مجلس به دنبال لغو افزایش تعرفه‌ واردات خودرو

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد مجلس از احتمال لغو تعرفه‌های جدید واردات خودروهای خارجی خبر داد.
تبلیغات

بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از تلاش نمایندگان برای تهیه طرحی دو فوریتی در راستای لغو مصوبه اخیر دولت در زمینه واردات خودرو و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد. وی در این باره اعلام کرد:

بنده به همراه دوستانم در کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا با طرحی دو فوریتی، مخالفت خود را با افزایش سرسام‌آور تعرفه‌ی واردات خودروهای خارجی در دستورالعمل جدید واردات خودرو که هفته‌ی گذشته توسط دولت ابلاغ شد، اعلام نماییم؛ چراکه این افزایش تعرفه به هیچ عنوان توجیهی ندارد.

پارسایی در پاسخ به این موضوع که بسیاری معتقد هستند این تصمیم دولت با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور گرفته شده است؛ اظهار داشت:

این حرف کاملا نادرستی است. چه زمانی که قیمت خودرو در کشور پایین بود و چه الان که قیمت خودروهای خارجی به دلیل ایجاد انحصار در واردات برای عده‌ای خاص سربه فلک کشیده است؛ هیچگاه شاهد کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش ارزبری در این زمینه نبودیم و همچنان ارز از کشور در حال خارج شدن است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ نسبت به افزایش ۱۱ برابری تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی نیز واکنش نشان داد. وی با بیان این مطلب که تا به امروز تنها دستاورد افزایش تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور، ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص بوده است؛ خاطرنشان کرد:

ما اصرار داریم که نه‌تنها برای ورود خودروهای هیبریدی و پاک به کشور نباید تعرفه‌ی سنگین لحاظ شود بلکه باید بسته‌های تشویقی نیز برای واردات این خودروها به کشور لحاظ شود؛ نه اینکه در شرایط بحرانی کنونی که کشور با آلودگی روزافزون هوا و مشکلات عدیده‌ی محیط زیستی روبرو است، با اعمال تعرفه‌های سنگین عملا امکان واردات خودروهای هیبریدی به کشور را از بین ببریم.
واردات خودرو

پارسایی ضمن انتقاد مجدد از نحوه‌ی تعرفه‌گذاری برای واردات خودرو خاطرنشان کرد:

حتی خودروهای غیر هیبریدی که وارد کشور می‌شوند به واسطه‌ی تکنولوژی بالایی که دارند از مصرف سوخت پایینی بهره‌ می‌برند و با توجه به کاتالیزورهایی که در این خودروهای بنزینی روز دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد سوخت به‌صورت ناقص منتشر نشده و موجب آلودگی محیط زیست و به‌خصوص هوای کلان‌شهرها نمی‌شوند.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در حالی سخن از بررسی و احتمال لغو تعرفه‌های جدید واردات خودرو به میان می‌آورد که امروز گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ابلاغیه‌ای عملا از آغاز اجرای دستورالعمل جدید واردات خودرو بر اساس تعرفه‌های جدید خبر داد. گمرک ایران در این ابلاغیه‌ قید کرده است که از این پس واردات خودروهای مدل ۲۰۱۶ به کشور ممنوع خواهد بود و تنها خودروهایی با حداکثر حجم پیشرانه‌ی ۲.۵ لیتر و ارزش گمرکی ۴۰ هزار دلار مجوز ورود به کشور خواهند داشت.

هفته‌ی گذشته بود که دستورالعمل جدید واردات خودرو توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به‌صورت رسمی ابلاغ و سازوکار جدید نحوه‌ی واردات خودرو به کشور در آن اعلام شد. براساس این مصوبه همانند گذشته، ورود خودروهای با حجم پیشرانه‌ی بیش از ۲.۵ لیتر به کشور ممنوع خواهد بود و  از این پس سقف ارزش گمرکی خودروها ۴۰ هزار دلار خواهد بود. جدول تعرفه‌های جدید واردات خودروهای خارجی به کشور را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

تعرفه‌های جدید واردات خودروهای بنزینی

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی پیشین (٪)

تعرفه‌ی جدید (٪)

۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۴۰

۵۵

۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۴۰

۷۵

۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۵۵

۹۵

۲۵۰۰ سی‌سی و بیشتر

ممنوعیت واردات

ممنوعیت واردات

تعرفه‌های جدید واردات خودروهای هیبریدی

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی پیشین (٪)

تعرفه‌ی جدید (٪)

۱ تا ۱.۵ لیتر

۵

۲۵

۱.۵ تا ۲ لیتر

۵

۴۵

۲ تا ۲.۵ لیتر

۵

۶۵

۲.۵ و بیشتر

۵۵

۱۰۰

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات