر اشتیاق سران عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری موجب نگرانی آن‌ها شده است. سران سعودی از این موضوع ناراحت بودند که ایلان ماسک جزئیات مذاکره با صندوق سرمایه‌گذاری عربستان را در پست توئیتری خود منتشر کرد. اگر چه ایلان ماسک اقدام خود را برای توجیه توئیت "تامین مالی امن" در پاسخ به فشارهای کمیسیون بورس اعلام کرد، اما سران سعودی باز هم این توجیه را قابل قبول نمی‌دانند.

تعدادی از افراد آگاه در گزارش بلومبرگ که نخواستند نامشان فاش شود، از تلاش مقامات عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری قابل توجه در شرکت‌های بزرگ جهانی به عنوان وسیله‌ای برای جذب تخصص و فناوری روز به منطقه خاورمیانه و استفاده بهینه از منابع فروش نفت خبر دادند. به گفته بلومبرگ، صندوق سرمایه‌گذاری عربستان قصد دارد تا منابع ملی این کشور را در جایی امن و با قابلیت بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاری کند.

Volkswagen  / فولکس واگن

پس از منتفی شدن توافق ایلان ماسک و تسلا با مقامات سعودی، طرف دوم علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت لوسید موتور اعلام کرد. به نظر می‌رسد که خودروساز برقی لوسید موتور بتواند جایگاهی خوب برای سرمایه‌گذاری مطمئن سعودی باشد. با این حال گزارش جدید وال استریت ژورنال از فولکس‌واگن به عنوان یکی از گزینه‌های القوه برای سرمایه‌گذاری عربستان نام می‌برد. در این گزارش، فولکس‌واگن AG و سیلور لیک (silver lake) به عنوان دو گزینه برای سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری عربستان معرفی شده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات