کاهش تولید انواع خودروی داخلی در تیر ماه ۹۷

دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
آمار منتشر شده از خودروسازان داخلی مانند ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد که تولید انواع مدل‌ها در تیر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.
تبلیغات

خودروسازان ایرانی در تیر ماه ۱۳۹۷، حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای سواری تولید کرده‌اند که بیش‌ترین آمار متعلق به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و گروه بهمن است. در این میان سایپا با ۴۰۲۸۴ دستگاه خودروی سواری در صدر قرار دارد که سهم ۴۳.۳ درصدی از کل تولید را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین ایران خودرو با تولید ۳۸۴۹۶ دستگاه در رتبه دوم قرار گرفته است، که سهم ۴۱.۴ درصدی از مجموع تولید خودروی سواری را در اختیار دارد. پس از سایپا و ایران خودرو، کرمان موتور با ۵۰۵۷ و بهمن با ۱۰۹۵ دستگاه قرار دارد. 

تولید خودرو

طبق آمار منتشر شده، ۹۹ هزار ۴۱۴ دستگاه انواع خودرو در تیر ماه ۹۷ توسط خودروسازان ایرانی تولید شد؛ این میزان، کاهش ۲۲.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نشان می‌دهد. از این میزان تولید، ۳۹۶۷۲ دستگاه در شرکت ایران خودرو تولید شد که کاهش ۳۵.۴ درصدی نسبت به تیر ماه ۹۶ دارد. همچنین از مجموع تعداد خودروهای تولیدی ۴۳۵۹۶ دستگاه متعلق به شرکت سایپا است، که کاهش ۲۱.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. 

آمار مقایسه‌ای تولید انواع مدل‌ها شامل سواری، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون در تیر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نیز اعلام شد. تولید انواع مدل‌های سواری از ۱۲۰۵۹۹ دستگاه به ۹۲۹۱۲ دستگاه (کاهش ۲۳ درصدی) رسید. تولید انواع وانت در تیر ماه ۹۶ از ۶۶۸۱ به ۴۸۷۲ دستگاه (کاهش ۲۷.۱ درصدی) در تیر ماه ۹۷ رسید. در این میان تولید انواع مینی‌بوس از ۸۱ دستگاه در تیر ماه ۹۶، به ۱۶۵ دستگاه (افزایش ۱۰۳.۷ درصدی) در تیر ماه ۹۷ افزایش یافت. تولید اتوبوس در میان خودروسازان از ۱۷۰ دستگاه در تیر ماه ۹۶ به ۷۸ دستگاه در تیر ۹۷ رسید، که کاهش ۵۴.۱ درصدی نشان می‌دهد. همچنین تولید انواع کامیون با افزایش ۲.۸ درصدی از ۱۱۶۵ به ۱۱۹۸ دستگاه رسید. 

از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش تولید انواع خودروی داخلی می‌توان به کمبود ارز، قطعه و آشفتگی بازار اشاره کرد. اگرچه دولت قول ارائه بسته حمایتی برای بهبود شرایط بازار خودروی داخلی داده، اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات