کاربرد رایانش کوانتومی گوگل در تولید باتری فولکس واگن

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فولکس‌واگن و گوگل برای یافتن مواد جدید به منظور تولید باتری برای خودروهای الکتریکی، همکاری مشترکی را آغاز کرده‌اند. هدف آن‌ها استفاده از توانمندی محاسباتی رایانه کوانتومی برای شبیه‌سازی مواد جدید است.
تبلیغات

خودروهای برقی به‌عنوان وسایل نقلیه با کمترین میزان آلایندگی شناخته می‌شوند، ولی مشکل اساسی این خودروها، باتری است. خودروی الکتریکی، برخلاف سایر وسایل نقلیه از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کند و با توجه به محدودیت عملکرد باتری، به‌راحتی و سریع، شارژ نمی‌شوند.

شارژ باتری‌ خودروی الکتریکی زمان‌بر است و در مقایسه با خودروهای بنزینی و دیزلی، ایستگاه‌های زیادی نیز برای شارژ آن‌ها وجود ندارد. با این‌ وجود شرکت‌های مختلف خودروسازی، سرمایه‌گذاری زیادی برای بهبود وضعیت باتری خودروی برقی اختصاص داده‌اند که یکی از آخرین نمونه‌های آن‌، شرکت خودروسازی فولکس‌واگن آلمان است. در اختیار داشتن فناوری، باعث ایجاد فناوری جدید می‌شود. در دنیای کنونی هر شرکتی که بتواند در زمینه توسعه فناوری باتری خودروی برقی بهتر عمل کند، برنده نهایی بازار خواهد بود. 

Volkswagen Google Quantum Computing battery / فولکس‌واگن گوگل رایانه کوانتومی باتری خودروی الکتریکی

سال گذشته، فولکس واگن اعلام کرد که برای توسعه وسایل نقلیه پیشرفته مجهز به فناوری‌های جدید، با گوگل در توسعه رایانه‌های پیشرفته کوانتومی همکاری می‌کند. در حال حاضر این غول خودروسازی اعلام کرده است که برای شبیه‌سازی‌ ساختار باتری در خودروی الکتریکی و توسعه فناوری آن، از رایانه‌های فوق پیشرفته "کوانتومی" بهره خواهد برد.

فولکس‌واگن به‌تازگی در آزمایشگاه "CODE" در شهر سانفرانسیسکو آمریکا، شبیه‌سازی مولکول‌هایی مانند لیتیوم هیدروژن و همچنین زنجیره‌های کربنی را روی کامپیوترهای کوانتومی اجرا کرده است و چنین حرکت می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری برای این شرکت خودروسازی باشد؛ زیرا فولکس‌واگن به دنبال شبیه‌سازی ساختار شیمیایی باتری برای خودروهای برقی خود است.

 پردازش کوانتومی

استفاده از پردازش کوانتومی برای توسعه باتری‌ پیشرفته 

با استفاده از یک رایانه کوانتومی، شرکت خودروسازی فولکس‌واگن قادر به تجمیع ترکیب شیمیایی باتری خودروی الکتریکی است و می‌تواند حتی موارد دیگری مانند کاهش وزن یا چگالی قدرت باتری را تجزیه و تحلیل کند. بنابراین می‌توان طرح‌های مختلفی برای ترکیب شیمیایی باتری ارائه داد که فرایند توسعه باتری‌ها را به‌طور قابل توجهی سریع‌تر خواهد کرد.

فلورین نوکارت، سرپرست بخش تحقیقات آزمایشگاه code در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد:

گروه مهندسی به سختی در حال تلاش است تا از پتانسیل کاری و پیشرفت رایانه‌های کوانتومی برای توسعه باتری خودروی الکتریکی بهره ببرند. در حال حاضر یکی از مباحث اصلی این پروژه، استفاده از نوع مواد الکتروشیمیایی است که دانشمندان روی آن کار می‌کنند. ما در این زمینه کارهای واقعی انجام می‌دهیم و متقاعد شده‌ایم که رایانه‌های کوانتومی تجاری، می‌توانند فرصت‌های غیرقابل تصور گذشته را عملی کنند.

بهبود عملکرد باتری خودروی برقی، یکی از اولین و تازه‌ترین کارهایی است که با رایانه‌های کوانتومی انجام می‌گیرد. بسیاری از دانشمندان معتقدند که استفاده از پردازش کوانتومی در زمینه صنعت خودروسازی می‌تواند باعث ایجاد هزاران شغل جدید شود.

در حال حاضر فولکس‌واگن برای بهبود عملکرد باتری خودروی الکتریکی با استفاده از فناوری رایانش کوانتومی، با شرکت‌های گوگل و D-Wave همکاری می‌کند. این تحقیقات در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز نمی‌توان به استفاده از آن‌ها در خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. امیدوار بود. ولی گروه مهندسی امیدوار است که بتوان از این فناوری در نسل بعدی هاچ‌بک فولکس‌واگن I.D. که پس از سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد، استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات