شارژر بی سیم خودروهای الکتریکی، فراگیر می‌شود

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری شارژ بی‌سیم، ادعا کرده است که تا دو سال آینده خودروهای الکتریکی به شارژر بی‌سیم خانگی مجهز خواهند شد.
تبلیغات

یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه فناوری شارژ بی‌سیم ادعا کرده است، که شارژ بی‌سیم طی دو سال آینده در خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید در دسترس مشتریان خواهد بود. طبق گفته گریم دیویسن، معاون توسعه و بازاریابی شرکت فناوری کوالکام (Qualcomm)، نوعی تکنولوژی مشابه آن‌چه که در حال حاضر برای تلفن همراه و گوشی‌ هوشمند استفاده می‌شود، در بازه زمانی بین 18 تا 24 ماه آینده وارد بازار خودروی الکتریکی خواهد شد.

کوالکام یکی از معدود شرکت‌هایی است که در مقیاس تجاری از فناوری شارژ بی‌سیم استفاده می‌کند؛ در شارژر بی‌سیم از میدان مغناطیسی با فرکانس بالا برای انتقال انرژی از پد موجود روی زمین به گیرنده‌ای در خودروی برقی استفاده می‌شود. پس از آن خودروی الکتریکی، این پالس‌های مغناطیسی را به انرژی برق تبدیل می‌کند تا باتری را شارژ کند.

شارژر بی‌سیم بی‌ام‌و آی پرفورمنس

کوالکام می‌گوید که در نهایت فناوری شارژ بی‌سیم در حال حرکت رو به جلو است و در حال حاضر پد‌های شارژ در کنار جاده‌ها ساخته می‌شود؛ این شرکت به تازگی از چنین پدهایی در کنار جاده‌ها رونمایی کرده است. با این حال شارژ استاتیک شانس بیش‌تری برای زیست‌پذیری تجاری در آینده دارد. کوالکام طی مدت زمان بسیار زیادی، سیستم مدرن شارژ بی‌سیم خود را در مسابقات فرمول E مورد آزمایش قرار داده است؛ جایی که از این فناوری برای شارژ خودروهای ایمنی و پزشکی استفاده می‌شود.

اواخر ماه گذشته دیویسن طی سخنرانی در ای‌پریکس (ePrix)‌ پاریس گفت:

ما دو جایزه طراحی تولیدکنندگان را برای ارائه فناوری شارژر بی‌سیم کوالکام دریافت کرده‌ایم؛ آن‌ها محرمانه هستند، اما شما می‌توانید آن‌ها را در چرخه طراحی ببینید. بنابراین در عرض 18 تا 24 ماه آینده مشتریان قادر به سفارش خودروی الکتریکی مجهز به فناوری شارژ بی‌سیم روی آن‌ها خواهند بود.
  Wireless Charging / شارژ بی‌سیم

دیویسن همچنین گفت که با وجود این‌که فناوری شارژ بی‌سیم ممکن است پس از ارائه به بازار گران‌تر از نسخه‌های معمولی اولیه باشد، اما در نهایت هزینه‌ای مشابه شارژ پلاگین خواهد داشت. 

دیویسن تاکید کرد:

تولیدکنندگان قیمت بازار را کنترل می‌کنند، اما آن‌ها نشان می‌دهند که به طور موثر هزینه‌ای مشابه با سیستم‌های پلاگین دریافت می‌کنند. این به تولیدکننده بستگی دارد، اما در چند سال اول ممکن است کمی اختلاف نظر وجود داشته باشد. در جایی که فناوری شارژ بی‌سیم به عنوان گران‌ترین گزینه دیده می‌شود، زمانی که به حجم و تکامل آن‌ها نگاه کنیم؛ می‌بینیم که هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود نخواهد داشت.

پیش از این کوالکام در راستای تلاش‌های خود برای ورود به بازار خودروی الکتریکی، اطلاعاتی در مورد آزمایش‌های خود روی فناوری شارژ بی‌سیم خودروی برقی منتشر کرد. به نظر می‌رسد که بازار روبه‌رشد خودروی الکتریکی در آینده، باعث جلب توجه غول‌های فناوری دنیا شده است. ظهور برخی برندهای خودروساز مانند تسلا که به صورت تخصصی در زمینه خودروی برقی فعالیت می‌کنند، باعث جلب توجه بیش‌تر تولیدکنندگان قدیمی و باتجربه مانند بی‌ام‌و، فولکس‌واگن، هوندا و سایرین به سرمایه‌گذاری در این بخش شد. البته در زمینه فناوری شارژ بی‌سیم، فعلا بی‌ام‌و سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده است، که طی سال‌های آینده نتایج آن مشخص می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات