این تعویق در حالی اتفاق میافتد که بازار خودروهای وارداتی از چند ماه گذشته بهدلیل معلوم نبودن تکلیف تعرفهها، در رکود به سر میبرد و فعالان حوزه واردات خودرو و خریداران این محصولات در انتظار رقم نهایی تعرفهها هستند تا قیمت خودرو به ثبات برسد و درواقع چشم بسیاری از کسانی که ذینفع یا مرتبط با واردات خودرو هستند، به صحن علنی مجلس دوخته شده بود.
بنابراین تأخیر پیشآمده میتواند ماجرای رکود را ادامهدار کند. بهخصوص که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، اسفندماه سال گذشته گفته بود با توجه به ثابت بودن تعداد خودروهای وارداتی مورد نیاز جامعه در هر سال، باوجود رکود در اسفندماه، این نیاز به سهماهه ابتدایی سال آینده منتقل خواهد شد. گویا واردکنندگان با شرایط فعلی، این فرصت سهماهه را هم از دست خواهند داد.
دیروز در صحن مجلس پس از شرح موضوع توسط بهرام پارسایی، عضو هیئترئیسه کمیسیون اصل ۹۰، حسینعلی حاجیدلیگانی و نادر قاضیپور از مخالفان، رحیم زارعی و همایون هاشمی از گروه موافقان؛ نظرات خود را بیان کردند. پس از سخنان این نمایندگان، درخواست رسیدگی دوفوریتی به طرح مذکور به رأی گذاشته شد که نمایندگان با ۱۴۲ رأی موافق، ۷۶رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه، با این درخواست مخالفت کردند. سپس رسیدگی یک فوریتی به این طرح مطرح شد که از ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه ۱۶۲ رأی موافق، ۶۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به این درخواست داده شد.
طبق این طرح، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی بهصورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی پنجاه و پنج درصد ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین کند. دولت باید حقوق ورودی خودروهای سواری را از سال ۹۷ بهصورت تدریجی و با میانگین سالانه ۵ درصد تا ۱۰ درصد کاهش دهد تا در سال پایانی سند چشمانداز ۱۴۰۴ به حداکثر ۲۰ درصد برسد.
جلسه با کمیسیون صنایع برای پیگیری موضوع
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از نشست اعضای هیئتمدیره این انجمن با اعضای کمیسیون صنایع مجلس بهمنظور پیگیری موضوع خبر داد و گفت:
مهدی دادفر ادامه داد:
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تأثیر جلسه مجلس بر بازار خودرو گفت:
نظرات