نسخه‌ی نهایی از خودروی پرنده لیبرتی Pal-V رونمایی شد

یک‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
لیبرتی از اولین خودروی پرنده تجاری خود در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ رونمایی کرد؛ قرار است اولین مدل‌های لیبرتی PAL-V با قیمت ۶۰۰ هزار دلار، سال ۲۰۱۹ راهی بازار شود.
تبلیغات

تلاش برای تبدیل شدن به اولین خودروی پرنده تجاری قابل دسترس در بازار جهانی هنگامی به ثمر می‌رسد که محصولی بتواند از سد موانع قانونی، مقررات ایمنی و دستگاه‌های نظارتی عبور کند؛ در آخرین مرحله هنگامی‌ می‌توان گفت اولین خودروی پرنده وارد بازار شده است که اولین مالک این خودرو پشت فرمان آن بنشیند. رقابت شدیدی برای بدست آوردن این عنوان در نمایشگاه‌های خودرو اخیر دیده می‌شود، اما به نظر میرسد که این افتخار در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نام نسخه تولید نهایی از خودروی پرنده‌ی لیبرتی PAL-V ثبت خواهد شد.

Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی

حدود یک ماه پیش بود که لیبرتی (Liberty) ادعا کرد اولین خودروی پرنده در جهان آماده‌ی فروش شده است و این شرکت در حال کار روی فرآیند صدور گواهینامه نهایی برای ژیروکوپتر دوصندلی سه چرخه‌ PAL-V است؛ لیبرتی اقدامات قانونی را برای تردد خودروی پرنده انجام می‌دهد و به زودی شاهد پرواز اولین نسخه از آن در آسمان خواهیم بود.

Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی

ظاهرا هنوز مشخصات فنی از خودروی پرنده لیبرتی منتشر نشده است و تا سال آینده نسخه‌ی تولید محدود و پیشگام PAL-V با قیمت ۶۰۰،۰۰۰ دلاری راهی بازار خواهد شد؛ این در حالی است که سال بعد،  نسخه اسپرت خودروی پرنده لیبرتی با قیمت ۴۰۰،۰۰۰ دلاری برای علاقه‌مندان عرضه می‌شود. البته پیش از این قیمت‌هایی برای مدل‌های این خودروی پرنده عنوان شده بود، که به نظر می‌رسد با افزایش روبرو شده است. فناوری و مهندسی ساخت PAL-V به کمک مهندسان هلندی انجام می‌شود و در طراحی داخلی نیز از برندهای ایتالیایی کمک گرفته می‌شود. با توجه به حساسیت قطعات هواپیما‌ و خودروهای پرنده، در ساخت خودروی پرنده لیبرتی از بهترین مواد اولیه و آخرین فناوری روز استفاده می‌شود که دلیل قیمت گزاف آن نیز همین موضوع است. 

تنها ۹۰ دستگاه از نسخه پیشگام (pioneer) ساخته خواهد شد و ۲۵ هزار دلار به عنوان سپرده غیر قابل بازگشت از خریداران گرفته می‌شود. در جدول زمانی لیبرتی همچنین پیش‌بینی شده است که خریداران می‌توانند ۹ ماه قبل از تحویل قادر هستند سفارش خود را برای خرید خودروی پرنده PAL-V ثبت کنند. به طور مشابه، سپرده اولیه برای نسخه اسپرت لیبرتی غیر قابل استرداد است، اما با کمی کاهش به مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار می‌رسد.

Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی
Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی

رانندگی با اولین خودروی پرنده جهان منوط به داشتن گواهینامه رانندگی معمولی است، اما اگر مالک مایل به پرواز با خودرو باشد باید مجوز کامل خلبانی را نیز دریافت کند. ظاهرا هزینه اخذ این مجوز، بخشی از قیمت خودروی پرنده محسوب می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا خلبانان برای خرید لیبرتی تخفیف داشته باشند، چرا که آن‌ها مطمئنا بازار هدف اولیه برای خرید خودروی پرنده PAL-V هستند.

خلبانان مسائل مربوط به ایمنی هواپیماها را درک می‌کنند و بهتر از سایرین می‌توانند قابلیت رانندگی معمولی با آن را به حالت پرواز تغییر دهند؛ طبق گفته‌های لیبرتی، تغییر خودرو به هواپیما تقریبا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که این مدت برای بررسی و آزمایش صرف می‌شود.

Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی
Pal-V Liberty Flying Car / خودروی پرنده لیبرتی

هنگامی که خودروی پرنده لیبرتی PAL-V به هواپیما تبدیل شود، برای تیک‌آف به حداکثر وزن ۹۱۰ کیلوگرم نیاز دارد؛ ظرفیت حمل بار و سوخت (حداکثر ۱۰۰ لیتر) نیز به وزن مسافران بستگی دارد. حداکثر ارتفاع عملیاتی به ۳۵۰۰ متر می‌رسد، در حالی که خودروی پرنده می‌تواند با بیشینه سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت در محدوده ۵۰۰ کیلومتر پرواز کند. لیبرتی برای بلند شدن از سطح زمین به ۳۳۰ متر فاصله زمینی و فاصله گردش فرود حدود ۳۰ متر نیاز دارد.

در حالتی که از خودروی پرنده لیبرتی در جاده استفاده شود، PAL-V به یک سه‌چرخه تبدیل می‌شود که بسیار سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. طرح اصلی این خودروی پرنده در حقیقت از یک رودستر سه‌چرخ گرفته شده است، که با پیشرانه ۹۹ اسب بخاری می‌تواند به سرعتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات