جنگ تجاری آمریکا و چین؛ معضلی برای بی ام و

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تنظیم تعرفه ۲۵ درصدی برای محصولات وارداتی آمریکا توسط چین، ممکن است بی‌ام‌و را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.
تبلیغات

محصولات بی‌ام‌و از سال ۱۹۵۶ در ایالات متحده فروخته و از سال ۱۹۹۴ در این کشور تولید می‌شوند. اولین متصدی فروش بی‌ام‌و از سال ۱۹۷۵ در آمریکا افتتاح شد. اخیرا بی‌ام‌و و دایملر برای تولید محصولات شاسی‌بلند خود بیرون از مرزهای ایالات متحده تلاش می‌کنند. این تصمیم درحالی است که آمریکا به جنگ تجاری خود با چین ادامه می‌دهد و این کشور در راستای حمایت از تولیدکننده‌های داخلی، تعرفه واردات ۲۵ درصدی برای محصولات آمریکا در نظر گرفته است. این پیشنهاد روی ۳۰۰ هزار خودروی سازندگان آلمانی در آمریکا تأثیر می‌گذارد و سهم ۷ میلیارد دلاری از مجموع ۱۱ میلیارد دلار خودروی وارداتی آلمان به چین را دستخوش تغییر می‌کند. 

کارخانه مونتاژ بی ام و x3

طبق نظر متخصصان تجزیه و تحلیل تیم اِورکُر ISI آمریکا، این تعرفه در واقع به ضرر آلمان تمام خواهد شد، نه ایالات متحده؛ چراکه به سبب این ۲۵ درصد، خودروسازان بزرگ جنوب آلمان رقمی در حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار ضرر می‌کنند. بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ام‌و در اسپارتانبرگ کارولینای شمالی قرار دارد و شاسی‌بلند‌های X3، X4، X5، X6 و مدل جدید X7 را تولید می‌کند. این ارزشمندترین کارخانه صادراتی بی‌ام‌و در ایالات متحده است که با تدابیر دولت چین، رقمی در حدود ۹۸۰ میلیون دلار از دست می‌دهد. این در حالی است که شرکت دایلمر هم حدود ۷۷۵ میلیون دلار ضرر خواهد کرد. با این اوصاف خودروهای ارزشمندی مثل X5 و X3 باید خارج از ایالات متحده ساخته شوند و از آنجا که این فرایند زمان زیادی لازم دارد، بی‌ام‌و در درازمدت آن را عملی خواهد کرد.

پیتر شوارتزنباور، عضو هیئت مدیره‌ی شرکت بی‌ام‌و، ماه گذشته اظهار داشت:

ما باید برای مراکز تولید خود مثل کارخانه‌های اسپارتانبرگ و مکزیک که بر اساس چشم‌انداز ۲۰ الی ۳۰ ساله بنا شده‌اند، تصمیم‌گیری کنیم؛ به این ترتیب نمی‌توانیم هر زمان که یک توییت منتشر شد، سیاست‌های خود را تغییر دهیم.

علاوه بر آن، بی‌ام‌و هشدار داده است که تغییر این‌چنینی سیاست‌ها و تغییر مکان مراکز تولید، ضرر قابل‌ توجهی برای سهامداران خواهد داشت. سال گذشته خودروساز آلمانی تعداد ۱۰۰,۲۰۳ دستگاه خودرو از کارخانه اسپارتانبرگ صادر کرده است که ۱۸ درصد از مجموع محصولات تولیدی این شرکت را تشکیل می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات