آینده خودروهای برقی، در اختیار برندهای اروپایی خواهد بود

شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، خودروهای برقی ساخت اروپا تا سال ۲۰۲۱ سهم بیشتری از محصولات تمام الکتریک و پلاگین هیبرید تسلا و جنرال موتورز خواهند داشت.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد تسلا به‌عنوان پیشتاز فناوری خودروهای برقی، باید به‌زودی با محصولات اروپایی روبرو شود. بر اساس پژوهش‌های انجام شده غول‌های خودروسازی آلمان شامل دایملر و فولکس واگن در تولید خودروهای برقی پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند و احتمالاً از سال ۲۰۲۱ تسلا را پشت سر خواهند گذاشت. بر اساس مطالعه و پیش‌بینی مؤسسه‌ی مشاوره‌ای PA، تسلا در سال ۲۰۱۹ همچنان برند اول خودروهای برقی خواهد ماند؛ اما با شروع سال ۲۰۲۱ و عرضه‌ی محصولات متنوع  برندهای بزرگ جهانی، شرکت خودروسازی ایلان ماسک به جایگاه هفتم سقوط خواهد کرد. باتوجه به این پیش‌بینی دایملر، بی‌ام‌و ، اتحاد رنو، نیسان  میتسوبیشی و فولکس واگن جایگاه‌های اول تا چهارم طبقه‌بندی بهترین شرکت‌های فعال در تولید خودروهای برقی را خواهند داشت.

Tesla

در پیش‌بینی متخصصان مؤسسه‌ی PA، عامل‌های استراتژی، فناوری باتری، فرهنگ، شبکه‌ی فروش، قراردادهای همکاری و عملکرد مالی هر شرکت در نظر گرفته شده است. بر اساس گفته‌های سخنگوی PA، مشکلات تسلا در خط تولید مدل 3 و مشخص نبودن سوددهی در این شرکت باعث سقوط این برند آمریکایی در رده‌بندی چند سال آینده شده است. از طرفی با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی تسلا در آمریکا، اعتبار مالیاتی محصولات این شرکت کاهش پیدا می‌کند، در حالی‌که محصولات مرسدس‌بنز، آئودی و بی‌ام‌و  با اعتبار مالیاتی کامل به بازار آمریکا راه پیدا می‌کنند. بر اساس سیاست جدید مالیاتی آمریکا و به‌منظور تشویق مردم به‌خرید خودروهای برقی، در ۲۰۰ هزار دستگاه تولیدی اول هر برند، اعتبار مالیاتی معادل ۷ هزار و ۵۰۰ دلار منظور می‎شود.با عبور از مرز ۲۰۰ هزار دستگاه، هر ۶ ماه ۵۰ درصد از این اعتبار درنظر گرفته شده کاهش پیدا می‌کند تا کاملاً حذف شود. بر اساس گفته‌های مقامات تسلا، در روز اول سال ۲۰۱۹، اعتبار مالیاتی محصولات این شرکت به ۳ هزار و ۷۵۰ دلار کاهش پیدا می‌کند.

شورولت بولت / Chevrolet Bolt

جنرال موتورز نیز با تولید و فروش سه خودروی شورولت بولت، شورولت اسپارک و شورولت ولت پلاگین هیبرید به‌زودی با کاهش اعتبار مالیاتی روبرو می‌شود. با این تفاسیر، دو برند آمریکایی در برابر محصولات جدید و تازه‎نفس اروپایی‌ها که با اعتبار مالیاتی کامل فروخته می‌شوند، در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند. بر اساس تخمین کارشناسان وب‌سایت Insideevs، جنرال موتورز در حال حاضر حدود ۱۸۴ هزار دستگاه خودروی تمام برقی و پلاگین هیبرید به‌فروش رسانده و نیسان با فروش ۱۲۱ هزار دستگاه مدل لیف دومین برندی است که در آستانه‌ی کاهش اعتبار مالیاتی قرار دارد. اوایل سال ۲۰۱۸ بود که بسیاری از مردم باتوجه به احتمال کاهش ۵۰ درصدی اعتبار مالیاتی تسلا، از پیش‌خرید و ثبت سفارش مدل 3 منصرف شدند و محصولات برندهای دیگر مانند شورولت بولت را انتخاب کردند. از سال گذشته است که مقامات جنرال موتورز و تسلا در حال لابی‌گری با کنگره بوده‌اند تا از کاهش اعتبار مالیاتی جلوگیری کنند؛ اما هنوز این قانون تغییری نکرده است.

BMW i3 / خودروی الکتریکی بی‌ام‌و i3

چند ماه گذشته بود که یکی از مدیران ارشد جنرال موتورز باتوجه به تقاضای بالای شورولت بولت و تولید بیشتر این مدل برقی، درخواست تجدیدنظر در سیاست اعتبار مالیاتی خودروهای الکتریکی را داد. علاوه بر این هفته‌ی گذشته اعلام شد که تقاضا برای خرید شورولت بوت در آمریکا، کانادا و کره‌ی جنوبی بالاتر از ظرفیت خط تولید بوده است؛ بنابراین در سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۸، تولید این مدل تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. توماس گاتل، رئیس بخش خودروی مؤسسه‌ی مشاوره‌ای PA گفت:

دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی و بهبود فناوری خودروهای برقی در کنار هم صورت می‌گیرند؛ اما خودروسازان باید در عملکرد کلی سازمانی و نیروی کار نیز پیشرفت داشته باشند.

با اینکه تسلا در طول چند هفته‌ی گذشته تولید مدل 3 را افزایش داده است، اما بر اساس پیش‌بینی کارشناسان این روند دوام نخواهد داشت. عدم تداوم تولید انبوه در کنار کاهش اعتبار مالیاتی، پیش‌بینی‌های کارشناسان مؤسسه‌ی PA را منطقی نشان می‌دهد. پیش‌بینی رده‌بندی PA به‌صورت زیر است.

tesla s

رده‌بندی برندهای تولیدکننده‌ی خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹

  • تسلا
  • رنو، نیسان، میتسوبیشی
  • بی‌ام‌و
  • هیوندای، کیا
  • دایملر
  • ولوو 
  • فولکس واگن
  • رده‌بندی برندهای تولیدکننده‌ی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱

  • دایملر
  • بی‌ام‌و
  • رنو، نیسان، میتسوبیشی
  • فولکس واگن
  • ولوو
  • تویوتا
  • تسلا
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات