واردات خودرو مشمول ارز حاصل از صادرات نشد

یک‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق مصوب هیئت وزیران، واردات کالاها به غیر از کالاهای اساسی و دارو از بازار دوم ارز و محل ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود؛ اما این ارز شامل خودروهای وارداتی نخواهد شد.
تبلیغات

در بند دوم مصوبه هیئت وزیران که با هدف ساماندهی و مدیریت بازار ارز در ۱۶ مرداد ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، تامین ارز برای واردات انواع کالاهای غیرضروری در بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات همه کالاهای غیرنفتی به وِیژه فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، سنگ آهن، محصولات فولادی، فلزات رنگی و خدمات انجام می‌گیرد. طبق بند یک این مصوبه، کالاهای اساسی و دارو مشمول ارز دولتی هستند.

معاملات در بازار ثانویه از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی ( سامانه معاملات ارزی) صورت می‌گیرد. نرخ ارز در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به نحو مناسب به عنوان نرخ آزاد ارز، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مهدی دادفر

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال واردات خودرو با ارز بازار ثانویه گفت:

خودرو همچنان مشمول استفاده از این ارز نشده است؛ وضعیت گروه ۴ و رفع ممنوعیت واردات همچنان مشخص نیست و واردکنندگان این حوزه در ممنوعیت قرار دارند. به نظر می‌رسد مسئولان در حال آزمایش بازار هستند، تا پاسخگویی بازار ثانویه به تقاضاهای واردات کالاهای مجاز مشخص شود. بر این اساس تا زمان مشخص شدن وضعیت دقیق، ممنوعیت واردات حتی با ارز ثانویه همچنان پابرجا خواهد ماند.

با توجه به این اظهارات و مصوبه هیئت دولت، به نظر می‌رسد که خودروسازان و واردکنندگان فعلا نباید انتظار تامین ارز دولتی برای واردات خودرو و قطعه داشته باشند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات