۱۶ میلیارد دلار تعرفه واردات؛ جنگ تجاری آمریکا و چین جدی تر شد

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
در پی اعمال تعرفه ۱۶ میلیارد دلاری دولت دونالد ترامپ علیه محصولات چینی، چین نیز تعرفه مشابهی بر کالاهای آمریکایی از جمله خودرو و موتورسیکلت وضع کرد.
تبلیغات

طبق گزارش NBC News، چین با افزایش ۱۶ میلیارد دلاری تعرفه بر انواع کالاهای صادراتی آمریکا از جمله خودرو و موتورسیکلت، فاز جدیدی از جنگ تجاری را کلید زد. این حرکت به منظور تلافی اقدام ایالات متحده آمریکا در اعمال تعرفه ۱۶ میلیارد دلاری بر کالاهای چینی صورت می‌گیرد. 

تعرفه‌های افزایش یافته کنونی تا اول شهریور ماه امسال تأثیری نخواهند گذاشت و زمان دو هفته‌ای برای دو طرف جهت مذاکره و تفاهم وجود دارد. هر چند که با توجه به روحیات دونالد ترامپ، نباید انتظار داشت تغییر قابل ملاحظه‌ای در این زمینه ایجاد شود. تاکنون ایالات متحده و چین از استراتژی مناسبی برای تطبیق خود با شرایط جنگ تجاری موجود استفاده کرده‌اند، که شامل پاسخ متقابل به افزایش تعرفه‌ها می‌شود. افزایش بیش از پیش این تعرفه‌ها، نگرانی‌ها از برخورد نظامی را افزایش می‌دهد.

به گزارش CNBC، تعرفه‌های چین علاوه بر خودرو و موتورسیکلت، در مجموع حدود ۳۳۳ نوع کالای وارداتی از ایالات متحده آمریکا را شامل می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به زغال سنگ، نفت خام، گریس، قیر معدنی، محصولات پلاستیکی، ضایعات فلزی و مواد قابل بازیافت اشاره کرد.

چین آمریکا جنگ تجاری تعرفه خودرو موتورسیکلت

اد کیم، معاون بخش تحلیل صنعت در اتوپاسیفیک گفت:

هیچ‌کدام از این تعرفه‌ها برای خودروسازان مناسب نیست؛ خودروسازانی که به سرعت در حال گسترش بازار جهانی و شبکه عرضه محصولات خود هستند. دقت کنید که امروز صبح، جنرال موتورز بیانیه‌ای منتشر کرد که حاوی التماس تلویحی به دو طرف بود. در حال حاضر، جنرال موتورز دو مدل خودرو از چین به ایالات متحده وارد می‌کند؛ فورد نیز به زودی فوکوس را به آمریکا وارد خواهد کرد. این در حالی است که دو خودروساز آمریکایی، حجم قابل توجهی را از این کشور به چین صادر می‌کنند. جنگ تجاری میان دو کشور، می‌تواند تاثیر مخربی بر بازار انواع خودروها بگذارد. 
ترامپ

براساس اداره سرشماری ایالات متحده، این کشور در سال ۲۰۱۷ مبلغی حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار خودروی نو و دست دوم به چین صادر کرده است. تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ بر کالاهای چینی، اکنون به طور سالانه بر ۵۰ میلیارد دلار از محصولات تاثیر می‌گذارد و آینده روشنی نیز برای آن تصور نمی‌شود. دولت ترامپ در حال حاضر لیستی شامل بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را برای اعمال تعرفه جدید، بررسی می‌کند. رئیس جمهور ایالات متحده با وضع چنین تعرفه‌هایی، قصد دارد از واردات کالاهای چینی و خروج حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشورش جلوگیری کند.

خودروسازان در حال پیشبرد استراتژی مناسبی برای جلوگیری از اثرات زیان‌بار افزایش تعرفه‌ها در جنگ تجاری میان آمریکا و چین هستند. به عنوان مثال، جنرال موتورز خواستار معافیت برای بیوک انویژن (buick Envision) است، که در چین تولید می‌کند. علاوه بر این، ولوو قصد دارد محل تولید شاسی‌بلند XC60 را به ایالات متحده تغییر دهد؛ در حال حاضر، شاسی‌بلند ولوو XC60 در چین تولید می‌شود و صادرات آن به آمریکا انجام می‌گیرد. با این حال به نظر می‌رسد که با وجود تلاش بسیار خودروسازان برای بکارگیری چنین استراتژی‌‌هایی، بازار خودرو در دو کشور با زیان قابل توجهی روبرو شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات