تسلا مدل 3، خودروی سال 2018 از دیدگاه پاپیولار مکانیکس

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 به انتخاب مجله پاپیولار مکانیکس توانست عنوان خودروی سال ۲۰۱۸ را کسب کرد.
تبلیغات

مجله پاپیولار مکانیکس (PM)، یک نشریه علمی و خودرویی باسابقه است که از سال ۱۹۰۲ توسط هنری هیون ویندسور به چاپ رسید اما از سال ۱۹۵۲ به بعد توسط شرکت هیرست کامونیکیشنز (Hearst Communications) خریداری شد. این مجله هر سال بهترین خودروهای هر کلاس را از دیدگاه خود منتشر می‌کند. امسال نیز در میان ده‌ها مدل جدید از انواع خودروها، تسلا مدل 3 توانست به عنوان "خودروی سال ۲۰۱۸" انتخاب شود. 

Tesla Model 3 / خودروی الکتریکی تسلا مدل 3

با وجود این واقعیت که بسیاری از افراد سیستم نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) تسلا را به دلایلی مثبت یا منفی می‌دانند و اضافه کردن این موضوع که خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 با پتانسیل کامل خودران طراحی شده است، اما هنوز چنین مطلبی واقعا وجود ندارد.

به اعتقاد PM، این سبک طراحی ممکن است راه را برای تسلا مدل 3 در جهت کسب افتخارات بزرگ‌تری در سال جاری باز کند. خودروی برقی تسلا مدل 3 یکی از محبوب‌ترین محصولات الکتریکی بازار است که عملکرد عالی خود را به رخ حریفان می‌کشد. همین باعث می‌شود تا بتوان آن را تافته‌ای جدا بافته از دیگر خودروهای الکتریکی و حتی غیر الکتریکی بازار قلمداد کرد. تسلا مدل 3 اولین خودرویی محسوب می‌شود که پس از فورد موستانگ سال ۱۹۶۴  تاکنون برای جذب چنین تقاضای زیادی (با حدود نیم میلیون رزرو) پیش پرداخت شده است. نیازی به گفتن نیست، تسلا مجبور است تمام تلاش خود را انجام دهد تا بتواند همه‌ی سفارشات را به موقع برای خریداران آماده کند. 

Tesla Model 3 / خودروی الکتریکی تسلا مدل 3

PM در این باره می‌نویسد:

تقاضا منطقی است؛ من سعی می‌کنم تا زمانی که با خودرویی رانندگی نکرده‌ام، در مورد آن قضاوت نکنم، اما خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 واقعا روی کاغذ عالی است و مشخصات عملکردی آن بسیار متمایز و فوق‌العاده به نظر می‌رسد. تسلا ادعا می‌کند که خودروی مدل 3 به صورت غیررسمی از حالت سکون تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در پنج ثانیه طی می‌کند؛ و اولین کسانی که توانسته‌اند با آن رانندگی کرده‌اند، ادعا می‌کنند که این زمان تا چهار ثانیه نیز کاهش می‌یابد. شما می‌دانید چه خودروی دیگری پیشرانه عقب و محرک عقب است؟ بله پورشه 911. تسلا مدل 3 خودروی بسیار خوبی است که قیمتی اندازه بیوک لاکراس (buick Lacrosse) دارد.

بررسی کوتاه خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 با توضیحاتی درباره طراحی مینیمالیستی خودرو ادامه پیدا می‌کند. اگرچه در ابتدا عجیب بود، ولی زمان زیادی نگذشت تا بتوان به آن عادت کرد. اتوپایلوت تسلا قابل اعتماد به نظر می‌رسید و تجربه‌ی دلپذیری از رانندگی ارائه می‌کرد. این خودرو از نظر شتاب هیچ‌گاه مانند خودروی برقی تسلا مدل S در نظر گرفته نمی‌شود، اما گشتاور لحظه‌ای آن بدون افت است و به راحتی می‌تواند عملکرد خودروهایی با دو برابر قیمت خود را با موفقیت انجام دهد.

در حالی که به نظر می‌رسد نشریه PM به شدت شیفته خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 شده است، اما همگی می‌دانیم که هر خودرویی نواقص خود را دارد. در این زمینه PM پیشنهاد می‌کند که استفاده از نمایشگر هدآپ (با قابلیت نمایش روی شیشه جلو) به جای سرعت‌سنج معمولی می‌تواند بسیاری از مشکلات راننده را به آسانی حل کند. تلاش‌های زیادی نیز در سراسر خودرو برای کاهش هزینه انجام شده است که می‌توان به نگاهی کوتاه به وضوح به آن‌ها پی برد. اما این‌ها مسائل کوچکی هستند که باعث نمی‌شوند خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 در بالاترین جایگاه از نظر PM جای نگیرد. 

تسلا مدل 3

PM در پایان نتیجه می‌گیرد:

اما من فکر می‌کنم بتوانم با چنین توافقی زندگی کنم. در حقیقت من می‌دانم که می‌توانم؛ زیرا وقتی که به خانه می‌روم، کاری را انجام می‌دهم که هرگز با هیچ یک از هزاران خودروی دیگری که آزمایش کرده‌ام، انجام نداده‌ام؛ در حقیقت سپرده‌گذاری کرده‌ام. من ۱۰۰۰ دلار خود را می‌پردازم و در صف انتظار قرار می‌گیرم. شاید من شماره ۴۵۰،۰۰۱ بشوم اما اهمیتی ندارد و شاید هم این کار را به این خاطر انجام می‌دهم تا از مردی (ایلان ماسک) که موشک می‌سازد و خودروی رودستر خود را به مدار می‌فرستد تشکر کنم. من اهمیتی نمی‌دهم زیرا برخلاف تقریبا همه‌ی کسانی که خودروی برقی تسلا مدل 3 را رزرو کرده‌اند، من واقعا با یک مدل واقعی از آن رانندگی کرده‌ام؛ می‌دانم که ارزش انتظار دارد. در حالی که منتظر هستم، خوشحال می‌شوم که به این موضوع فکر کنم در سال ۲۰۱۹، صاحب خودروی سال ۲۰۱۸ به انتخاب پاپیولار مکانیکس باشم.

اما انتخاب PM به این‌جا ختم نمی‌شود. در بخش سدان، کیا استینگر توانست گوی سبقت را از رقیبان سرسختی از بی‌ام‌و، مرسدس بنز، آئودی و غیره برباید. همچنین آلفا رومئو استلویو توانست عنوان کراس‌اور سال را از آن خود کند. این در حالی است که لندرور دیسکاوری برای کسب عنوان شاسی‌بلند سال انتخاب شد.

جیپ رانگلر عنوان بهترین 4x4 سال، نیسان ایکس‌موشن (Nissan Xmotion) بهترین خودروی مفهومی سال و پیک‌آپ‌های رم 1500 مدل ۲۰۱۹ همراه با فورد رنجر ۲۰۱۹ و شورولت سیلورادو نیز عنوان بهترین وانت‌های سال را کسب کردند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات