نگاه عمیق به موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌تازگی تصاویری از موتورسیکلت سوپراسپرت و مفهومی سوزوکی نودا مجهز به پیشرانه ۷۵۰ سی‌سی جیکسر منتشر شده است که دارای سیستم دوچرخ محرک خواهد بود.
تبلیغات

دنیای طرح‌های مفهومی همیشه در جریان است و هر چند وقت یک‌بار خبر از طرح‌های جدیدی به گوش می‌رسد. این طرح‌ها در دنیای موتورسیکلت خیلی کم ظاهر می‌شوند؛ اما ایده‌های مطرح‌شده‌ همیشه بسیار جذاب و هنرمندانه هستند. مدتی پیش در یک کانال خصوصی با موضوع بازی‌های ویدئویی و ربات‌های غول‌پیکر، تصاویری از یک موتورسیکلت مفهومی منتشر شد که بسیار جالب به نظر می‌رسید؛ یک موتورسیکلت سوپراسپرت مجلل متعلق به دهه ۸۰ میلادی که توسط شرکت سوزوکی ارائه شده بود. این موتورسیکلت مفهومی با طراحی آرمان‌گرایانه و نمایشی جدید از موتورسیکلت‌های اسپرت همراه با بدنه کاملا یکپارچه، ظاهر تهاجمی و شبیه به انیمیشن‌های ژاپنی طراحی شده است. موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا (Suzuki Nuda) در آن دوران با فناوری آینده‌محور در طراحی فرمان مرکزی و دوشاخه جلو برجسته می‌شد. این فناوری در دهه ۸۰ میلادی برای موتورسیکلت‌های طرحی آرمان‌گرایانه به نظر می‌رسید؛ اما اکنون در موتورسیکلت‌های اسپرت به‌وفور دیده می‌شود.

Suzuki Nuda Concept / موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

از آن‌جایی که موتورسیکلت مفهومی نودا متعلق به دهه ۸۰ میلادی است، تصاویر و اطلاعات بسیار کمی از آن وجود دارد. مطمئنا علاقه‌مندان موتورسیکلت‌ سوپراسپرت با تماشای سوزوکی نودا، دوست دارند موتورسیکلت‌ساز ژاپنی مدل تولیدی آن را در قالب نسخه محدود یا چیزی شبیه آن می‌ساخت. با توجه به حجم کم اطلاعات باید نگاهی به تاریخچه و طراحی مهندسی این موتورسیکلت مفهومی انداخت. در این مقاله سعی خواهیم کرد با توجه به تصاویر منعکس‌شده در رسانه‌ها، اصول اساسی مربوط به طرح مفهومی سوزوکی نودا را بیان کنیم.

Suzuki GSX-R750

موتورسیکلت نودا بر اساس مدل معاصر GSX-R750 طراحی شده است که به پیشرانه چهار سیلندر ردیفی ۷۵۰ سی‌سی سوزوکی جیکسر (Gixxer) در ترکیب با جعبه‌دنده‌ی معمولی مجهز می‌شود. یکی از جالب‌ترین قطعات موتورسیکلت مفهومی نودا سیستم تعلیق متعلق به آینده و گرداننده نهایی آن است. در عقب از دوشاخه یک‌طرفه همراه با میل گاردان استفاده می‌شود و ترمزهای دیسکی با روتور (دیسک) محیطی نیز جلب توجه می‌کنند. رینگ‌های ریخته‌گری ۶ پره باعث می‌شوند بتوان سمت مقابل را به‌راحتی دید. یکی از نکاتی که در طراحی موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا واقعا خلاقانه به نظر می‌رسد، تجهیزات سیستم تعلیق عقب است که در جلو نیز به‌طور آینه‌وار  (حتی پایین‌تر از میل گاردان) منعکس می‌شود. قسمت جلوی موتورسیکلت نسبت به عقب کمی‌ پایین‌تر قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد به علت استفاده از همین طرح آینه‌وار باشد. بله درست حدس زدید؛ مفهومی سوزوکی نودا یک موتورسیکلت دوچرخ محرک است که در آن زمان شاهکار مهندسی به شمار می‌رفت. 

متأسفانه این مطالب همه‌ی چیزهایی است که در مورد موتورسیکلت سوزوکی نودا وجود دارد. ظاهرا این موتورسیکلت بسیار سریع بود (چیزی که در مورد موتورسیکلت‌های مفهومی نادر است)؛  به‌طوری که طبق اطلاعات منتشرشده بیشینه سرعت آن به بیش از ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. یکی از منابع خبری موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا، سایت استرالیایی به نام بایک‌سیلز است که اعلام کرده موتورسیکلت نودا به علت هزینه‌های بالای ساخت و بعضی از مسائل مربوط به قابلیت اطمینان سیستم دوچرخ محرک، هیچ‌گاه وارد مرحله تولیدی نشد. به نظر می‌رسد که این دلایل بیش‌تر توجیه باشد تا واقعیت؛ چرا که می‌توان به کمک ایده‌های مهندسی هر مشکلی را حل کرد. 

Suzuki Nuda Concept / موتورسیکلت مفهومی سوزوکی نودا

با توجه به ویژگی‌هایی مانند فیزیک بسیار مدرن و اسپرت، سیستم محرکه قدرتمند در ترکیب با قابلیت دوچرخ محرک، به نظر می‌رسد که اگر سوزوکی این طرح مفهومی را امروز روانه بازار می‌کرد، بسیار مورد استقبال قرار می‌گرفت. علاقه‌مندان بسیاری وجود دارند که از رسیدن به نهایت سرعت و شتاب لذت می‌برند و هر روز منتظرند تا وسیله نقلیه سریع‌تری با فناوری روز وارد بازار شود. اگرچه طرح مفهومی سوزوکی نودا هیچ‌گاه به تولید نرسید؛ اما مطمئنا می‌تواند برای طراحان و موتورسازان ایده جالبی باشد و شاید استفاده از سیستم دوچرخ محرک در این موتورسیکلت، قابلیت مانور زیادی در اختیار سوزوکی و سایر تولیدکنندگان بگذارد. سوزوکی در سال ۱۹۸۶ هم از نوعی موتورسیکلت مفهومی یا نام نودا در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات