فراخوان آئودی برای بیش از یک میلیون خودرو

جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در ادامه بدشانسی‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن، این بار آئودی نیز به دلیل نقص پمپ الکتریکی سیستم خنک‌کننده مجبور به فراخوانی بیش‌ از یک میلیون خودرو در سطح جهان شد.
تبلیغات

ماه‌های اخیر به هیچ عنوان زمان خوبی برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن نبوده است. از عوارض جانبی رسوایی دیزل‌گیت گرفته تا اعلام جرم علیه مدیر عامل پورشه، همه به نوعی باعث قرار گرفتن نام فولکس‌واگن در صدر خبرهای منتشر شده توسط رسانه‌ها شده‌اند. این بار نیز آئودی که یکی از زیرمجموعه‌های غول خودروسازی اروپا محسوب می‌شود، با شکست و مانع جدی روبرو شده است.

این برند تجاری روز سه‌شنبه (۴ اردیبهشت) اعلام کرد که ۱.۱۶ میلیون خودرو را در سراسر جهان به علت نقص در پمپ الکتریکی سیستم خنک‌کننده پیشرانه فرا می‌خواند. این مسئله بدین معنی است که پمپ الکتریکی مذکور می‌تواند به علت رطوبت بیش از حد گرم شود یا اتصال کوتاه ایجاد کند؛ در نتیجه این نقص، پمپ الکتریکی سیستم خنک‌کننده می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی در خودرو شود. ممکن است کسانی که با چنین سیستم‌هایی آشنایی ندارد، عیب پمپ الکتریکی را یک نقص جزئی بدانند؛ اما کارشناسان خودرو آن را چیزی بیش‌تر از یک نقص جزئی و ساده می‌دانند.

آئودی A5  S5  2018

با توجه به اعلامیه آئودی، این فراخوان شامل خودروهای آئودی A5 کابریولت، سدان آئودی A5 و آئودی Q5 می‌شود که در زمان بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ساخته شده‌اند. همچنین این فراخوانی شامل خودروهای سدان آئودی A6 و A4 و نسخه‌ی همه‌جارو آئودی A4 تولید شده بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ نیز می‌شود که مجهز به پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو FSI هستند. در حالی که هنوز هیچ گزارشی از ایجاد صدمات یا حوادث مربوط به این موضوع وجود ندارد، اما آئودی اعلام کرده است که باقیمانده رسوبات موجود در سیستم خنک‌کننده می‌تواند پمپ را مسدود کند.

نمایندگی‌های آئودی قطعات آسیب‌دیده را با توجه به درخواست اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده آمریکا، به صورت رایگان تعویض خواهند کرد. هنوز وضعیت فراخوان خودروها در بریتانیا تایید نشده است ولی آئودی اعلام کرد که زمانی که قطعات جایگزین در دسترس نمایندگی‌های مجاز قرار بگیرد، این فراخوانی را برای بریتانیا نیز مشخص می‌کند. از ۱.۱۶ میلیون خودروی آئودی که مشمول فراخوان قرار می‌گیرند، ۳۴۲۰۰۰ خودرو در ایالات متحده آمریکا قرار دارند. این گزارش تعداد خودروهای آسیب دیده در بریتانیا را هنوز مشخص نکرده است.

AUDI Q7 2014

این اولین بار نیست که آئودی خودروهای تولیدی خود را به علت نقص در پمپ الکتریکی سیستم خنک‌کننده فرا می‌خواند. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ نیز آئودی تعدادی از خودروهای موجود در بازار ایالات متحده را به علت نقص در نرم‌افزار فرا خواند تا بروزرسانی شوند. این بروزرسانی برای اطمینان حاصل کردن از خاموشی پمپ هنگام گیر کردن رسوبات باقیمانده انجام شد، تا باعث صدمات و حوادث بعدی نشود.

فراخوان خودروهای معیوب در سطح جهانی به علت نواقص جزئی و کلی، به امری رایجی تبدیل شده است که طبق قانون وظیفه خودروساز در قبال مشتریان محسوب می‌شود. خدمات پس از فروش در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از بدیهی‌ترین حقوق مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود و دولت‌ها در این زمینه جریمه‌های سنگینی علیه خودروسازان متخلف اعمال می‌کنند. در حالی که حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت دنبال می‌شود، اما شاهدیم که تولیدکنندگان خودرو در کشورهای در حال توسعه، اقدام عملی برای حمایت از مشتریان  انجام نمی‌دهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات