گفتگو با هنریک فیسکر، اولین سازنده خودروهای اسپرت برقی

چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
وب‌سایت اینساید‌EV گفتگویی با هنریک فیسکر در مورد سوپراسپرت الکتریکی ایموشن و باتری‌های جامد این شرکت انجام داده است، که نکات بسیار جالبی دارد.
تبلیغات

فیسکر ایموشن (Fisker emotion) تنها یک خودرو نیست. نمادی از تلاش‌های مردی است که روزی قصد داشت با ایده‌های جدید خود، دنیای صنعت خودرو را متحول کند. اگرچه تلاش‌های چندساله هنریک فیسکر سرانجام با پایانی تلخ، ورشکستگی و مناقصه اموال به پایان رسید، اما هنوز هم فیسکر به عنوان مالک این برند تجاری فعالیت می‌کند.

Fisker Karma EVer 2011

در زمان تولید اولین محصولات فیسکر، این شرکت می‌توانست به عنوان پیشاهنگ صنعت خودروی الکتریکی با ارائه شعاع حرکتی بیش‌تر و سرعت شارژ بالاتر شناخته شود. اما اینک قصد دارد که به کمک فناوری باتری "حالت جامد انعطاف‌پذیر" فیسکر، تحول عمیقی در دنیا ایجاد کند.

Fisker EMotion / خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن

وب‌سایت اینساید‌EV جهت آشنایی خوانندگان با فعالیت‌های فیسکر و وضعیت تلاش‌های این شرکت برای توسعه باتری‌های حالت جامد و تولید خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن، مصاحبه‌ای را با هنریک فیسکر ترتیب داده است. این شرکت زمان عرضه باتری جدید و خودروی برقی خود را به صورت بلندپروازانه تا سال ۲۰۲۰ برآورد می‌کند و آن‌طور که گفته می‌شود، سدان لوکس تمام الکتریکی فیسکر قیمتی حدود ۱۳۰،۰۰۰ دلار خواهد داشت. خوشبختانه آقای فیسکر موقعیت مناسبی فراهم کرد تا سوالات زیادی در مورد آینده این برند خودروساز الکتریکی مطرح شود، که می‌توانید نتایج آن را در زیر مشاهده کنید. 

خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن طراحی بسیار زیبایی دارد؛ برای دست‌یابی به موفقیت بیش‌تر در تولید، در حال حاضر چه درس‌هایی از اولین تجربه و تلاش خود در این صنعت خودرو آموخته‌اید؟ 

خودروی فیسکر ایموشن در تیراژ پایین، قیمت چند هزار دلاری، با کمترین میزان تجهیزات و استفاده گسترده از فیبر کربن ساخته خواهد شد.
Fisker EMotion / خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن

آیا شما قصد دارید دوباره مسیر نمایندگی خودرو را دنبال کنید؟

نه، ما مراکز تجربه راه‌اندازی خواهیم کرد و مدل بسیار جدیدی از خدمات منحصر بفرد را با هدف حمایت از مشتریان در آن ارائه می‌کنیم.

آیا نسخه تولیدی از خودروی الکتریکی ایموشن از همان درب‌های بالابازشو موجود در نسخه پروتوتایپ بهره می‌برد؟

قطعا درهای جلوی خودرو به این شکل هستند؛ اما برای درهای عقب در حال ارزیابی و امکان‌سنجی تولید هستیم. 

آیا نمونه اولیه قابل اجرا است؟ و اگر چنین باشد، چه مقدار از سخت‌افزار یا نرم‌افزار آن به مدل تولیدی منتقل می‌شود؟

بله؛ اما این موارد خیلی زیاد نیست، زیرا ما هنوز هم باید تغییرات زیادی در آن ایجاد کنیم تا به نسخه مناسب تبدیل شود.

با وجود ظاهر شگفت‌انگیز خودروی برقی فیسکر ایموشن، باتری آن واقعا می‌تواند چالش‌پذیر باشد. آیا امیدوارید که تا سال ۲۰۲۳ بتوانید باتری انعطاف‌پذیر حالت جامد را راه‌اندازی کنید؟ آیا این تحولات امیدوارکننده بالاخره در صنعت خودروی الکتریکی رخ خواهند داد؟

دانشمندان ما چند پیشرفت عمده در زمینه باتری داشتند و ما اکنون اعتماد بیش‌تری به این فناوری انقلابی داریم. هنوز موانع زیادی وجود دارد که باید حل شوند و عملیاتی کردن این فناوری جدید برای بازار مصرف و به شکل تولید انبوه، کار ساده‌ای نیست. اما ما در حال کار بر روی آن هستیم و قصد داریم تا سال آینده اولین مدل باتری حالت جامد را در مدل واقعی خودرو آزمایش کنیم. بالاخره بشر روزی به این فناوری انقلابی دست پیدا می‌کند و سرانجام چنین فناوری در صنعت گسترش خواهد یافت.
Fisker EMotion / خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن

آیا انتظار دارید که باتری‌های جدید و احتمالا صدور مجوز تولید این فناوری در خارج از صنعت خودروی الکتریکی، درآمد بیش‌تری را نسبت به میزان واقعی تولید خودرو برای شما ایجاد کند؟

با توجه به اندازه باتری در خودروی الکتریکی، این فناوری بزرگترین فرصت در صنعت خودرو محسوب می‌شود؛ بنابراین ما در ابتدا باتری‌های خود را با چند شرکت خودروساز به اشتراک می‌گذاریم تا دسترسی منحصربفردی به این فناوری جدید فیسکر پیدا کنند. اما در حال حاضر برای توسعه مجوز این فناوری به خارج از صنعت خودرو، در حال مذاکره هستیم.
Fisker EMotion / خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن

آیا خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن قابلیت خودمختاری دارد؟ یا این‌که در آینده نزدیک امکان استفاده از چنین فناوری در ایموشن محتمل است؟

این قابلیت وجود دارد، اما خیلی زود است که سطح خودمختاری این خودروی برقی را پیش‌بینی کنیم. این فناوری در حال حاضر با سرعت بسیار زیادی پیشرفت می‌کند و نقش قانون در این موضوع اهمیت زیادی دارد. به همین علت باید منتظر وضع قوانین بیش‌تر در زمینه استفاده از فناوری خودروی خودران باشیم.

آیا در نهایت برنامه‌ای برای عمومی کردن این شرکت (از حالت سهامی خاص به سهامی عام) دارید؟

قبل از این‌که بخواهیم به چنین چیزی فکر کنیم، باید به دستاوردهای بیش‌تری برسیم و در این زمینه تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم.

فرآیند مهندسی نسخه تولیدی خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن چه مدت به طول می‌انجامد؟

برای ما حداقل ۲۰ ماه یا بیش‌تر طول می‌کشد، و ممکن است راه‌اندازی نسخه تولیدی را به علت انتظار برای تکامل باتری‌های حالت جامد، به تاخیر بیاندازیم. 

آیا قصد دارید برای عملیات تولید، قراردادی با کارخانه‌ای امضا کنید یا این‌که چنین قراردادی در حال حاضر وجود دارد؟

این کارخانه به طور حتم در ایالات متحده خواهد بود، اما هنوز تصمیم قطعی در مورد مکان دقیق و منطقه آن گرفته نشده است. 

آیا خودروهای الکتریکی و باتری‌ها در همان محل تولید می‌شوند؟

تولید پیل‌های باتری و ماژول‌ها در مکان‌های مختلف انجام می‌گیرد.

در حال حاضر تیم اجرایی شما به چه میزان بزرگ است؟

ما یک تیم کوچک و چابک هستیم، که دائماً در حال رشد است.
Fisker EMotion / خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن

شما به فناوری باتری خاص خود به عنوان "حالت جامد انعطاف‌پذیر" اشاره می‌کنید. چگونه این به اصطلاح انعطاف‌پذیری، در عمل اجرا می‌شود؟ آیا پیل‌ها به لحاظ فیزیکی انعطاف‌پذیر هستند یا این عنوان به معنای آن است که انعطاف‌پذیری را با توجه به کاربردهای مختلف برای پیل‌های باتری به کار می‌برید؟ به عنوان مثال، یک تغییر ممکن است تراکم انرژی بیش‌تری داشته باشد؛ در حالی که تغییر دیگر، می‌تواند توان بیش‌تری داشته باشد.

هر دو؛ پیل‌ها از لحاظ فیزیکی انعطاف‌پذیر هستند، که برای مقاومت در برابر ارتعاش مهم است. ما همچنین در پیل‌های باتری بسته به کاربردهای مختلف، تغییراتی خواهیم داشت.
2019 Fisker EMotion

هنگامی که شما در نهایت شروع به تولید خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن کنید، آیا از باتری مجزا برای تکمیل ساختار شاسی استفاده خواهید کرد، یا این‌که تولید باتری و خودروی برقی کاملا یکپارچه می‌شود؟

در سال جاری برای آزمایش یکی از مدل‌ها، باتری‌های مجزا استفاده خواهیم کرد.

باتری‌های حالت جامد تا چه میزان به مکانیزم کنترل حرارتی نیاز دارند؟ آن‌ها تا چه حد احتراق‌پذیر هستند؟ آیا نسبت به باتری‌های تولید شده توسط ال‌جی، احتراق‌پذیری بیش‌تری دارند یا این‌که احتراق‌پذیری آن‌ها کمتر از باتری‌های ال‌جی است؟ 

هنگامی که انرژی زیادی از یک باتری دریافت می‌کنید، همیشه باید به نوعی مدیریت حرارتی را انجام دهید. باتری‌های حالت جامد ما نسبت به باتری‌های لیتیوم یون معمولی، نیاز کمتری به خنک‌کاری دارند. ما در حال حاضر باتری‌های حالت جامد خود را آزمایش می‌کنیم و به دنبال این هستیم تا ببینیم، آیا واقعا نیاز به سیستم خنک‌کننده فعال داریم که هزینه‌ باتری را کاهش دهد. توقع ما از باتری‌های حالت جامد این است که آن‌ها غیر قابل اشتعال و ایمن‌تر از باتری‌های لیتیوم یون معمولی هستند.

به نظر می‌رسد که تا دو سال آینده، روزهای چالش‌برانگیزی برای فیسکر باشد و آن‌ها در سال ۲۰۲۰، پرمشغله خواهند بود. اتفاقات بزرگی در راه هستند و فیسکر باید از گردنه‌های سختی برای ساخت موفق خودروی الکتریکی فسیکر ایموشن عبور کند؛ راه‌اندازی کارخانه، ساخت و آزمایش مدل اولیه خودرو، راه‌اندازی باتری‌های انعطاف‌پذیر حالت جامد و آزمایش باتری‌ها که قرار است روی خودروی الکتریکی فیسکر ایموشن نصب شوند. 

یکی از سوالاتی که در حال حاضر از هنریک فیسکر پرسیده نشد، در مورد اعتبار و سرمایه این طرح است. آن‌طور که به نظر می‌رسد این کار به طور خصوصی دنبال می‌شود و سرمایه مورد نیاز برای آینده نزدیک شرکت، اکنون وجود دارد. اما برای دست‌یابی به آینده بهتر و رسیدن به بلندپروازی‌های گذشته، قطعا سرمایه‌گذاری بیش‌تر مورد نیاز خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات