اوبر، به دنبال ناوگان اسکوتر برقی در سان فرانسیسکو

پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اوبر با خرید شرکت تولید اسکوتر برقی جامپ و ارائه درخواست مجوز برای تردد ناوگان خود در شهر سان فرانسیسکو، به دنبال تصرف بازار اشتراک سواری در این شهر بزرگ است.
تبلیغات

شرکت خدمات اشتراک سواری اوبر که پیش از این سرمایه‌گذاری هنگفتی برای توسعه خودروی خودران و تاکسی پرنده انجام داده بود، به دنبال گسترش کسب‌وکار خود به دیگر روش‌های حمل‌ونقل مانند دوچرخه، اسکوتر برقی و حتی اتوبوس و مترو است. با وجود اتفاقات ناخوشایندی مانند تصادف خودروی خودران اوبر، به نظر می‌رسد که این شرکت همچنان به دنبال دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود می‌گردد. در همین راستا اوبر قصد دارد وارد کسب‌وکار اشتراک سواری از طریق اجاره اسکوتر برقی و دوچرخه برقی شود.

اوبر

طبق گزارش آژانس حمل‌ونقل شهری سان فرانسیسکو (SFMTA)، دوازده شرکت از جمله اوبر و لیفت (Lyft) برای کسب تنها پنج مجوز به منظور ارائه خدمات اسکوتر برقی در مناطق شهری رقابت می‌کنند. کسب این مجوز به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که برنامه اجاره اسکوتر برقی را در سطح این شهر اجرا کنند.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

مسئولان سان فرانسیسکو در اوایل بهار امسال قانونی برای محدود کردن تعداد اسکوترهای برقی در این شهر تصویب کردند. این قانون در طول سال به تنها پنج شرکت اجازه می‌دهد تا اجاره یا فروش اسکوترهای برقی خود را در سراسر شهر انجام دهند. تعداد اسکوترهای برقی در ۶ ماه اول نیز به ۱۲۵۰ دستگاه محدود می‌شود. اگر این تعداد اسکوتر برقی بتوانند به خوبی با قوانین موجود سازگاری داشته باشند و مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکنند، در ادامه تعداد آن‌ها به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

مسئله ایجاد مزاحمت توسط اسکوترها در حال حاضر به عنوان یکی از مشکلات شهروندان در سان فرانسیسکو شناخته می‌شود. این موضوع پس از آن اتفاق افتاد که سه شرکت برد (bird)، لایم (Lime) و اسپین (Spin) شروع به فروش محصولات خود در سطح شهر کردند. در ادامه عدم استفاده از کلاه ایمنی و پارک نامناسب اسکوتر برقی در مناطق شهری، صدای بسیاری از ساکنین و قانون‌گذاران را در آورد. این مسئله باعث ایجاد نگران‌های زیادی برای شهروندان شد و سرانجام مسئولان سان فرانسیسکو چنین قانونی وضع کردند.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

برخی از ساکنین محلی از سد معابر، تخطی از قوانین جاده و تردد در پیاده‌رو شکایت کردند. با توجه به این‌که پارکینگ مخصوصی برای قرار دادن اسکوتر در این شهر وجود ندارد، بسیاری از افراد آن را بدون احترام به قوانین در هر نقطه‌ای که بخواهند پارک می‌کنند. این مسئله باعث ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان شد و به همین علت قوانین جدید به تصویب مقامات ذیربط رسید.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

در حالی که مسئولان شهری سان فرانسیسکو هنوز در حال بررسی سابقه شرکت‌های برای اعطای مجوز هستند، هیچ شرکتی مجاز نیست که اسکوترهای خود را در خیابان‌های شهر به اشتراک بگذارد. اگر شرکتی از این قانون پیروی نکند، فرصت کسب مجوز را از دست خواهد داد. آژانس حمل‌ونقل شهری سان فرانسیسکو که وظیفه بررسی و صدور مجوز برای اسکوترهای برقی را بر عهده دارد، از اعطای این مجوزها تا اواسط تیر ماه امسال خبر داد. 

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

پل رز سخنگوی آژانس حمل‌ونقل شهری سان فرانسیسکو در ایمیلی به سی‌نت گفت:

صدور مجوز جدید بر مبنای ایجاد عدالت، تمرکز بر پاسخگویی و اولیت دادن به ایمنی عمومی انجام خواهد شد.

به هر حال این مجوزها همراه با قوانین و شرایط جدیدی صادر می‌شوند. شرکت‌هایی نظیر اوبر، لیفت، برد، اسپین و سایرین باید ثابت کنند که کاربران خود را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی می‌کنند. همچنین باید به آن‌ها نحوه پارک کردن اسکوتر برقی در خیابان را برای جلوگیری از سد معبر آموزش دهند. علاوه بر این باید تمام کاربرانی که از خدمات اشتراک اسکوتر برقی استفاده می‌کنند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و سیاست حفظ حریم خصوصی نیز به منظور حفاظت از اطلاعات کاربران وجود داشته باشد. این شرکت‌ها همچنین باید اطلاعات سفر را با مراکز شهری به اشتراک بگذارند، دسترسی به همه‌ی محله‌ها را فراهم کنند و برنامه‌ای برای سواران کم‌درآمد ارائه دهند.

Uber electric scooter / اسکوتر برقی اوبر

در حال حاضر شرکت‌های رایدسل، اُفو؛ ریزور، اسکوت، اسپین، لایم، برد، لیفت، اوبر و یواسکوتر تائید کردند که درخواست خود را برای کسب مجوز به آژانس حمل‌ونقل شهری سان فرانسیسکو ارائه داده‌اند. دو شرکت دیگر شامل اسکیپ و سایکل‌هاپ نیز قبلا قصد داشتند که درخواست خود را ارائه دهند، اما آژانس حمل‌ونقل شهری سان فرانسیسکو تائید کرد که هنوز هیچ درخواستی از طرف آن‌ها ارسال نشده است. 

اوبر که پیش از این برنامه‌هایی برای توسعه خودروی خودران و خدمات اشتراک سواری در سراسر ایالات متحده داشت، در همین راستا استارتاپ اجاره اسکوتر جامپ (Jump) را خریداری کرد. شرکت نوپای جامپ به تولید اسکوتر برقی قرمز رنگ با مصرف باتری بسیار کم معروف است و به نظر می‌رسد که اوبر با این تصمیم، گام بزرگی برای تصاحب بازار در شهر سان فرانسیسکو برداشته باشد. 

دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر هفته گذشته گفت:

دوچرخه، اسکوتر برقی، شبکه اتوبوس، خطوط سریع‌السیر BART، مترو و دیگر پتانسیل‌های حمل‌ونقل می‌توانند در دستور کار اوبر برای ورود قرار داشته باشند. هدف بهبود حمل‌ونقل مشتریان است و اوبر این کار را به هر روشی که باشد، انجام می‌دهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات