عملکرد سیستم اتوپایلت تسلا، رضایت‌بخش نیست

شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آزمون ایمنی IIHS نشان می‌دهد که دستیار پیشرفته اتوپایلت تسلا مدل S عملکرد مناسبی ندارد؛ اما در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادف، موثر است.
تبلیغات

اخیرا دیوید آیلر، مدیر بخش سنجش ایمنی خودرو در مؤسسه IIHS ایالات متحده به منظور ارزیابی عملکرد سیستم دستیار راننده پیشرفته یا اتوپایلت (Autopilot) زمان زیادی را صرف رانندگی با تسلا مدل S کرده است. براساس یافته‌های آیلر، این سیستم نقطه ضعفی دارد که همواره باید مورد توجه رانندگان انواع مدل‌های تسلا قرار بگیرد.

مشکل اصلی اتوپایلت تسلا، واکنش مردد در مواجهه با مقسم‌های جاده‌ای است؛ به طوری که اگر راننده تمرکز کامل نداشته باشد با این موانع برخورد می‌کند. این مورد از مشهورترین حوادث جاده‌ای دنیا است و در واقع، چنین تصادفی جان والتر هوانگ (کارشناس اپل) را گرفت. او که افسار خودرو را به دست اتوپایلت تسلا مدل X سپرده بود در یکی از بزرگراه‌های کالیفرنیا دچار حادثه شد.

تسلا مدل X

به علاوه، آیلر به ویدیویی مشابه در این خصوص اشاره کرده است. فردی در شرایط مشابه واقع در شیکاگو، درست هنگام رسیدن به دوراهی مجبور به مداخله و توقف خودرو می‌شود؛ چرا که تسلا نمی‌داند دقیقا باید از کدام مسیر پیش رود.

به گفته‌ی کارشناسان IIHS، این حوادث گواهی بر عدم صلاحیت سیستم‌های خودران هستند و برخلاف اینکه اتوپایلت تسلا در کاهش صدمات و آمار خسارت به سرنشین‌ها و خودرو موثر است؛ یک سیستم خودمختار و صددرصد قابل اطمینان نیست و راننده‌ها هنگام استفاده از آن، نباید غربیلک فرمان را رها کنند.

البته مشکل، مختص محصولات تسلا نیست. طبق گزارش IIHS، محصولات سایر خودروسازان مجهز به دستیار راننده‌ی اتوپایلت سطح ۲ هم عمکلرد بی‌نقص، هنگام بروز سانحه ندارند.

اگرچه گزارشات ارائه شده جنبه‌ی تحلیلی ندارند؛ می‌توان علت اصلی خطر را دریافت. از آنجا که این سیستم در بیشتر اوقات کارکرد خوبی دارد، راننده به آن اعتماد می‌کند و ممکن است در شرایط خاص غافلگیر شود. برای حل این مسئله، تسلا از اوتوپایلت را به هشدار متناوب مجهز کرده است تا زمانی که دست‌های راننده روی فرمان نیست، او را هوشیار سازد.

با وجود اینکه توجه مشتریان تسلا با روشن کردن راننده خودکار، امری ضروری است؛ باید در نظر گرفت که سیستم اوتوپایلت روز به روز بهتر می‌شود. به‌روزرسانی‌هایی که در نهایت آن را تبدیل به یک سیستم تمام خودران می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات