موتورسیکلت بی ام و C1 مجهز به فناوری خودران، رونمایی شد

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت A.B داینامیکس از نسخه‌ی خودران بی‌ام‌و C1 رونمایی کرده، که در حال طی مراحل آزمایش واقعی برای ورود به جاده‌های عمومی است.
تبلیغات

در چند سال اخیر، شرکت‌های زیادی به استفاده از فناوری خودران علاقه نشان داده‌اند و از مدل‌های مفهومی در این زمینه رونمایی کرده‌اند. شرکت‌های گوگل (ویمو) و اوبر به عنوان برندهای مشهور در زمینه این فناوری شناخته می‌شوند که همیشه اخباری از تحولات جدید آن‌ها در خروجی رسانه‌های مختلف جهان قرار دارد. برخی شرکت‌ها نیز از خودروهای مجهز به فناوری نیمه خودران بهره می‌برند که در این میان می‌توان به تسلا با سیستم معروف اتوپایلوت اشاره کرد. اگرچه این فناوری در حال حاضر با چالش‌های زیادی مواجه است، اما کارشناسان صنعت خودرو امیدوارند که طی چند سال آینده شاهد حضور فناوری خودروی خودران در جاده‌های عمومی باشیم. 

BMW C1 Autonomous Motorbike / موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و C1

موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل نقلیه، ایمنی کمتری دارد. قدرت مانور بالا و قابلیت افزایش سرعت در زمان‌ کمتر و حرکت آسان بین خطوط جاده آن‌ها را بیش از هر وسیله‌ی دیگری خطرناک می‌کند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند کارهایی انجام دهند که الگوریتم فناوری خودران را سردرگم می‌کند. بنابراین استفاده از فناوری خودران در موتورسیکلت، تاکنون با موانع زیادی روبرو بوده است. آزمایش موتورسیکلت خودران به دلیل موانع ذکر شده، بسیار دشوار به نظر می‌رسد و به سختی می‌توان آن را بدون آسیب زدن به افراد اجرا کرد. 

BMW C1 Autonomous Motorbike / موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و C1

مزایای فناوری خودران برای خودرو و کامیون مشخص است؛ اما به کارگیری این فناوری برای موتورسیکلت کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد. تصور کنید که یک موتورسیکلت بدون راننده در کنار شما به سرعت عبور کند؛ طبیعی است که خوش‌بین‌ترین افراد نیز فاصله خود را با این موتورسیکلت حفظ می‌کنند تا از وارد شدن هر گونه آسیب، جلوگیری کنند. موتورسیکلت خودران نیز چنین وضعی دارد و در ابتدا با واکنش منفی عامه مردم مواجه خواهد شد. 

BMW C1 Autonomous Motorbike / موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و C1

شرکت بریتانیایی ای‌ بی داینامیکس (A B Dynamics) قصد دارد با استفاده از بررسی شرایط خودروی خودران در مقابل موتورسیکلت در شرایط واقعی، یک موتورسیکلت بدون سرنشین خودران به بازار عرضه کند. برای این کار از اسکوتر بی‌ام‌و C1 مجهز به پیشرانه ۶۵۰ سی‌سی استفاده می‌شود که دارای سیستم ترمز ضدقفل و سقف ضدباران است. وجود سقف برای موتورسیکلت بی‌ام‌و C1 باعث می‌شود تا بتوان حسگرهای مورد نیاز عملیات رانندگی خودران را در آن‌جا تعبیه کرد.

برای تعیین مسیر موتورسیکلت خودران از یک دستگاه کنترل رباتیک، نرم‌افزار کنترل رادیویی، سیستم ناوبری جی‌پی‌اس و حسگرهای مختلف (سرعت، برخورد، شتاب و غیره) استفاده می‌شود. ترکیب چنین تجهیزاتی باعث می‌شود تا نرم‌افزار خودران ای بی داینامیکس، بتواند حرکات موتورسیکلت را از قبل تعیین کند و در مورد شرایط رانندگی تصمیم بگیرد. محققان این شرکت از موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و C1 برای بررسی صحت و ادامه آزمایش خودروهای خودران بدون خطر استفاده می‌کنند.

ریچارد سیمپسون، مهندس ارشد سیستم در شرکت ای بی داینامیکس می‌گوید:

موتورسیکلت بی‌ام‌و C1 تنها نقطه‌ی آغازی برای استفاده از فناوری خودران در این بخش به شمار می‌رود. در نهایت خودروهای قدرتمندتری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آزمایش‌ها سریع‌تر انجام شوند. من معتقدم که از موتورسیکلت خودران می‌توان برای کاربردهای دیگری مانند تست دوام نیز استفاده کرد. وضع قوانین جدید و تست‌های ایمنی خودرو، نیازمند آن است که سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده و خودروهای خودران در وضعیت های پیچیده مورد آزمایش و تایید قرار گیرند.

تاکنون آزمایش موتورسیکلت خودران بی‌ام‌و C1 با موفقیت انجام شده است و انتظار می‌رود که در آینده نه چندان دور مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ هنوز قیمت این موتورسیکلت خودران اعلام نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات