حضور فولکس واگن در خدمات اشتراک سواری چین

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
خودروساز آلمانی فولکس‌واگن در حال مذاکره برای تشکیل شرکت مشترک با Didi چین است؛ فولکس‌واگن قصد دارد بخشی از ناوگان خدمات اشتراک سواری Didi را تامین کند.
تبلیغات

فولکس‌واگن به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودرو در اروپا، در حال مذاکره برای تشکیل یک شرکت مشترک با Didi Chuxing چین است تا بخشی از ناوگان خودروی این شرکت سواری را تامین کند و به توسعه خودروهای هدفمند مورد نیاز برای خدمات Didi کمک کند.

یکی از مدیران اجرایی فولکس‌واگن گفت:

انتظار می‌رود که بزرگ‌ترین سرویس اشتراک سواری چین، به عنوان بخشی از توافق بین فولکس‌واگن و دیدی در اوایل ماه ژوئن امضا شود؛ خودروساز آلمانی ابتدا ناوگانی متشکل از حدود ۱۰۰،۰۰۰ خودروی جدید برای فعالیت‌های Didi فراهم خواهد کرد، که دو سوم آن خودروهای ساخت گروه فولکس‌واگن خواهند بود. فولکس‌واگن همچنین برخی از خودروهای جدید را برای Didi خریداری می‌کند تا شرکت چینی بتواند ناوگان خود را گسترش دهد. دو شرکت در نهایت قصد دارند همکاری خود را در طراحی و توسعه وسایل نقلیه اختصاصی ادامه دهند، در حالی که جزئیات این فعالیت‌ها هنوز مشخص نیست.

این مدیر اجرایی جزئیات مالی این معامله را ارائه نکرده است اما گفت که درآمد فولکس‌واگن پس از گسترش کسب‌وکار حاصل خواهد شد؛ یعنی زمانی که این سرمایه‌گذاری توسعه بیش‌تری یابد.

Volkswagen / فولکس‌واگن

محبوبیت فزاینده خدمات اشتراک سواری برای مسافرت و رانندگی، در شهرهای پرجمعیت مانند پکن و شانگهای نشان‌دهنده تمایل به کاهش مالکیت خصوصی خودرو است. این تمایل می‌تواند به تولیدکنندگان خودرو ضربه بزند و شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن را مجبور می‌کند تا جهت‌گیری کسب‌وکار خود تغییر دهند و جریان‌های درآمدساز آینده را پیدا کنند.

مدیر اجرایی فولکس‌واگن گفت:

برای این‌که به عنوان یک شرکت خودروساز در اکوسیستم جدید موفق شویم، باید بدانیم که چه کسی مشتری است؛ چگونه رفتار می‌کند و استراتژی ما باید چطور باشد. در نهایت این قرارداد به فولکس‌واگن اجازه دسترسی به حجم زیادی از داده‌های Didi را در مورد رفتار مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. این اطلاعات از طریق ۳۰ میلیون خودروی اشتراک سواری Didi که روزانه در چین فعالیت می‌کنند، جمع‌آوری خواهد شد. البته هدف نهایی ما تولید و استفاده از خودروی خودران در آینده است.

مشارکت فولکس‌واگن با Didi به عنوان اولین پروژه بزرگی شناخته می‌شود که شرکت چینی در قالب اتحاد گسترده با ۳۱ خودروساز و تامین کننده قطعات خودرو تشکیل داده است. Didi می‌گوید که این اتحاد برای همکاری در زمینه توسعه خودروهایی شکل گرفته است که به طور خاص و هدفمند در چارچوب خدمات اشتراک سواری این شرکت فعالیت می‌کنند.

این مدیر اجرایی اذعان می‌کند:

تا ۸۰ درصد از مشتریان Didi به تنهایی رانندگی می‌کنند و نیازی به یک خودروی بزرگ چهار نفره ندارند. در حالی که وسایل نقلیه فعلی دارای پیشرانه و فناوری‌های دیگری هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسند، وسایل نقلیه اختصاصی برای خدمات اشتراک سواری همواره با سرعت کمتری حرکت می‌کنند، در نتیجه نیازی به تنظیمات آیرودینامیکی یا پیشرانه قدرتمند ندارند. این امر می‌تواند با عرضه صندلی‌های کمتر و فضای بیش‌تری برای قرار دادن چمدان و اثاثیه همراه شود.

Didi همچنین پیش‌بینی کرده است که بیشتر ناوگان آینده آن خودروی برقی خواهند بود. برخی منابع می‌گویند که این شرکت با استفاده از پتانسیل خودروسازان چینی مانند GAC موتور و CHJ اتوموتیو، خودروهای الکتریکی جدیدی طراحی کرده است. با این حال برخی از مقامات Didi می‌گویند که شکل نهایی بازار جدید در زمینه خدمات اشتراک سواری هنوز معلوم نیست و هیچ کس نمی‌داند که خودروسازان و Didi به چه میزانی در آن نقش خواهند داشت. 

Didi Chuxing / دیدی چاکسینگ چین

یکی از مقامات Didi در مصاحبه‌ای گفت:

در حال حاضر مسائل اصلی برای Didi چگونگی تعمیر، نگهداری و هدایت ناوگان خودروهای خودران است. ما الان درک درستی از این موضوع نداریم و این را نیز می‌دانیم که احتمالا خودروسازان نیز به طور ۱۰۰ درصد، چگونگی انجام این کار را نمی‌دانند. 

یکی از نمایندگان Didi نیز گفت :

هر دو طرف هنوز جزئیات دقیق نحوه مشارکت را بررسی می‌کنند. به طور بالقوه، هر دو طرف روی ساخت ناوگان عملیاتی برای خدمات اشتراک سواری تمرکز می‌کنند و در دیگر زمینه‌های بالقوه مانند طراحی مدل‌های جدید خودرو برای خدمات اشتراک سواری کمک می‌کنند.

این مقامات Didi نمی‌خواستند نامشان فاش شود، زیرا آن‌ها مجاز به انتشار اطلاعات برای رسانه‌ها نیستند. پس از سال‌ها مقاومت و تلاش برای حفظ فناوری و محدود کردن شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اشتراک سواری، به نظر می‌رسد که خودروسازان در حال حاضر انعطاف‌پذیری بیش‌تری نسبت به قبل دارند. این شرکت خودروسازی با احتیاط زیادی عمل می‌کند، زیرا دوست ندارد سرنوشتی مشابه Foxconn پیدا کند. شرکتی فعال در زمینه الکترونیک با نام Foxconn که مقر اصلی آن در چین تایپه قرار دارد، سالانه میلیون‌ها گوشی شبیه مدل‌های اصلی اپل تولید می‌کند اما در عوض فقط سهم بسیار کمی از سود را بدست می‌آورد. 

برخی خودروسازان مانند فیات، جگوار لندرور و هوندا موتور در اوایل سال ۲۰۱۸ به توافق رسیدند تا هزاران خودرو برای ناوگان خودروی خودران برند تازه تاسیس ویمو (Waymo) از زیرمجموعه‌های شرکت مادر آلفابت عرضه کنند. ولوو و دایملر نیز در سال ۲۰۱۷ گفتند که خودروهای خود را در اختیار اوبر قرار خواهند داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات