باتری ۴۰ کیلووات ساعت نیسان لیف ۲۰۱۸، چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
مدل ۲۰۱۸ خودروی الکتریکی نیسان لیف از نوعی باتری جدید با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت بهره می‌برد که شعاع حرکتی آن را به ۲۴۰ کیلومتر افزایش می‌دهد.
تبلیغات

مدل سال ۲۰۱۸، نیسان لیف نه تنها ظاهر بیرونی جذاب‌تری دارد، بلکه ارتقای قابل توجهی در یکی از مهم‌ترین قطعات الکتریکی داشته است. خودروی الکتریکی نیسان لیف ۲۰۱۸ از پکیج باتری ۴۰ کیلووات ساعت بهره می‌برد، که ۱۰کیلووات ساعت بیش‌تر از نسل قبلی لیف است. به لطف باتری قدرتمندتر، اکنون خودروی برقی نیسان لیف می‌تواند به شعاع حرکتی ۲۴۰ کیلومتر دست یابد. چنین اتفاقی تنها می‌تواند به دلیل تغییراتی در قطعات داخلی باتری خودرو باشد.

هنگامی که نسل اول نیسان لیف در سال ۲۰۱۱ عرضه شد، به سرعت به پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی تاریخ تبدیل شد و هیچ رقیب واقعی برای آن وجود نداشت. با گذشت زمان و عرضه نسخه جدید خودروی برقی نیسان لیف در سال ۲۰۱۷، این مدل تقریبا منسوخ و قدیمی شده بود؛ زیرا تعداد زیادی از فروشندگان به دلیل شعاع حرکتی کمتر نسبت به رقبایی مانند تسلا و شورولت، به این محصولات روی آوردند. بزرگترین مسائل مربوط به نسل اول نیسان لیف، شعاع حرکتی پایین و طول عمر باتری بود.

اخیرا خودروی الکتریکی نیسان لیف در چالش استقامتی برای سنجش توانایی خود شرکت کرد؛ نیسان لیف دومین خودروی برقی است که پس از تسلا مدل اس، این چالش را به پایان می‌رساند. در این چالش، خودروها و افراد باید از سه قله در انگلستان، اسکاتلند و ولز صعود کنند و سپس پایین بیایند. در پایان میزان شارژ باقیمانده آن‌ها، معیاری از توانایی خودروی برقی در استقامت خواهد بود.

Nissan LEAF electric car / خودروی برقی نیسان لیف

این تلاش با صعود به ارتفاعات سه قله بن نویس در اسکاتلند (۱۳۴۵ متر)، اسکافل پایک در انگلستان (۹۷۸ متر) و اسنودان در ولز (۱۰۸۵ متر) و طی کردن فاصله کلی بین این سه قله (۷۴۴ کیلومتر) تنها در ۲۴ ساعت انجام شد. با توجه به فاصله زیاد مسیر حرکت و زمان محدود برای شارژ سریع در ۲۴ ساعت، به نظر می‌رسد که نیسان لیف خودروی مناسبی برای انجام این چالش باشد.

Nissan LEAF electric car / خودروی برقی نیسان لیف

تیم نیسان شامل گرث دانسمور و کریس رمزی، توانستند مسافت کلی مسیر را در زمان ۲۳ ساعت و ۴۰ دقیقه به پایان برسانند. مسیر در ابتدا از اسکاتلند و قله بن نویس آغاز شد و در قله اسنودان به پایان رسید، در حالی که هنوز ۱۴ درصد از میزان شارژ خودروی برقی نیسان لیف باقی ماند. حضور در این چالش استقامتی برای نیسان لیف، موفقیت بزرگی در جهت آزمایش شارژپذیری و محدوده حرکتی باتری به شمار می‌رود.

Nissan LEAF electric car / خودروی برقی نیسان لیف

پس از تجربه مشکلات مربوط به پکیج باتری نیسان لیف نسبت به سایر خودروهای الکتریکی در نسل اول، خودروساز ژاپنی توجه خود را در مدل جدید روی بسته باتری متمرکز کرده است. بنابراین رقابت‌پذیری نیسان لیف جدید، به تغییرات و عملکرد آن‌ها در شرایط کاری بستگی مستقیم دارد.

Nissan LEAF / نیسان لیف

وب‌سایت insideEvs به نقل از کانال یوتیوب EVs Enhanced، مقایسه کوتاهی بین دو نسل باتری خودروی برقی نیسان لیف انجام داده است. باتری مدل جدید نیسان لیف از پوشش نسل قبل استفاده می‌کند؛ در حالی که بخش‌های مختلف و حتی الگوهای اتصالات خارجی نیز تقریبا یکسان هستند. در داخل ماژول‌های مشابهی به کار می‌رود، با این تفاوت که سلول‌های بیش‌تری برای ذخیره انرژی در داخل باتری جدید وجود دارند. شاید اولین تفاوت در استفاده از نوعی حسگر جدید در ساختار باتری باشد؛ این حسگر به جای ۳ سیم در مدل قبلی، دارای ۴ سیم است. به طور مشخص، در داخل باتری جدید، دو حسگر به کار می‌رود که به آن برای انجام بهتر وظیفه کمک می‌کنند.

nissan leaf / خودروی برقی نیسان لیف

برای بهبود محدوده حرکتی، نیسان ظرفیت باتری خودروی برقی لیف را از ۲۴ کیلووات ساعت ( و ۳۰ کیلووات ساعت در آخرین مدل) تقریبا دوبرابر کرده است، تا ۴۰ کیلووات در بسته‌ای با همان حجم باتری نسل اول قرار گیرد. ظرفیت مدل جدید باتری لیف ۶۷ درصد بیش‌تر است و ۳۷ درصد خروجی بالاتری نسبت به مدل سال ۲۰۱۰ دارد؛ اما ضخامت آن فقط ۰.۹ میلی‌متر است. اما باتری نیسان لیف مدل ۲۰۱۸، از افزایش ۳۳ درصدی ظرفیت نسبت به مدل ۲۰۱۷ بهره می‌برد.

 battery nissan leaf / باتری خودروی برقی نیسان لیف

سلول‌های کبالت منگنز نیکل که نیسان در آخرین پکیج باتری با ظرفیت ۴۰ کیلووات ساعت استفاده می‌کند، دارای ساختار جدید اسپینل مولکولی لایه‌ای است که قیمت ارزان‌تری نیز دارد. علاوه بر این، سلول کبالت منگنز نیکل قدرت بیش‌تری نسبت به سلول‌های اکسید منگنز لیتیوم در باتری لیتیوم یون اصلی ارائه می‌دهد.

باتری مدل جدید خودروی الکتریکی نیسان لیف هنوز دارای ۱۹۲ سلول است، اما آن‌ها در ۲۴ ماژول و هر کدام با هشت سلول قرار گرفته‌اند، به جای این‌که ۴۸ ماژول با چهار سلول برای هر کدام باشند. نیسان می‌گوید ساخت این پکیج باتری جدید، باعث کاهش نقاط داغ در مقایسه با سایر روش‌های ساخت سلول می‌شود. همچنین استفاده از پکیج تک لایه با ساختارهای سلولی لمینت، ماژول‌ها را خنک نگه می‌دارد، هرچند که ظرفیت و خروجی آن دو برابر شده است.

 battery nissan leaf / باتری خودروی برقی نیسان لیف

این شرکت هنوز سیستم نظارت بر سلول یا سیستم‌های خنک‌کننده را اصلاح نکرده است؛ این مسئله باعث ایجاد نگرانی در مورد طول عمر باتری جدیدی شده است، اما تا زمان آزمایش نهایی باید منتظر ماند. پیش از این، نیسان از افزایش زمان شارژ باتری جدید خبر داد؛ این موضوع برای جلوگیری از آسیب‌های شارژ سریع اعمال شد. نیسان می‌گوید این کار به طور قابل توجهی تخلیه باتری را کاهش می‌دهد، گرچه بعضی از مشتریان شکایت کرده‌اند که این موضوع زمان لازم برای سفرهای طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.

Nissan LEAF / باتری خودروی الکتریکی نیسان لیف

تفاوت بارز بین مدل قبلی و جدید، فیوز اصلی پکیج باتری نیسان لیف است. با توجه به این‌که باتری جدید در سرعت‌های بالا تحت شدت جریان‌های بالاتری قرار می‌گیرد، از فیوز با مقاومت بالاتری استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا عمر قطعات حساس به مراتب افزایش یابد.

سال آینده از باتری ۶۰ کیلووات ساعت در خودروی برقی نیسان لیف استفاده خواهد شد. این ویدئو نشان می‌دهد که گزینه سال آینده نیز باید از ساختار داخلی متفاوتی نسبت به نسل کنونی برخوردار باشد. آن‌طور که گفته می‌شود در باتری جدید خودروی الکتریکی نیسان لیف از سیستم مدیریت دمای مایع خنک بهره گرفته خواهد شد، که محدوده حرکتی بالاتری نیز در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات