نگرانی دایملر و ولوو از اعمال تعرفه جدید بر واردات خودرو در امریکا

شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در پی تهدید ترامپ به اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های ولوو و دایملر از وارد شدن آسیب‌های جدی به درآمد خود خبر دادند.
تبلیغات

هاکان ساموئلسون مدیر عامل ولوو، ابراز نارضایتی خود را نسبت به اعمال تعرفه گمرکی بر خودروهای وارداتی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد. این تعرفه ۲۵ درصدی به تازگی توسط دونالد ترامپ و در پاسخ به طرح اروپا برای گرفتن عوارض از برخی کالاهای آمریکایی، مطرح شد.

ساموئلسون در جریان افتتاح کارخانه ولوو در ایالات کارولینای جنوبی گفت :

شرکتی بزرگ مانند ولوو باید برای تجارت آزاد ایستادگی کند. اعمال تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای وارداتی به ایالات متحده، به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند و به آن کمک نمی‌کند. اگر ما به قرن نوزدهم و زمانی بازگردیم که همه می‌خواستند از بازار خودشان محافظت کنند، قطعا برای سرمایه‌های ملت‌ها خوب نیست. این واقعا بد است، نه فقط برای ولوو بلکه برای همه خودروسازان و شرکت‌های دنیا که با آمریکا دادوستد می‌کنند. این طرح باعث گران‌تر شدن خودروها خواهد شد. البته ما احتمالا خودروهای کمتری بفروشیم و این باعث رشد کمتر اقتصادی می‌شود. کل رشد اقتصادی در ۱۰۰ سال گذشته بر اساس مزیت نسبی است. اگر ما این کار را متوقف کنیم، روش هوشمندانه‌ای نیست.
دونالد ترامپ / trump

تنها ساموئلسون به این موضوع معتقد نیست، بلکه تقریبا هر اقتصاددانی به شما خواهد گفت که حمایت‌گرایی و سیستم حمایت از تولید داخلی به اقتصاد آسیب می‌رساند و رفاهی که ترامپ وعده آن را داده است، ایجاد نمی‌کند.

کارخانه جدید ولوو در ایالت کارولینای جنوبی تنها سدان جدید ولوو S60 و همچنین نسل بعدی ولوو XC90 را تولید خواهد کرد. نیمی از خودروهای ولوو S60 تولید شده در این تاسیسات برای فروش در بازار ایالات متحده خواهد بود، در حالی که بقیه خودروهای تولید به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شوند.

mercedes benz volvo daimler / مرسدس بنز دایملر ولوو

ساموئلسون گفت:

این کارخانه، نمونه‌ی خوبی از تجارت آزاد است. ما می‌خواهیم برای بازار آمریکا خودرو بسازیم اما به صادرات محصولات خود نیز فکر می‌کنیم. من فکر می‌کنم آن‌چه ما در این‌جا نشان می‌دهیم، این است که چگونه در تجارت آزاد موفق شویم.

تعرفه خودروهای وارداتی به طور قابل توجهی به ولوو آسیب می‌زند. سال گذشته تمام ۸۲۰۰۰ خودروی این شرکت که در ایالات متحده به فروش رسید، وارد شده بودند و حتی زمانی که تولید در کارخانه کارولینای جنوبی آغاز شود، این مقدار تنها ۱۰ درصد از فروش محلی را تشکیل می‌دهد.

mercedes benz daimler / مرسدس بنز دایملر

گروه خودروسازی دایملر آلمان نیز اعلام که تنش‌های تجاری کنونی به فروش محصولات مرسدس بنز آسیب می‌رساند. دایملر در نشستی که با سرمایه‌گذاران خود برگزار کرد، با هشدار در مورد جنگ تجاری کنونی در فروش محصولات موجب ترس آن‌ها شد. دایملر هشدار داد که این جنگ تجاری تلافی‌جویانه موجب وارد شدن ضررهای زیادی به فروش خودروهای تولیدی مرسدس بنز می‌شود.

mercedes benz daimler / مرسدس بنز دایملر

پس از این‌که گروه دایملر پیش‌بینی سود خود در سال ۲۰۱۸ را بر اثر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا کاهش داد، ارزش سهام خودروسازان در بازار بورس به کمترین میزان خود طی ۹ ماه اخیر رسید. این شرکت اعلام کرد که برای مقابله با اثرات ناشی از جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا، گزینه‌های استراتژیک خود را بررسی می‌کند.

mercedes benz daimler / مرسدس بنز دایملر

پیش از این اتحادیه اروپا به واشنگتن پیشنهاد داد که برای کاهش تعرفه کالاهای صنعتی از جمله خودرو، با یکدیگر وارد مذاکره شوند. سیسیلیا مالمستروم رئیس امور تجاری اتحادیه اروپا از آغوش باز این اتحادیه برای مذاکره به منظور حل اختلافات خبر داد. نشریه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که خودروسازان آلمانی ممکن است در واکنش به اعمال تعرفه خودرو برای خروج از بازار ایالات متحده آمریکا آماده شوند.

ترامپ علاوه بر این قول داده است که تعرفه‌هایی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد دلار بر کالاهای چینی وضع کند؛ این اقدام ترامپ می‌تواند موجب بروز درگیری شدید و اقدامات تلافی‌جویانه در گوشه و کنار جهان شود. چین در این باره هشدار داد که در صورت انجام چنین عملی از سوی آمریکا، بر خودروهای شاسی‌بلند مرسدس بنز که از آلاباما در آمریکا به چین صادر می‌شود، تعرفه سنگین وضع خواهد کرد. این تعرفه مبلغی حدود ۲۸۹ میلیون دلار برآورد شده است و زیان اصلی در این میان به مرسدس بنز و گروه خودروسازی دایملر وارد خواهد شد.

اقدامات یک‌جانبه ترامپ در اعمال تعرفه گمرکی در بلندمدت می‌تواند بانک‌های مرکزی کشورهای دنیا را به سمت کاهش چشم‌انداز اقتصادی سوق دهد. مقامات ارشد بانک مرکزی آلمان اعلام کردند که جنگ تجاری در حال توسعه میان اقتصادهای بزرگ جهان، باعث کاهش اعتماد در کسب‌وکار می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات