آلودگی خودروهای دیزلی بیشتر از حد انتظار است

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حتی بهترین خودروهای دیزلی از نظر پاس کردن استانداردهای آلایندگی، بیش‌تر از خودروهای بنزینی، آلوده هستند.
تبلیغات

با وجود این‌که در حال حاضر تمام محصولات در صنعت خودروی اروپا طبق آخرین قوانین و مقررات در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ساخته می‌شوند، اما خودروهای دیزلی به طور سیستماتیک مقادیر زیادی اکسید نیتروژن هنگام رانندگی در شرایط واقعی در جو کره زمین آزاد می‌کنند. این نظریه طبق گفته دانشمندانی از شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک (ICCT) است؛ یک سازمان مستقل غیرانتفاعی مستقر در برلین، که اولین نتایج طرح ابتکاری جدید خود را که با همکاری تعدادی از سازمان‌های دیگر از جمله بنیاد FIA انجام داده، منتشر کرده است.

طرح ابتکاری آلایندگی واقعی شهری (True) امروزه یک سیستم ارزیابی را برای عموم ارائه داده است، که میزان آلایندگی و تولید گازهای گلخانه‌های خودروها را به صورت واقعی نشان می‌دهد. در این ابتکار از خودروهای سبز / زرد / قرمز (خوب / متوسط / ضعیف) برای نشان دادن سطح آلایندگی و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده می‌شود.

دیزل آلایندگی خودرو پیشرانه

شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک می‌گوید که حدود ۴،۸۵۰ مدل خودرو را با استانداردهای یورو ۳ تا یورو ۶ آزمایش کرده است؛ به طرز شگفت‌انگیزی، تمام خودروهای مدل‌ یورو ۳، ۴ و ۵ مجهز به پیشرانه دیزلی رتبه‌ی ضعیفی دریافت کردند و اکثریتی شامل ۹۱ خودروی یورو ۶ نیز در رتبه قرمز قرار داشتند. در مقابل، تمام خودروهای مجهز به پیشرانه‌های بنزینی یورو، رتبه خوب یا متوسط را دریافت کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که چهار گروه خودروسازی میزان متوسط انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از ۱۲ برابر بالاتر از حد مجاز مورد تایید دیزل یورو ۶ دارند و خانواده خودروهای با بیش‌ترین میزان تولید آلاینده نیز انتشار آلایندگی ۱۸ برابر حد مجاز دارند.

علاوه بر این، همه‌ی مدل‌های دیزلی دارای استاندارد یورو ۶، در شرایط واقعی رانندگی میزان آلایندگی NOx بیش از حد مجاز یورو ۶ داشتند. این تحقیق همچنین نشان داده است که خودروهای خانواده یورو ۶ مجهز به پیشرانه بنزینی که دارای بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، تقریبا به همان میزان NOx منتشر می‌کنند که خانواده خودروهای دیزلی با کمترین میزان تولید آلاینده دارند. تمام آزمون‌های انجام شده روی خودروهای مدل دیزلی یورو ۵، میزان انتشار NOx را حداقل دو برابر حد مجاز دانستند و بدترین آن‌ها ۱۸ برابر حد مجاز بود.

پیتر ماک از دانشمندان موسسه ICCT گفت:

اگر من یک مشتری بودم، در حال حاضر به این ارقام نگاه می‌کردم و باید نتیجه می‌گرفتم که نباید خودروی دیزلی بخرم. حتی خودروهای دیزلی با استاندارد یورو ۶ نیز در حال حاضر خوب عمل نمی‌کنند؛ بنابراین تقریبا همه آن‌ها نباید به مراکز شهر دسترسی داشته باشند.

مایک هاوِس، مدیر اجرایی انجمن سازندگان و فروشندگان پیشرانه خودرو گفت:

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش خودرو، هر نسل از وسایل نقلیه پیشرفته‌تر از گذشته است و میزان انتشار آلاینده‌ها نیز بسیار پایین‌تر می‌آید. در گزارش شورای بین‌المللی حمل‌ونقل پاک نیز این مطلب تصریح و تائید شده است و مصرف‌کنندگان می‌توانند اطمینان داشته باشند که در حال حاضر کلیه خودروهای جدید برای فروش، تمیزترین محصولات و سازگار با آخرین استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا هستند.
فولکس واگن volkswagen

پیشرانه‌های دیزلی از اواسط سال ۲۰۱۵ به طور پیوسته با کاهش محبوبیت روبه‌رو شده‌اند. این مسئله پس از رسوایی دیزل‌گیت فولکس‌واگن (volkswagen) و انتشار گزارش‌هایی در مورد عدم تطبیق و تقلب در داده‌های مربوط به انتشار گازهای آلاینده، به شدت محبوبیت خودروهای دیزلی را تحت تاثیر قرار داد. به همین علت از آن تاریخ تاکنون، کلیه خودروسازان موظف به پاس کردن استانداردهای لازم زیست محیطی و آزمایش محصولات جدید خود در شرایط واقعی شدند. در حالی که قوانین برای تولید پیشرانه و خودروهای دیزلی سخت‌گیرانه‌تر شده است، اما برخی ازشهرهای بزرگ اروپایی در حال حاضر قوانین جدیدی را با ممنوعیت تردد محصولات دیزلی در مناطق خاص مطرح کرده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات