آئودی ای-ترون؛ اولین خودروی بدون آینه دنیا

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آئودی برای کاهش ضریب درگ کراس‌اور الکتریکی ای-ترون از روش‌های گوناگونی استفاده کرده است، که می‌توان به نصب دوربین بیرونی به جای آینه‌های جانبی اشاره کرد.
تبلیغات

در طی فرآیند طراحی و ساخت تا رونمایی جهانی از خودروی الکتریکی آئودی ای-ترون (E-Tron)، خودروساز آلمانی هر بار جزئیات جدیدی در مورد کراس‌اور تمام برقی خود ارائه می‌دهد. این بار نیز آئودی قصد دارد از ویژگی جالبی در کراس‌اور ای-ترون صحبت کند؛ به طور مشخص نحوه دست‌یابی این خودروی الکتریکی به ضریب درگ ۰.۲۸ بررسی می‌شود.

در حالی که ممکن است این رقم در مقایسه با خودروی فولکس‌واگن  XL1 با ضریب درگ ۰.۱۸۹ یا مرسدس بنز CLA 180 با ضریب درگ ۰.۲۲ ، خیلی چشم‌گیر نباشد. اما به یاد داشته باشید که کراس‌اور آئودی ای-ترون شبیه دیگر محصولات این کلاس، ارتفاع بلندی دارد که بر میزان ضریب درگ و مقاومت هوا می‌افزاید. با گذشت زمانی بیش از ۱۰۰۰ ساعت در بی‌صداترین تونل باد خودرو در جهان، خودروی الکتریکی آئودی ای-ترون توانست به لطف بهینه‌سازی‌های بسیار زیاد در بدنه، به چنین ضریب درگی دست یابد که باعث تولید بدنه‌ای صیقلی و در نتیجه بهبود خواص آیرودینامیکی می‌شود.

2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019
2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019
2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019
2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019

 نقش برجسته در دست‌یابی به این مهم، برعهده سیستمی است که آئودی آن را آینه‌های بیرونی مجازی می‌نامد. این سیستم به عنوان تجهیزات اختیاری  (در کشورهایی که قانونی هستند)، ارائه خواهد شد و در واقع از دوربین‌هایی بهره می‌برد که جایگزین آینه‌های جانبی معمولی می‌شوند. هنگامی که سیستم آینه بیرونی مجازی روی خود نصب شود، عرض کراس‌اور آئودی ای-ترون به میزان ۱۵ سانتیمتر کاهش می‌یابد. در نتیجه علاوه بر کاهش ضریب درگ، باعث از بین رفتن سروصدای (نویز) باد نیز خواهد شد.

2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019

فیلم‌های گرفته شده توسط دوربین‌های بیرونی، بر روی صفحه نمایش اولِد (OLED)، بین پنل ابزار دیجیتال و درهای خودرو نمایش داده خواهد شد. آئودی خاطرنشان می‌کند که رانندگان می‌توانند از بین سه حالت مشاهده مختلف بسته به وضعیت رانندگی، مانند رانندگی بزرگراه، هنگام چرخیدن و پارکینگ انتخاب کنند.

اما داستان کاهش ضریب درگ کراس‌اور برقی آئودی ای-ترون تنها به استفاده از دوربین‌های کوچک جایگزین آینه جانبی محدود نمی‌شود. به عنوان مثال از نوعی سیستم تعلیق بادی استاندارد با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده شده است که بدنه خودروی الکتریکی را در سرعت‌های بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، تا حداکثر ۲۶ میلی‌متر پایین می‌آورد تا ضریب درگ کاهش یابد. علاوه بر این، قسمت زیرین بدنه خودرو کاملا محصور خواهد شد، در حالی که هر دو قسمت جلو و عقب به طور کامل پوشیده می‌شوند.  

2019 Audi E-Tron / کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون مدل 2019

همچنین ورودی هوای خنک فعال با دو بادگیر برقی در پشت جلوپنجره مشبک یکپارچه کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون قرار گرفته است، که به کاهش ضریب درگ کمک می‌کند. ورودی‌های هوای جانبی در قسمت جلوی خودرو نیز دارای کانال‌های اضافی است که برای بهینه‌سازی جریان هوا به کار می‌روند. حتی رینگ‌های ۱۹ اینچی با استفاده از طراحی پهن‌تر نسبت به رینگ‌های آلیاژی معمولی، از نظر آیرودینامیکی بهینه شده‌اند. تایرهای با کمک‌ترین میزان مقاومت غلتشی ۲۵۵/۵۵ این رینگ‌ها را در خود می‌پوشانند و از طرفی جداره بیرونی لاستیک نیز با حروف‌گذاری دارای تورفتگی (به جای برجسته بودن) طراحی شده است تا ضریب درگ به کمترین میزان خود برسد. 

کراس‌اور برقی آئودی ای-ترون به عنوان نتیجه‌ای از پیشرفت‌های چندگانه برای کاهش ضریب درگ، دارای بیشینه شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ کیلومتر طبق چرخه دقیق‌تر WLTP است. این خودروی برقی از یک باتری لیتیوم یون با قدرت ۹۵ کیلووات ساعت بهره می‌برد که در کف خودرو نصب می‌شود و تنها در مدت زمان ۳۰ دقیقه توسط ایستگاه شارژ ۱۵۰ کیلوولت قدرتمند، قابل شارژ است.

اولین نسخه جاده‌‌ای کراس‌اور الکتریکی آئودی ای-ترون در ۳۰ آگوست، طی نشستی در بروکسل بلژیک رونمایی خواهد شد. اولین نسخه تولیدی کراس‌اور آئودی ای-ترون اسپرت‌بک در سال ۲۰۱۹ به جمع محصولات الکتریکی این شرکت خواهد پیوست. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات