سرمایه گذاری سنگین لری پیج روی خودروهای پرنده

دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
لری پیج، بنیانگذار گوگل امیدواری زیادی به آینده خودروهای پرنده دارد و به همین علت سرمایه‌گذاری سنگینی در سه شرکت فعال این حوزه انجام داده است.
تبلیغات

بسیاری از کارشناسان، آینده صنعت حمل‌ونقل را در گرو توسعه خودروی خودران می‌دانند؛ اما خودروی پرنده نیز در این حوزه نقش تاثیرگذاری خواهد داشت. به خصوص این‌که لری پیج، بنیانگذار گوگل و مدیر اجرایی کنونی آلفابت، سرمایه قابل توجهی را در این زمینه تزریق کرده است. لری پیج در حال حاضر به دلیل سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های فعال در زمینه تولید خودروی پرنده، از جمله ثروتمندترین افراد دنیا به حساب می‌آید. این کارآفرین حوزه فناوری تمام تلاش خود را برای به ثمر رسیدن پروژه ماشین پرنده انجام می‌دهد. 

لری پیج

همه ما همچنان به تحقق رویای خودروی پرنده امیدوار هستیم و می‌دانیم که بالاخره روزی شاهد پرواز آن‌ها در آسمان خواهیم بود. در حالی که پیشینه این رویا به دهه ۱۹۵۰ بر می‌گردد، واقعیت این است که هنوز پرواز عادی آن‌ها در آسمان محقق نشده است. اما لری پیج معتقد است که این پدیده به زودی فراگیر می‌شود و به همین علت سرمایه‌گذاری سنگینی روی خودروی پرنده انجام داده است.

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

پیج به اندازه‌ای از این موضوع اطمینان دارد که در حال حاضر سرمایه‌ خود را در سه شرکت به گردش انداخته است. پیج در حال حاضر به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران شرکت کانادایی اوپنر (Opener) شناخته می‌شود. او در شرکت کیتی هاوک (Kitty Hawk) نیز سرمایه‌گذاری کرده است که اخیرا نامش به دلیل رونمایی از طرح مفهومی تاکسی پرنده دونفره بر زبان‌ها افتاد. 

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

 لری پیج در سال ۲۰۱۰ با همکاری پروفسور ایلان کرو استاد دانشگاه استنفورد، شرکتی با نام لوت (Levt) راه‌اندازی کرد. این شرکت تخصصی در زمینه توسعه تاکسی پرنده فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۱۱ نام آن به زی.ایرو (Zee.Aero) تغییر یافت. پیج در سال ۲۰۱۴ با استفاده از شرکت غیرفعال خود، طی قراردادی به ارزش ۱۰.۵ میلیون دلار اوپنر را خریداری کرد. در آن زمان اوپنر با نام اسکای‌کار (SkyKar) شناخته می‌شد. مارکوس لنگ، بنیانگذار اوپنر در سال ۲۰۰۹ از نمونه اولیه خودروی پرنده خود رونمایی کرد. 

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

لری پیج مسئولیت شرکت‌های خود (اوپنر و زی‌.ایرو) را به سباستین ترون واگذار کرده است؛ مردی که پشت پروژه سرویس نقشه (گوگل مپ) و خودروی خودران گوگل قرار دارد. این دو شرکت همزمان با کیتی هاوک، تاکنون روند روبه‌رشدی داشته‌اند.

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده

خودروی پرنده که به صورت رسمی با عنوان eVTOL شناخته می‌شود، در حقیقت اسکوتر برقی هوایی هستند که از قابلیت فرود و پرواز عمودی (عمودپرواز) بهره می‌برند. شرکت‌های زیادی از جمله اوبر، ایرباس و جابی (Joby) در حال ساخت ماشین پرنده سبک‌وزن خود برای حضور در شبکه هوایی هستند. جابی در ایالات متحده، ولوکوپتر در آلمان و ای‌هنگ (EHang) در چین برای ساخت خودروی پرنده تلاش زیادی می‌کنند.

اوپنر و کیتی هاوک که در پالو آلتو کالیفرنیا مستقر هستند، فقط چند ساختمان با یکدیگر فاصله دارند و تقریبا هیچ ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد. در حقیقت مدیر عامل این دو شرکت به خاطر منافع پیج با یکدیگر رقابت می‌کنند و شاید تنها برنده این رقابت، بنیان‌گذار گوگل باشد. شرکت‌های لری پیج در حال حاضر سه پروژه پیشرفته در زمینه خودروی پرنده در جهان را کنترل می‌کنند؛ این شرکت‌ها حتی پیشرفت بیش‌تری نسبت به اوبر، جابی  و ایرباس در زمینه تاکسی پرنده دارند، زیرا مدل‌های آن‌ها عمدتا آزمایشگاهی هستند.

flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده
flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده
flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده
flying car / خودروی پرنده ماشین پرنده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات