سرویس اشتراک خودروی هوئی تویوتا؛ رقیب جدید اوبر
تویوتا موتور ژاپن روز سهشنبه سرویس اشتراک سواری (Car Sharing) جدیدی را در هونولولو مرکز هاوائی راهاندازی کرد که به مشتریان اجازه میدهد از گوشی هوشمند برای باز کردن قفل خودرو و شروع به استفاده ساعتی یا روزانه از محصولات تویوتا کنند. این آخرین سرویس ارائه شده توسط یک خودروساز است که با طرحهای سایر شرکتهای اشتراک سواری و اجاره خودرو رقابت میکند.
این سرویس هوئی (Hui) نامیده میشود، که در زبان عامیانه هاوائی به معنی "گروه" است. سرویس جدید که با همکاری توزیعکننده محلی سروکو پاسیفیک توسعه یافته است، از پلتفرم تویوتا برای پیگیری، تجریه و تحلیل مشتریان و زمان استفاده آنها بهره میگیرد. تویوتا میگوید از دادههای این سرویس برای مدیریت بهتر عرضه خودرو استفاده خواهد کرد.
مشتریان میتوانند با پرداخت ۹.۹۵ دلار در ساعت یا ۷۹.۶۰ دلار در روز (شامل هزینه بنزین و بیمه)، خودروهای تویوتا پریوس، لکسوس RX 350 و سایر مدلهای تویوتا را در یکی از ۲۵ ایستگاه پارکینگ رزرو و اجاره کنند. تویوتا با ارائه چنین خدمتی، به رقبایی مانند سرویس Car2Go گروه دایملر AG و مَیوِن (Maven) جنرال موتورز میپیوندد. این سرویسهای اشتراک سواری در ارائه خدمات خود با تاکسیهای سنتی، شرکتهای اشتراک سواری مدرن مانند اوبر و لیفت و شرکتهای اجاره خودرو از جمله هرتز گلوبال هولدینگز رقابت میکنند.
زاک هیکس، مدیر عامل شرکت تویوتا کانکتدنورث امریکا در بیانیهای اعلام کرد:
این برنامه قابلیت استفاده آسان و راحتی نسبت به سرویسهای کرایه اتومبیل سنتی دارد.
بزرگترین خودروساز ژاپن، سال ۲۰۱۶ بخش کوچکی از سهام اوبر را خریداری کرد. همچنین تویوتا ماه گذشته نیز حدود یک میلیارد دلار در شرکت گرب هولدینگز (Grab Holdings) سرمایهگذاری کرد؛ گرب هولدینگز با عنوان بزرگترین شرکت جنوب شرق آسیا در زمینه خدمات اشتراک سواری شناخته میشود.
نظرات