پژو از فناوری ردیابی شبکیه چشم، رونمایی کرد

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پژو برای تشویق رانندگان به حفظ تمرکز خود هنگام رانندگی، از سیستم جدید آی-کاکپیت در شاسی‌بلند 3008 استفاده می‌کند که قادر است رفتار شبکیه چشم را ردیابی کند.
تبلیغات

تاکنون تعدادی از فناوری‌های خودرو و سیستم‌های ایمنی  برای نگه‌داشتن چشم‌های راننده روی مسیر جاده تولید شده است، که از این میان می‌توان به سیستم ردیابی مردمک چشم جگوار لندروور و سیستم تشخیص خواب‌آلودگی راننده در محصولات نیسان اشاره کرد. تلاش شرکت پژو برای حفظ تمرکز رانندگان بر جاده، از طریق سیستم آی-کاکپیت (i-Cockpit) است که در مرحله آزمایش قرار دارد تا دقیقا مشخص کند چقدر چشمان راننده در پشت فرمان می‌چرخد.

Peugeot 3008 / شاسی‌بلند پژو 3008

پژو اولین بار نسل جدید سیستم آی-کاکپیت خود را در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد، که با فرمان کوچک‌تر و پانل ابزار داشبورد بزرگ‌تر طراحی شده‌ بود تا هنگام رانندگی، فاصله بین خط دید راننده و جاده نزدیک‌تر شود.

Peugeot 3008 / شاسی‌بلند پژو 3008

برای نشان دادن توانایی‌های این سیستم جدید، پژو مطالعه‌ای را برای بررسی این‌که چقدر چشم رانندگان از جاده در طول نشستن معمولی پشت فرمان منحرف می‌شود، انجام داد. در این بررسی رفتار چشم رانندگان در مجموعه‌ای از ۲۵ مسیر ۱۰ کیلومتری پشت فرمان خودروی شاسی‌بلند پژو 3008 و دیگر شاسی‌بلندهای غیر پژو کنترل شد. 

Peugeot 3008 / شاسی‌بلند پژو 3008

رانندگان از عینک مخصوص توبی پرو (Tobii Pro Glasses ۲) استفاده کردند، که از ۶ دوربین برای ردیابی مسیر شبکیه چشم در هر ۰.۰۵ ثانیه استفاده می‌کند. خودروساز فرانسوی بر این عقیده است که رانندگان پشت فرمان شاسی‌بلندهای غیر پژو هفت درصد از زمان کل رانندگی چشمان خود را از جاده منحرف کردند، اما در شاسی‌بلند پژو 3008 مجهز به سیستم آی-کاکپیت این میزان به پنج درصد کاهش یافت.

Peugeot 3008 / شاسی‌بلند پژو 3008

این یک تمرین کوچک برای آزمایش فناوری آی-کاکپیت پژو بود، اما مطالعه تفاوت این دو گروه بسیار دشوار است. در ابتدا یکی از مسائلی که بر نتیجه تاثیر می‌گذارد، اندازه کوچک نمونه است. مسئله‌ی تاثیرگذار دیگر این است که چقدر پوشیدن عینک مخصوص ردیابی شبکیه چشم‌های راننده بر نگه‌داشتن توجه راننده به جاده اثر می‌گذارد. اگر کاملا صادق باشیم، هفت درصد رقم کمی است.

در هر صورت پژو اشاره می‌کند که ۷ درصد انحراف در یک رانندگی یک ساعته با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت برابر با ۳.۳۵ کیلومتر است؛ که این مقدار مسیری است که راننده به جاده نگاه نمی‌کند، و به اصطلاح راننده غرق در تماشای اطراف می‌شود. اگر این میزان را دو درصد در نظر بگیریم باز هم ۱ کیلومتر می‌شود، که اگر راننده در این مسیر یک کیلومتری به جاده نگاه نکند تفاوت زندگی و مرگ بیش‌تر مشخص خواهد شد. بنابراین، مطالعه پژو نشان می‌دهد که زمان بسیار کمی که راننده روی جاده تمرکز می‌کند، در حقیقت تفاوت بسیار زیادی برای حفظ جان راننده و سرنشینان ایجاد خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات