جریمه ورود غیر مجاز به محدوده ترافیک، چقدر است؟

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
صبح امروز آغاز اجرای طرح ترافیک جدید در تهران بود، اما جریمه‌ی ورود غیر مجاز به محدوده، هنوز نامشخص است. طبق اعلام شهرداری، جریمه روزانه، ۶۳,۲۰۰ تومان و بر اساس محاسبه پلیس، بیش از ۲۰۰,۰۰۰ تومان خواهد بود.
تبلیغات

پس از کش و قوس‌های فراوان و اما و اگرهای بسیاری که در خصوص محدوده ترافیک ۹۷ وجود داشت، نهایتاً اجرای این طرح از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز در معابر داخل محدوده طرح ترافیک تهران کلید خورد.

به گفته سردار محمدرضا مهماندار، از صبح امروز تمام خودروهایی که بدون مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک، وارد این محدوده می‌شوند، پیامک اخطار دریافت می‌کنند و باید بلافاصله برای ثبت نام در سایت تهران من و اخذ مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند.

در این طرح که با تأخیری ۱.۵ ماهه آغاز شد، عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک بر اساس ساعاتی که به دو دسته اوج ترافیک و عادی تعیین شده است و علاوه بر آن، خودروهایی که دارای معاینه فنی برتر بوده و کمتر از دیگر خودروها آلایندگی داشته باشند، مشمول تخفیفاتی نیز خواهند شد.

در این طرح مقرر شد زمان اعمال محدودیت تردد در محدوده طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ باشد. البته بر اساس طرح جدید سال ۹۷، طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای پنجشنبه اعمال نخواهد شد.

اولین ورود

آخرین خروج

عوارض با معاینه فنی برتر

عوارض با معاینه فنی عادی

۶:۳۰ تا ۱۰ صبح

بعد از  ۱۶

۲۸,۸۰۰ تومان

۳۶,۰۰۰ تومان

۶:۳۰ تا ۱۰ صبح

قبل از  ۱۶

۱۹,۲۰۰ تومان

۲۴,۰۰۰ تومان

بعد از  ۱۰ صبح

بعد از  ۱۶

۱۹,۲۰۰ تومان

۲۴,۰۰۰ تومان

بعد از  ۱۰ صبح

قبل از  ۱۶

۱۳,۴۴۰ تومان

۱۶,۸۰۰ تومان

 همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در ۱۵ روز اول از آغاز اجرای طرح ترافیک جدید این طرح به‌صورت ارشادی خواهد بود، اعلام کرده است:

تا پایان اردیبهشت به خودروهایی که بدون ثبت نام در سامانه برای اولین بار وارد طرح ترافیک از طریق ارسال پیامک در مورد ورود غیر مجاز تذکر داده می‌شود؛ ولی از ابتدای خرداد در صورت تکرار علاوه بر جریمه ۲۰ هزار تومانی، تعرفه طرح ترافیک نیز با ۲۰ درصد بیشتر به‌صورت بدهی در عوارض خودرو ثبت می‌‌شود.
جزئیات طرح ترافیک و جدول عوارض تردد سال ۹۷ در شهر تهران

از سوی دیگر بر اساس اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، طبق ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت نداشتن مجوز ورود به طرح ترافیک ویژه سال ۹۷ راننده هایی که وارد محدوده ی زوج و فرد و یا طرح ترافیک اصلی شوند و یا در این محدوده ها تردد کنند به وسیله سیستم هوشمند و دوربین ترافیکی جریمه خواهند شد. جریمه طرح ترافیک سال ۹۷ به ازای هر ساعت تردد در داخل طرح مبلغی معادل با ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

البته به نظر می‌رسد این جریمه اعلامی پلیس راهور که به ازای هر ساعت تردد، ۲۰ هزار تومان جریمه در سابقه خودرو ثبت می‌شود، همانطور که در سنوات قبلی اجرایی نشد، برای امسال هم قابلیت اجرایی نداشته باشد.

به گزارش تسنیم، با احتساب اعلام جریمه طرح ترافیک از سوی شهرداری، خودروهای متخلف نهایتا هر روز ۶۳,۲۰۰ تومان باید بپردازند ولی بر اساس اعلام پلیس راهور تهران این متخلفان نهایتا هر روز تومان، بیش از ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

ارشاد یا جریمه؛ سردرگمی شهروندان از ساعت ۶:۳۰ امروز

بر پایه این گزارش طرح ترافیک سال ۹۷ با دو ساعت افزایش در محدوده طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ روزهای شنبه تا چهارشنبه اجرا خواهد شد؛ طرح زوج و فرد نیز در همین بازه زمانی به مرحله اجرا درخواهد آمد و فعلا تردد در معابر در روزهای ۵ شنبه پایتخت بدون محدودیت است.

ترافیک

فرمانده انتظامی تهران بزرگ پیش‌تر با اعلام این مطلب که در نیمه دوم اردیبهشت اجرای طرح ترافیک به‌صورت ارشادی خواهد بود، گفت:

برای آمادگی بیشتر مردم در طرح ترافیک جدید ۱۰ تا ۱۵ روز اول اجرای طرح به‌صورت ارشادی خواهد بود. بر این اساس اگر راننده‌ای به‌طور غیرمجاز و بدون مجوز وارد طرح ترافیک شود، پیامک ورود غیر مجاز به وی ارسال خواهد شد.

سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در خصوص اجرای طرح ترافیک جدید در نشست خبری دهم اردیبهشت با خبرنگاران اعلام کرد:

افرادی که برای اولین بار وارد طرح ترافیک می‌شوند و ممکن است اطلاعی در این خصوص نداشته باشند پیامکی برایشان ارسال می‌شود که شما بدون مجوز وارد شده‌اید و باید بلافاصله باید برای ثبت نام اقدام کنند. این افراد باید تا ۳۱ اردیبهشت وارد سایت شوند و ثبت‌نام کنند؛ در غیر این صورت جریمه خواهند شد.کسانی که برای بار دوم به‌طور غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند دیگر شامل طرح ارشادی نخواهند شد و جریمه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.
Traffic ترافیک

اظهارنظرهای فرماندهان و رؤسای تهران بزرگ از یک‌سو و اظهار نظر مسئولان شهرداری تهران مبنی بر اینکه ورود غیر مجاز افراد به محدوده طرح ترافیک مساوی با جریمه است، از سوی دیگر بر سردرگمی شهروندان می‌افزاید. مسئولان ارشد پلیس راهور تهران بزرگ در حال حاضر جلسه‌ای در این خصوص تشکیل داده است و نحوه رسیدگی به تخلفات ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک را بررسی می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات