ابهام در واردات خودرو و قطعات، با ارز دولتی

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بانک مرکزی در حالی اسامی شرکتهای دریافت کننده‌ی ارز رسمی را منتشر کرده است که در این فهرست، هیچ‌کدام از شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو یا قطعات وابسته، دیده نمی‌شوند.
تبلیغات

 بانک مرکزی بعد از نامه‌نگاری وزیر صنعت و درخواست انتشار نام ارزبگیران، سرانجام فهرست ۵۳صفحه‌ای شامل ۱۴۸۲ شرکت دریافت‌کننده ارز رسمی را منتشر کرد. در این فهرست محل تأمین ارز برای واردکنندگانی که در ۲ ماه اخیر ثبت سفارش انجام داده‌اند از طریق بانک مرکزی (منابع نفتی) و ارز ورودی سامانه نیما می‌باشد.

در این فهرست دو نکته مهم وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن شفافیت مدنظر رئیس جمهور در خصوص برخورد با اخلالگران بازار ارز ناکام باقی می‌ماند؛ اول آنکه در فهرست منتشرشده نام برندهایی که ارزبگیران از طریق آن ثبت سفارش انجام داده‌اند وجود ندارد به همین دلیل بسیاری از اسامی‌ که در این فهرست آمده برای رسانه‌ها و عموم مردم شفاف نیست.

قطعات خودرو

نکته بعدی این که اساساً به‌نظر می‌رسد فهرست مذکور حاوی اطلاعات مربوط به تأمین ارز برای واردات قطعات علی الخصوص قطعات خودرو نیست. توجه به این نکته ضروری است که در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری واردات قطعات خودرو در صدر فهرست کالاهای وارداتی کشور قرار داشته است. جدول زیر که گمرک ایران منتشر کرده است نشان می‌دهد در دوماهه ابتدایی سال حدود ۵۰۰ میلیون دلار قطعه خودرو  وارد کشور شده است اما ردیف تعرفه ۹۸۸۷ در فهرست ارزبگیران بانک مرکزی ذکر نشده است.

همچنین برخی خبرها و شنیده‌ها از تأمین ارز برای واردات خودروی کامل برای یک یا دو شرکت حکایت داشت که ظاهراً در این فهرست نامی از شرکتهای مذکور وجود ندارد. گفتنی است، گمرک ایران نیز باید میزان واردات قطعی کالاهای تأمین‌ارزشده را منتشر کند تا شفافیت در خصوص فهرست ارزبگیران تکمیل شود. بانک مرکزی هم در اطلاعیه خود اعلام کرد، این گزارش به‌درخواست وزارت صمت برای کالاهایی که از سوی آن وزارتخانه مشخص شده، تهیه شده است؛ بنابراین دربرگیرنده تمام کالاهای تأمینِ‌ارزشده توسط بانک مرکزی نیست.

اعلام اسامی وارد کنندگان خودرو به بانک مرکزی

وزارت صنعت در اطلاعیه ای عنوان کرد اسامی شرکت های وارد کننده خودرو و میزان ارز تامین شده برای آنها به بانک مرکزی اعلام شده است.

پس از انتشار اخباری مبنی بر اعلام نشدن اسامی شرکت های وارد کننده خودرو مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای اعلام کرد:

همه تعرفه های مربوط به کلیه خودروهای سواری (با کد ۸ رقمی) که برای هر مورد شامل ذکر نام شرکت وارد کننده و میزان ارز تامین شده برای واردات آن خودرو به بانک مرکزی اعلام شده است تا به استحضار همه هموطنان برسد.لازم به یادآوری است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت جز ثبت سفارش برای واردات کالا ، فرآیند دیگری انجام نمی شود ومراحل تخصیص و سپس تامین ارز برای متقاضیان واردات در بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام می شود و اطلاعات ارزی در اختیار آن دستگاه است.همان طور که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کردند بار دیگر تاکید می شود این وزارتخانه با انتشار همه اطلاعات تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی موافق است. لیست کالاهای اساسی مورد نیاز عامه مردم بنا به دستور رییس جمهور محترم ودر روز جمعه مورخ هشتم تیر ماه در اختیار ریاست کل محترم بانک مرکزی قرار گرفت وایشان با اجازه ریاست محترم جمهوری اقدام به انتشار آن کردند.بانک مرکزی برای انتشار کامل اسامی دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازی به نظر و مجوز این وزارتخانه ندارد و در اولین فهرست مورد درخواست بانک مرکزی شماره تعرفه کالاهای مورد نیاز و ضروری مردم را به بانک اعلام نمود تا ارز تخصیصی و تامین شده برای واردات را اعلام نماید. از سویی دیگر تعرفه های مربوط به کالاهای دارویی و تجهیزات بیمارستانی نیز در بانک اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجود و از طریق آن قابل پیگیری است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات