نیسان و رنو به دنبال اتحاد بیشتر و برند مشترک

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خبرهای جدید نشان می‌دهد که شرکت‌ رنو و نیسان برای ادغام و تشکیل یک شرکت واحد در حال مذاکره هستند؛ این مذاکرات هنوز در جریان است و مخالفان سرسختی دارد.
تبلیغات

بدست آوردن شرکت‌های خودروسازی اُپل و واکسهال توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) ممکن است تنها معامله بزرگ در صنعت خودرو طی این دهه نباشد. بر اساس گزارش جدید بلومبرگ با نقل قول از افراد آگاه در این زمینه، نیسان و رنو در حال حاضر درباره ادغام برای تشکیل یک شرکت خودروسازی جدید بحث می‌کنند.

نمی‌توانیم بگوییم که از شنیدن این خبر شگفت‌زده شده‌ایم، چون دو شرکت در حال حاضر بسیار مشترک هستند. تولیدکننده فرانسوی دارای ۴۳ درصد از سهام نیسان است، در حالی که شرکت ژاپنی نیسان سهام ۱۵ درصدی در رنو دارد؛ هر دو شرکت نیز توسط کارلوس گوسن اداره می‌شوند.

 گوسن به عنوان مسئول مذاکره بین دو برند فرانسوی و ژاپنی برای انجام معامله بزرگ ادغام در نظر گرفته شده است؛ معامله‌ای که در آن سهامداران هر دو شرکت رنو و نیسان، سهام جدیدی در شرکت تازه تاسیس دریافت خواهند کرد. اعتقاد بر این است که خودروساز جدید ممکن است هر دو مقر کنونی خود را حفظ کند، که یکی در ژاپن و دیگری در فرانسه است؛ اما امکان افتتاح یک مقر  واحد در لندن یا مکانی در هلند وجود دارد.

Renault-Nissan-Mitsubishi / رنو-نیسان-میتسوبیشی

اما این ادغام می‌تواند بسیار دشوار باشد، زیرا دولت‌های فرانسه و ژاپن نیز باید آن را تایید کنند. همچنین دولت فرانسه هنوز ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد و ممکن است از کاهش تاثیر خود بر سیاست‌های رنو ناراضی باشد. براساس آخرین اطلاعات موجود، مذاکرات بین دو شرکت در حال حاضر به مدت چند ماه در حال انجام است و هنوز هیچ تصمیمی در مورد این معامله گرفته نشده است.

در ماه فوریه امسال، گوسن اعلام کرد رنو و نیسان روی برنامه‌ای برای "تبدیل شدن به یک اتحاد غیر قابل بازگشت" کار می‌کنند. این دو شرکت قصد دارند تا همکاری خود را از سال ۲۰۱۶ دو برابر کنند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۲.۲ میلیارد دلار برسد.

مجموع فروش اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی در سال گذشته با ۶.۵ درصد افزایش به ۱۰,۶۰۸,۳۶۶ دستگاه خودرو رسید. به عبارت ساده، یک نهم مجموع فروش کلی در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۷ توسط اتحاد این سه شرکت تولید شده است. این اتحاد پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۲ به سهم فروش ۱۴ میلیون دستگاه خودرو برسد. فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان، طی سال گذشته ۱۰.۷ میلیون دستگاه فروخت، در حالی که تویوتا ۱۰.۴ میلیون دستگاه فروش داشته است.

معمولا دولت‌ها برای کنترل بازار خودروی کشورشان و اعمال سیاست‌های خود، با ادغام شرکت‌های چندملیتی موثر مخالفت می‌کنند. در این مورد نیز دولت ژاپن و فرانسه با روند ادغام شرکت‌های رنو و نیسان مخالف هستند و به نظر می‌رسد که برای اتحاد باید ابتدا با دولت‌ها مذاکره کرد. به احتمال زیاد حتی اگر دولت‌های دو کشور با روند ادغام موافقت هم کنند، امتیازات و برگ برنده‌هایی از اتحاد جدید دریافت خواهند کرد که نقاط ضعف معامله جدید را جبران می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات