تویوتا همچنان ارزشمندترین خودروساز جهان است

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
موسسه پژوهشی کانتار میلوارد براون در ارزیابی سالانه برندهای دنیا، برای ششمین سال متوالی شرکت ژاپنی تویوتا را به عنوان ارزشمندترین برند خودروساز در جهان معرفی کرد.
تبلیغات

موسسه پژوهشی کانتار میلوارد براون (Kantar Millward Brown)‌ هر سال در ارزیابی خود از ارزشمندترین برندهای جهان، لیست ۱۰۰ برند برتر جهانی را منتشر می‌کند. برای ششمین سال متوالی، شرکت تویوتا عنوان ارزشمندترین برند را در میان خودروسازان به دست آورد، در حالی که ارزش نام تجاری آن به ۲۹،۹۸۷ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده‌ی افزایش قابل توجه ۵ درصدی نسبت به سال قبل است. البته در میان ۱۰۰ برند ارزشمند جهانی، هم اکنون تویوتا در جایگاه ۳۶ قرار دارد.

تویوتا تقاضای بسیاری برای عرضه مدل‌های شاسی‌بلند در ایالات متحده آمریکا و اروپا دارد که در کسب این جایگاه تاثیر زیادی ایفا می‌کند؛ به همین علت باز هم توانست نام ژاپن را در میان خودروسازان دنیا حفظ کند. پیتر والش مدیر گلوبال برندز (Global BrandZ) در موسسه کانتار میلوارد براون، در مصاحبه با اتوموتیو نیوز اروپا از جزئیات بیش‌تری در مورد دلایل انتخاب تویوتا صحبت کرد.

toyota google brandz / تویوتا خودرو گوگل برند

پیتر والش مسئول ارزیابی برند کانتار به اتوموتیو نیوز چنین گفت:

به‌طور کلی تویوتا برندی بسیار قابل اعتماد است و در صنعت خودرو نماد کیفیت و ارزش محصول به‌شمار می‌آید. عرضه محصولات شاسی‌بلند پرطرفدار هم در جایگاه کنونی تویوتا بی‌تاثیر نبوده است. خودروهای شاسی‌بلند هنوز هم در بازار بسیار پرطرفدار هستند و حس قدرت و ایمنی را به دارندگان خود القا می‌کنند. اگر تنها شرکت‌های خودروسازی را در نظر بگیریم، تویوتا بر لیست ارزشمندترین برندهای جهان حکم‌فرمائی می‌کند. این شرکت تاکنون از مجموع ۱۳ بار، توانسته است ۱۱ بار به عنوان ارزشمندترین برند خودروساز دست یابد. تویوتا تنها در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ عنوان نخست را از دست داد و با کمی اختلاف در جایگاه دوم قرار گرفت. 

در آخرین تحقیقات، مرسدس بنز آلمان با افزایش قابل توجه ۹ درصدی و افزایش ارزش خود به ۲۵.۶۸۴ میلیارد دلار، جایگاه دوم را در لیست خودروسازان تجربه کرد. رشد این شرکت به زیرمجموعه دایملر اجازه داد تا بی‌ام‌و را که در سال گذشته در جایگاه دوم قرار داشت، پشت سر بگذارد. هم اکنون بی‌ام‌و با ارزش ۲۵.۶۲۴ میلیارد دلار و رشد چهار درصدی در جایگاه سوم لیست قرار دارد. والش ادعا می‌کند که موفقیت مرسدس بنز در کسب جایگاه دوم بی‌ام‌و، به دلیل گسترش فعالیت‌های آن در بازارهای چین، برزیل و روسیه بوده است. همچنین محبوبیت خودروی الکتریکی مرسدس بنز ای-کلاس (E-Class) نیز نقش مهمی در کسب این جایگاه داشت.

۱۰ برند خودروساز برتر نیز شامل فورد (رتبه ۴)، هوندا (رتبه ۵)، نیسان (رتبه ۶)، آئودی (رتبه ۷)، تسلا (رتبه ۸)، ماروتی سوزوکی (رتبه ۹) و فولکس‌واگن (رتبه ۱۰) هستند. فولکس‌واگن پس از دو سال غیبت در لیست به علت رسوایی دیزل‌گیت، دوباره در میان ۱۰ خودروساز ارزشمند جهان ظاهر می‌شود. 

toyota google brandz / تویوتا خودرو گوگل برند

به طور کلی، گوگل هنوز رتبه اول را با ارزش نام تجاری برجسته ۳۰۲.۰۶۳ میلیارد دلار و رشد ۲۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ دارد. اپل در رتبه دوم با ۳۰۰.۵۹۵ میلیارد دلار (۲۸ درصد رشد) قرار دارد و آمازون سومین برند ارزشمند جهان است که ارزش تجاری آن به ۲۰۷.۵۹۴ میلیارد دلار (با ۴۹ درصد رشد) می‌رسد. سایر برندهای برتر و ارزشمند جهان نیز پس از آمازون، عبارتند از: مایکروسافت (رتبه ۴)، تنسنت (رتبه ۵)، فیس‌بوک (رتبه ۶)، ویزا (رتبه ۷)، مک‌دونالدز (رتبه ۸)، گروه علی‌بابا (رتبه ۹) و AT&T (رتبه ۱۰). 

اگر شما تعجب می‌کنید که کانتار میلوارد براون چگونه شرکت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، توضیح رسمی کانتار این است:

کانتار میلوارد براون برای سنجش میزان ارزش یک برند، از روش‌های مختلفی بهره می‌برد. یکی از روش‌ها اندازه‌گیری ارزش برند براساس مصاحبه با بیش از سه میلیون مصرف‌کننده در مورد هزاران برند تجاری است. همچنین به کمک تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد مالی و کسب‌وکار شرکت‌ها با استفاده از داده‌های بلومبرگ و کانتار ورلدپنل (kantar worldpanel)، چنین امکانی فراهم می‌شود. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات