بهبود تعمیرات خودرو با عینک واقعیت افزوده پورشه

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پورشه از فناوری عینک واقعیت افزوده رونمایی کرده است که به کمک آن، زمان تعمیر خودروها تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.
تبلیغات

طی سال‌های اخیر و با ظهور فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality)، شاهد استفاده چشمگیر از آن در بخش‌های مختلف بوده‌ایم. ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند شرکت بوئینگ مطرح شد. با گذشت ۲۸ سال این فناوری به سرعت به سمت تکامل پیش می‌رود. اگرچه برخی صاحب‌نظران اعتقاد دارند که این فناوری هنوز به بلوغ کافی نرسیده است، اما از همین سطح نیز توانسته‌اند جای خود را در زندگی روزمره باز کنند. در حال حاضر از فناوری واقعیت افزوده در پزشکی، صنایع دفاعی، معماری، هنر، آموزش، تعاملات اجتماعی، کسب و کار، مدیریت اطلاعات، ورزش و گردشگری استفاده می‌شود. 

porsche augmented reality glasses / عینک واقعیت افزوده پورشه

به تازگی پورشه نیز نوعی عینک واقعیت افزوده معرفی کرده است که قادر خواهد بود زمان تعمیر خودرو را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. این سیستم که پورشه آن را "فناوری نگاه زنده" یا "Tech Live Look" می‌نامد، عینک کامپیوتری را با نرم‌افزار واقعیت افزوده ترکیب می‌کند تا کارشناسان بتوانند از راه دور دقیقا بر فرآیند تعمیر خودرو نظارت کنند. به کمک عینک واقعیت افزوده، کارشناسان تعمیر دقیقا همان چیزی را می‌بینند که تکنسین خدمات می‌بیند و می‌توانند به صورت لحظه‌ای از راه دور بازخورد مناسب ارائه کنند. 

در این کاربرد خاص به طور معمول، یک مسئله پیچیده یا غیرعادی در مورد مدل خاصی از خودروی پورشه، بین نمایندگی مجاز شرکت و تیم پشتیبانی پورشه در آمریکای شمالی (PCNA) به صورت لحظه‌ای ردوبدل می‌شود تا راه حل مناسبی برای آن پیدا شود.

نکته جالب در عینک واقعیت افزوده پورشه این است که نه تنها عینک و نرم‌افزار آن به کارشناسان اجازه می‌دهد که از راه دور بازخوردهای مناسب صوتی به تکنسین خدمات تعمیر ارائه کنند؛ بلکه کارشناسان می‌توانند بولتن‌های فنی گام به گام و نقشه‌های فنی شماتیک را به طور مستقیم روی صفحه نمایش عینک واقعیت افزوده ارسال کنند. تکنسین نیز می‌تواند تمام این اطلاعات مهم را بدون دخالت دست مشاهده کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

کلاوس زلمر رئیس و مدیر اجرایی شرکت پورشه در آمریکای شمالی گفت:

"فناوری نگاه زنده" نوعی از نوآوری دیجیتال است که ارزش برند پورشه را بهبود می‌بخشد، زیرا کیفیت تجربه مشتری را بالا می‌برد. با حل سریع‌تر مسائل و مشکلات فنی، شرکای ما در نمایندگی‌های فروش می‌توانند مشتریان خود را خیلی زودتر به خودروهایشان برگردانند. در نتیجه کیفیت کلی سرویس‌دهی ما افزایش می‌یابد، زیرا تجارب بصری بیش‌تری بین کارشناسان فنی و تکنسین تعمیر خودرو ردوبدل می‌شود.

پورشه برنامه آزمایشی فناوری عینک واقعیت افزوده را در سال ۲۰۱۷ اجرا کرد و قصد دارد آن را به ۱۸۹ نمایندگی خود در سراسر ایالات متحده آمریکا طی سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ معرفی کند. پورشه امیدوار است که با تجهیز تمامی نمایندگی‌های مجاز خودرو بتواند گام بزرگی در کاهش زمان تعمیر و ارائه خدمات به مشتریان بردارد.

در آینده نه چندان دور شاهد استفاده بیش‌تری از فناوری واقعیت افزوده در زمینه‌های مختلف خواهیم بود. موضوع آموزش در شرکت‌های خودروسازی به منظور بهبود کیفیت خدمات پس از فروش، تربیت کارگران ماهر برای مونتاژ خودرو و ارائه آموزش‌های مناسب حین خدمت در سال‌های آینده به کمک فناوری واقعیت افزوده می‌تواند شاهد تحول عمیقی باشد. در حال حاضر باید موانع موجود در مسیر تکامل چنین فناوری کاربردی برداشته شود تا شاهد گسترش استفاده از آن در زمینه‌های مختلف عملی و صنعتی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات