کارمند سابق اپل به سرقت فناوری خودران برای چین، متهم شد

چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارمند سابق اپل که در پروژه ساخت خودروی خودران با این شرکت همکاری می‌کرد، به اتهام سرقت اسرار تجاری برای شرکت چینی ایکس‌پنگ موتورز بازداشت شد.
تبلیغات

دادستان فدرال آمریکا کارمند سابق اپل را به سرقت اسرار تجاری مربوط به برنامه خودروی خودران اپل متهم و بازداشت کرده است. ژیائولانگ ژانگ روی پروژه محرمانه خودروی خودران اپل کار می‌کرد. ژانگ در فروردین ماه گذشته اپل را ترک کرد و گفت که قصد دارد برای یک شرکت خودروسازی چینی به نام ایکس‌پنگ موتورز (Xpeng Motors) کار کند. طبق اسناد دادگاه، ژانگ متهم به کپی بیش از ۴۰ گیگابایت اسرار تجاری تحت مالکیت معنوی اپل به لپ‌تاپ همسرش قبل از خروج از شرکت است. این اسناد نمی‌تواند ایکس‌پنگ موتورز را به انجام عمل خلاف قانون متهم کند.

ایکس‌پنگ موتورز در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما از اتهامات وارد شده علیه ژانگ که دو ماه پیش با این شرکت پیوسته بود، متأثر و خشمگین هستیم. ما توصیه‌های موسسه حقوقی موریسون اند فارستر برای انجام تحقیقات در مورد ژیائولانگ را انجام دادیم و پس از آن استخدام او لغو شد. البته اپل به این درخواست پاسخی نداده است.

اپل به مدت چند سال در حال توسعه فناوری خودروی خودران است، هرچند که این شرکت در مورد برنامه‌ها و جاه‌طلبی‌هایش با محدودیت بسیاری عمل می‌کند. بلومبرگ در ماه ژانویه گزارش داد که این شرکت ۲۷ خودروی آزمایشی خود را در اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا ثبت کرده است. تیم کوک، مدیر عامل اپل سال گذشته تصدیق کرد که این شرکت در حال توسعه فناوری خودروی مستقل (خودران) است؛ البته چنین اظهارنظری پس از انتشار گزارش‌هایی انجام شد، که ادعای برنامه‌های اپل برای ساختن خودروی خودران را رد می‌کرد.

Apple autonomous vehicle / خودروی خودران اپل

دستگیری ژانگ به علت تنش رو به رشد بین ایالات متحده و چین در زمینه مالکیت معنوی است. چین نیاز به شرکت‌های فناوری خارجی دارد که می‌خواهند در این کشور تجارت کنند؛ چین از این شرکت‌ها می‌خواهد تا با شرکت‌های داخلی همکاری کنند و مالکیت معنوی خود را با شرکای چینی به اشتراک بگذارند. بسیاری از شرکت‌ها بر این باورند که شرکت‌های چینی از این روند برای سرقت اسرار تجاری و انتقال فناوری استفاده می‌کنند. تعرفه‌های دولت ترامپ بخشی از پاسخ به این عمل ارزیابی می‌شود، اما چین تاکنون از پایان دادن به آن اجتناب کرده است.

طبق اسناد دادگاه، ژانگ در سال ۲۰۱۵ توسط اپل استخدام شد تا در پروژه خودروی خودران کار کند. در فروردین ماه گذشته، ژانگ به بهانه تولد فرزندش به چین سفر کرد. ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۷، او به اپل اطلاع داد که از این شرکت خارج می‌شود و قصد دارد به چین بازگردد تا در مکانی نزدیک به خانواده‌اش برای شرکت ایکس‌پنگ موتورز کار کند. در طی تحقیقات داخلی، اپل کشف کرد که ژانگ جستجوهای گسترده‌ای را در پایگاه‌های اطلاعات سری انجام داده و در ۸ اردیبهشت نیز به مقر اپل آمده است؛ درست زمانی که تصور می‌شد ژانگ در مرخصی باشد.

Apple autonomous vehicle / خودروی خودران اپل

ژانگ به کارکنان امنیتی اپل اعتراف کرد که وی سرور لینوکس متعلق به اپل را به خانه برده و داده‌ها را به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده است. او گفت که می‌خواست از داده‌ها برای مرور آموزش‌های خود بهره بگیرد و امیدوار است که به او کمک شایانی در استخدام برای کار دیگری در اپل بدهد. ژانگ سرور را بازگرداند و لپ‌تاپ را نیز به اپل منتقل کرد. ژانگ روز ۱۶ تیر ماه در فرودگاه بین‌المللی مینتا سن خوزه دستگیر شد؛ او پروازی به هانگ‌ژو چین رزرو کرده بود.

ایکس‌پنگ موتورز در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و مقر آن در گوانگژو چین مستقر است. این شرکت دی ماه سال گذشته از نوعی خودروی خودران با قابلیت پارک خودکار و سایر ویژگی‌های خودمختار در نمایشگاه کانسومر الکترونیکس رونمایی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات