تکلیف خودروهای باقی مانده در گمرکات کشور مشخص شد

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گمرک جمهوری اسلامی ایران شرط ترخیص خودروهای خارجی دپو شده در انبارهای این سازمان در مبادی ورودی به کشور را پرداخت حقوق ورودی بر اساس قانون جدید واردات خودرو اعلام کرد.
تبلیغات

گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ای شرایط لازم برای ترخیص خودروهای دپو شده در انبارهای این سازمان را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه، تمام خودروهایی که داری برگه ثبت سفارش خودرو هستند و تا تاریخ ۲۱ شهریورماه ۹۶ به کشور وارد شده و در انبارهای این سازمان بلاتکلیف مانده‌اند، از این پس با پرداخت تمام حقوق ورودی بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو و تعرفه‌های جدید، مجوز خروج از گمرک و ورود به کشور اخذ خواهند کرد. بدین ترتیب این خودروها باید با پرداخت مابه‌التفاوت تعرفه قدیمی واردات با تعرفه‌های جدید، مجوز لازم برای ترخیص را دریافت کنند. 

بخشنامه‌ی گمرک جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است:

با عنایت به مفاد نامه‌های شماره‌ی ۶۰/۲۱۷۸۴۹ مورخ ۹۶/۱۰/۰۲ وزیر صنعت معدن و تجارت و نامه‌ی ۲۲۱۲۶۷ مورخ ۹۶/۱۰/۰۶ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، ترخیص کلیه‌ی خودروهای ثبت سفارش شده منوط به پرداخت حقوق ورودی بر اساس ماخذهای مصوب ابلاغی مورد اشاره بوده و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار تا تاریخ ۹۶/۰۶/۲۱ علاوه بر پرداخت براساس ماخذهای مصوب ابلاغی منوط به ارائه‌ی تعهد رسمی (محضری) مبنی بر منظور نمودن مبلغ پرداختی (مبلغ اضافه بر اساس ماخدهای جدید) به عنوان مابه‌التفاوت به میزان مندرج در نامه‌های مورد اشاره (مصوبه جدید دولت در زمینه واردات خودرو با تعرفه‌های جدید) پس از ابلاغ مصوبه مربوطه (مصوبه شورای اقتصاد) خواهد بود. ضمنا بر همین اساس ترخیص هرگونه خودروی سواری با استفاده از تسهیلات مقرر در ماده‌ی ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره یک ماده شش قانون امور گمرکی در هر مورد منوط به بررسی و اعلام نظر این مرکز می‌باشد.

این درحالی است که پیش از این، در ابتدای هفته‌ی گذشته که دستورالعمل جدید واردات خودرو توسط معاون اول رئیس جمهور به‌صورت رسمی ابلاغ شد؛ مسئولان واردات اعلام کرده بودند خودروهایی که تا تاریخ ۲۱ شهریور ۹۶ وارد کشور شده‌اند همچنان مشمول تعرفه‌های قدیمی و پیشین خواهند بود و نه تعرفه‌های جدید.

بر اساس قانون واردات، خودروهای خارجی از این پس با ۲ پیش‌شرط، مجوز ورود به کشور خواهند داشت؛ اول آنکه حداکثر ارزش گمرکی خودرو ۴۰ هزار دلار باشد و دوم حجم پیشرانه از ۲۵۰۰ سی‌سی بیشتر نباشد. این خودروهای وارداتی به سه گروه تقسیم می‌شوند که جدول جدید تعرفه‌های این خودروها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

خودرو با حجم پیشرانه

تعرفه‌ی پیشین (٪)

تعرفه‌ی جدید (٪)

۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی

۴۰

۵۵

۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی

۴۰

۷۵

۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی

۵۵

۹۵

۲۵۰۰ سی‌سی و بیشتر

ممنوعیت واردات

ممنوعیت واردات

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات