بی ام و 507 کلاسیک، آمادهی حراج شد
فستیوال سرعت گودوود امسال از ۲۱ الی ۲۴ تیرماه برگزار میشود و اگر به وبسایت رسمی این جشنواره سر بزنید، میتوانید از همین الان بلیط سفارش دهید. این رویداد در واقع بزرگترین جشن با موضوع موتوراسپرت و تاریخچه اتومبیل است و امسال هم مثل سالهای گذشته با اتفاقات و رقابتهای جذابی همراه خواهد شد. یکی از این رویدادها حراج بیامو 507 جان سرتیز است. او طی سالهای متمادی بهعنوان رانندهی موتورسیکلت و فرمول یک فعالیت میکرد و در سال ۲۰۱۷ درگذشت.
سرتیز این رودستر کلاسیک را در سال ۱۹۵۷، درست اندکی پس از کسب عنوان قهرمانی رقابتهای ۵۰۰ سیسی موتورسیکلت جهانی سال ۱۹۵۶، با شراکت MV آگوستا خریداری کرد. علت این همکاری، قیمت بالای خودرو (بیش از ۴ هزار دلار) بود و البته تیم کاونت آگوستا علاقه داشت برد سرتیز را به این وسیله قدردانی کند. رانندهی حرفهای انگلیسی در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۰ هم قهرمان مسابقات ۵۰۰ سیسی شد و سه مقام قهرمانی پیاپی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ در مسابقات ۳۵۰ سیسی کسب کرد. سرتیز از سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲، راننده فرمول یک شد و توانست در سال ۱۹۶۴ و زمانی که عضو تیم فراری بود، به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کند.
سرتیز از بیامو 507 محبوب خود برای سفر بین انگلیس و ایتالیا از طریق گردنه سیمپلون یا گذرگاه برِنِر استفاده میکرد و پس از مدتی برای تقویت این خودرو که اندکی فرسوده شده بود، با بیامو مکاتبه کرد. مهندسین آلمانی با اعمال تغییراتی مثل افزایش نسبت تراکم و بهبود عملکرد دریچه گاز روی پیشرانه V8 این رودستر کلاسیک آن را تقویت کردند و به قهرمان انگلیسی تحویل دادند. این خودرو به لطف پیشرانهی ۳ لیتری، قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار تولید میکرد و با تحویل آن از طریق سیستم ۴ سرعته دستی، بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱.۱ ثانیه فراهم میکرد.
سرتیز بیامو 507 رودستر خود را تا زمان مرگ نگهداری کرد و حالا بنیاد مزایدهی بونامز قرار است آن را در تاریخ ۲۲ تیرماه امسال در فستیوال سرعت گودوود حراج کند. قیمت پایهی این خودروی ارزشمند در حدود ۲.۲ میلیون دلار برآورد شده است.
نظرات