یاماها FJR 1300 به ناوگان پلیس آمریکا پیوست

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یاماها از جدیدترین موتورسیکلت FJR 1300 P مخصوص نیروی پلیس رونمایی کرد که به‌جای هارلی‌ دیویدسن‌های قدیمی، خدمت خواهد کرد.
تبلیغات

نیروهای پلیس آمریکا از اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی تاکنون، از موتورسیکلت استفاده می‌کنند. در قرن بیست و یکم، موتورسیکلت‌های مورد استفاده پلیس از لحاظ مکانیکی و تکنولوژیکی تکامل یافته‌اند و به‌طور فزاینده‌ای بهبود یافته‌اند تا نیازهای پلیس را برآورده کنند. نیروهای پلیس ایالات متحده برای سال‌های طولانی، غالبا از موتورسیکلت‌های ساخت هارلی دیویدسن، ایندین، کاوازاکی و گاهی هوندا و بی‌ام‌و استفاده می‌کردند. ولی به‌تازگی اعلام شد که یاماها به‌طور مستقیم عرضه موتورسیکلت FJR1300P را آغاز می‌کند که به‌طور انحصاری برای خدمت در ادارات پلیس سراسر ایالات متحده ساخته خواهند شد.

Yamaha FJR1300P motorcycle / موتورسیکلت پلیس یاماها

یاماها درباره جدیدترین نسخه پلیس موتورسیکلت تورینگ اسپرت خود، عبارات جالبی مثل عملکرد عالی، قابلیت اطمینان و تجهیزشده با ویژگی‌های ضروری برای خدمت در اداره پلیس را به کار می‌برد. موتورسیکلت سفارشی پلیس آمریکا با تغییرات مختلفی مانند اتصالات الکتریکی برای نصب آسان آژیر، بلندگو، چراغ‌های گردان، سوئیچ کنترل روی فرمان، قسمتی شامل اتصالات الکتریکی برای نصب باتری کمکی، محافظ دست بارکباستر، شیشه جلو ۵.۵ اینچی قابل تنظیم الکتریکی، بادگیر محافظ پا و دست، میله‌های حفاظت از سرنشین هنگام تصادف و واحد رادیویی نصب‌شده روی قسمت عقب موتورسیکلت ارائه می‌شود. 

Yamaha FJR1300P motorcycle / موتورسیکلت پلیس یاماها

موتورسیکلت یاماها FJR1300P مدل ۲۰۱۸ مجهز به پیشرانه دو میل‌سوپاپ‌رو (DOHC) چهار سیلندر ردیفی مایع خنک با حجم ۱۲۹۸ سی‌سی است که به کمک ۱۶ سوپاپ ورودی و خروجی، رساندن سوخت و هوا و تخلیه گازهای خروجی را ممکن می‌سازد. طبق گفته‌های مسئولان یاماها، پیشرانه حداکثر ۱۴۵.۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور در ۸۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. نسخه معمولی این موتورسیکلت  قادر است ۱۴۱.۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن‌متر گشتاور فراهم کند. گفته می‌شود این پیشرانه نیروی خود را از طریق جعبه‌دنده ۶ سرعته و کلاچ چندصفحه‌ای تَر به چرخ‌ها منتقل می‌کند. متأسفانه موتورسیکلت یاماها FJR1300P پلیس مجهز به سیستم تعلیق قابل تنظیم الکترونیکی که روی مدل استاندارد وجود دارد، نخواهد بود.

Yamaha FJR1300P motorcycle / موتورسیکلت پلیس یاماها

در گذشته هرگاه دپارتمان پلیس می‌خواست از موتورسیکلت‌های یاماها FJR به‌عنوان وسایل نقلیه مخصوص گشت‌زنی استفاده کند، باید پکیج پلیس را از فروشنده یا شرکت ثالث متخصص در تبدیل موتورسیکلت‌های غیر نظامی به موتورسیکلت‌های اداری پلیس خریداری می‌کرد. همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، هر دو روش برای پلیس گران‌ تمام می‌شد و به‌صرفه نبود. به نظر بسیار عالی می‌رسد که بالاخره یاماها در طرح جدید خود تمام امکانات مورد نیاز پلیس را روی موتورسیکلت‌های تولید خود نصب می‌کند.

طی سالیان متمادی آژانس‌های اجرای قانون (نیروی انتظامی و ادارات پلیس) در سراسر جهان از موتورسیکلت پلیس یاماها استفاده می‌کنندکه از آن جمله می‌توان به انگلستان، استرالیا، بلژیک، اسپانیا و فرانسه اشاره کرد. حتی ترینیداد و توباگو نیز از موتورسیکلت‌های یاماها FJR به‌عنوان وسیله نقلیه مخصوص اسکورت برای مقامات عالی‌رتبه و شخصیت‌های سیاسی و موارد مشابه استفاده می‌کند. یاماها علاوه بر نسخه پلیس از سری FJR، دو نسخه موتورسیکلت XJ600P و XJ900P را برای بهره‌گیری در ادارات پلیس ارائه می‌دهد. 

Yamaha FJR1300P motorcycle / موتورسیکلت پلیس یاماها

پلیس ایالت میشیگان موتورسیکلت یاماها FJR1300P را اواسط مهر امسال آزمایش کرد که بیشینه سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت، زمان رسیدن از سرعت ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن کمتر چهار ثانیه و زمان رسیدن از حالت سکون به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت آن ۹.۲ ثانیه بود. هنگام ترمزگیری موتورسیکلت قادر است در مسافت ۴۳ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به حالت توقف کامل برسد. کمی قبل تعدادی موتورسیکلت پلیس محصول موتورسازان مشهور آمریکا مانند هارلی دیویدسن، زیرو، ایندین و بی‌ام‌و مورد آزمایش شتاب و سرعت قرار گرفتند. در این میان موتورسیکلت پلیس یاماها FJR توانست بر همه‌ی رقیبان در آزمایش شتاب‌گیری و سرعت غلبه کند و در بخش ترمزگیری نیز عملکرد چندان نامناسبی نداشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات