جاده برقی با قابلیت شارژ خودروها، به بهره‌ برداری رسید

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دو کیلومتر از بزرگراهی در سوئد به فناوری ریل‌های آهن برقی با قابلیت شارژ خودروهای الکتریکی مجهز شده است.
تبلیغات

اولین جاده‌ برقی جهان که قابلیت شارژ خودروهای سواری و کامیون‌های الکتریکی را به هنگام حرکت فراهم می‌کند، در سوئد به بهره‌برداری رسید. در مرحله‌ی اول این پروژه، حدود ۲ کیلومتر از بزرگراهی نزدیک استکهلم به قابلیت شارژ همزمان مجهز شده است. بر اساس هدف نهایی دولت سوئد، مقدمات مراحل بعدی پروژه که بخش زیادی از جاده‌های این کشور اروپایی را دربر خواهد گرفت نیز در حال انجام است.

جاده برقی

دولت سوئد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ با استفاده از این فناوری، ۷۰ درصد تردد سرویس‌های حمل و نقل با سوخت فسیلی را کاهش دهد. مسیر ۲ کیلومتری برقی شده، بزرگراه‌ بین فرودگاه آرلاندای استکهلم و مناطق لجستیک اطراف پایتخت را پیوند می‌دهد. این مسیر شامل دو ریل خط آهن کار گذاشته‌شده در آسفالت است که انرژی الکتریکی را با اتصال به بازوهای متحرک نصب‌شده در کف خودرو منتقل می‌کند. ایده‌ی اولیه‌ی این جاده، همانند اسباب‌ بازی ماشین‌های برقی در پیست ثابت (Scalextric) است. البته در صورت سبقت گرفتن خودروها، اتصال بین بازو و ریل‌های برقی، موقتا قطع می‌شود. به‌طور کلی جاده‌ی برقی سوئد به بخش‌های با فاصله‌ی ۵۰ متری تقسیم می‌شود و هر قسمت در صورت وجود خودرو روی آن اتصال برقرار می‌کند و با توقف خودرو، اتصال نیز قطع می‌شود.

جاده برقی

سیستم مرکزی این جاده، قابلیت محاسبه‌ی مصرف انرژی هر خودرو را نیز دارد که منبع ارزشمندی جهت برآورد هزینه‌ی تأمین انرژی خودروها خواهد بود. شارژ دینامیک خودروها در این جاده، در مقایسه با ایستگاه‌های شارژ معمولی مزیت‌های بسیاری به‌ دنبال خواهد داشت. به‌عنوان مثال، شرکت‌های خودروسازی با نصب پک‌های باتری کوچک‌تر، هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری هر خودرو را هم پایین خواهند آورد. هانس سال، مدیر اجرایی کنسرسیوم eRoadArlanda این پروژه، اشاره کرد که هم خودروها و هم جاده‌های فعلی می‌توانند با نصب تجهیزات لازم، از این فناوری استفاده کنند. کشور سوئد حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر جاده دارد که ۲۰ هزار کیلومتر آن را بزرگراه‌ها تشکیل می‌دهند.

جاده برقی

هانس سال گفت:

اگر ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه کشور را برقی کنیم، مطمئنا به هدف نهایی می‌رسیم. فاصله‌ی بین دو بزرگراه مختلف بیشتر از ۴۵ کیلومتر نیست و حتی خودروهای برقی فعلی هم می‌توانند بدون نیاز به شارژ دوباره این مسافت را طی کنند. برخی کارشناسان معتقد هستند که برقی کردن ۵۰۰۰ کیلومتر بزرگراه هم کفایت می‌کند.

برقی‌سازی جاده‌ها در هر کیلومتر یک میلیون یورو هزینه دارد که در مقایسه با خرج کلی ساخت و ساز واگن‌های برقی شهری، ۵۰ برابر کمتر است.

جاده برقی

سال ادامه داد:

در این فناوری سطح آسفالت و جاده الکتریسیته ندارد. همانند پریزهای برق خانگی، دو ریل آهنی در جاده نصب شده‌اند که جریان برق به فاصله‌ی ۵ یا ۶ سانتی‌متری از سطح وجود دارد. فقط در صورت اضافه کردن آب نمک به جاده جریان برق به سطح می‌رسد که البته شدت آن فقط یک ولت است. بدون مشکل با پای برهنه می‌توان روی جاده قدم برداشت.

شبکه‌های حمل و نقل دولتی اروپا به‌سرعت در حال ترک استفاده از انرژی‌های فسیلی و جایگزین کردن نمونه‌ی برقی هستند. اکنون نماینده‌ی دولت سوئد در حال رایزنی با مقامات شهر برلین در مورد این فناوری است. در سال ۲۰۱۶ بود که ۲ کیلومتر از بزرگراه سوئد برقی سازی شد. البته این بزرگراه به شبکه‌ی سیمی الکتریکی هوایی مخصوص کامیون‌ها مجهز شد که بنابراین برای دیگر خودروها قابل استفاده نیست. اما با بهره‌برداری از جاده‌ی برقی مسطح، سوئد قدم بزرگی در توسعه و عملیاتی کردن خودروهای برقی برداشته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات