دپارتمان محصولات خودران جنرال موتورز کروز، برند مستقل می‌شود

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اخیراً، مقامات بزرگ‌ترین خودروساز ایالات متحده، طی گفتگویی در مورد واگذاری سهام دپارتمان کروز (مربوط به خودروهای خودران) به نتیجه رسیده‌اند.
تبلیغات

جنرال موتورز از سال ۲۰۱۶، شرکت کروز اوتومیشن را به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار خریداری کرد و با اختصاص بودجه‌ی توسعه‌ی بعد از خرید، ارزش این معامله را به یک میلیارد دلار رساند. کمتر از یک ماه پیش، سرمایه‌‌گذاری ۳.۳۶ میلیارد دلاری از سوی سافت‌بانک کشور ژاپن و جنرال موتورز، در این بخش انجام شد تا سهام کلی آن به ۱۱ میلیارد دلار افزایش یابد. این در حالی است که ارزش سهام خودروساز آمریکایی به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. در نتیجه، کروز از زمانی که تحت مالکیت جنرال موتورز درآمده، رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. با این وجود، استراتژی این شرکت برای این بخش به زودی تغییر خواهد کرد تا به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد.

ناوگان خودروهای خودران جنرال موتورز

البته چندی پیش مدیرعامل جنرال موتورز، با تفکیک سهام کلی به سهام بخش‌های موفق، مخالفت کرده است و این تصمیمات پیرو اعتراض سهامداران و نظر متخصصین تجزیه و تحلیل حوزه‌ی بورس، اتخاذ شده‌اند. مقامات وال‌استریت هم با این استراتژی موافق هستند؛ چرا که علاوه‌ بر افزایش حجم مبادلات بانکی، جلب رضایت سهامداران بزرگ را به دنبال دارد. افرادی مثل دیوید اِین هورن (مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری گیرین‌لایت کاپیتال) در این زمینه‌ طرح و برنامه‌های شخصی خود را مطرح کرده‌اند. او پیشنهاد طبقه‌بندی سهام جنرال موتورز را به دو بخش سهامداران فعلی و بخشی مجزا برای رشد و توسعه، ارائه کرد. کارشناسان جنرال موتورز این سیاست را «مهندسی مالی» نامیدند و معتقدند که باعث کاهش اعتبار و رتبه‌بندی اوراق قرضه‌ی سهام می‌شود.

ناوگان خودروهای خودران جنرال موتورز

لازم به ذکر است که استراتژی غول خودروسازی آمریکا مبنی بر تفکیک بخش‌های موفق، اخیراً به عنوان روشی موثر در بیزینس خودروسازی مطرح می‌شود. برای نمونه، فیات کرایسلر در سال ۲۰۱۰، سهام اولیه‌ی فراری را به بازار عرضه کرد. در حال حاضر ارزش این شرکت مستقل به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و ۱۷۰ درصد بازدهی داشته است.

اگرچه‌ کروز با فراری متفاوت است و از زمانی که یک بیزینس نوپا بود، توسط جنرال موتورز خریداری شد؛ این شرکت در حوزه‌ی خودروهای خودران پیشرفت خوبی دارد. یکی از اقدامات این بخش، تست فناوری خودران روی شورولت کروز تمام برقی است تا در سال ۲۰۱۹، نسخه‌ی تمام خودران این خودرو به خدمت گرفته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات