نیسان لیف 2018؛ با‌صرفه‌ترین خودروی دنیا

پنج‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قیمت نیسان لیف همراه باتری‌های ۶۰ کیلووات و توانایی حرکت در مسیری به طول ۳۶۰ کیلومتر با یک شارژ کامل، ۳۵ هزار دلار اعلام شده است. با این حساب، محصول برقی نیسان می‌تواند کم‌هزینه‌ترین خودروی جهان باشد.
تبلیغات

حتی برای عامه‌ی مردم در کشورهای جهان اول هم ۲ شاخصه‌ی اقتصادی هنگام خرید خودروها، اهمیت دارد. قیمت نهایی و میزان مصرف سوخت، ۲ عامل بسیار مهم در تعیین صرفه‌ی اقتصادی مدل‌های مختلف هستند. این موضوع، باعث می‌شود بسیاری از خودروهای لوکس برقی یا پلاگین هیبرید، نظیر تسلا مدل X یا بی‌ام‌و i8، برخلاف استفاده از هزینه‌ی ناچیز رانندگی و به دلیل قیمت بالا هنگام خرید، محصولاتی به‌صرفه محسوب نشوند.

نیسان لیف / Nissan Leaf 2018

به‌جرئت می‌توان گفت، تویوتا پریوس و نیسان لیف، اولین خودروهای برقی دنیا با هزینه‌ی رانندگی کم و قیمت خرید قابل قبول در تاریخ خودروسازی هستند. هرچند پریوس پرایم با پیشرانه‌ی تمام الکتریکی، به اندازه‌ی پریوس اصلی با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید، پرفروش و اسطوره‌ای ظاهر نشد؛ محصول تمام برقی نیسان با نام لیف، از همان ابتدای عرضه در سال ۲۰۱۰ با استقبال بسیار خوبی مواجه بود. نسل اول این خودرو، جذابیت چندانی در ظاهری و کابین فراهم نکرد؛ اما همچنان به‌عنوان پرفروش‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی تمام الکتریکی در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شود.

نیسان لیف 2018

چند ماه پیش، مدل جدید نیسان لیف با پلت‌فرم و بدنه‌ای کاملا متفاوت با نسل اول رونمایی شد. از همان ابتدا، مهم‌ترین بحث رسانه‌های جهان در مورد قیمت نهایی و میزان مسافتی که لیف با یک بار شارژ طی می‌کند، شکل گرفت. مدیران نیسان اعلام کردند که محصول آن‌ها با بسته‌ی باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی و توانایی حرکت تا مسافت ۲۴۰ کیلومتر در دسترس خواهد بود؛ اما نسخه‌ی کامل‌تری از لیف با کد e-Plus ، همراه باتری‌های ۶۰ کیلووات ساعتی و قابلیت طی کردن ۳۶۰ کیلومتر با هر بار شارژ، عرضه خواهد شد.

امروز و برای اولین‌ بار، قیمت نهایی نسخه‌ی ۶۰ کیلووات ساعتی نیسان لیف اعلام شد تا زنگ خطری برای دیگر تولیدکنندگان خودروهای تمام الکتریکی باشد. شاید در نگاه اول، برچسب قیمت ۳۵ هزار دلار برای محصولی هاچبک با پیشرانه‌ی ۱۴۷ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن‌متر، فراتر از انتظار باشد؛ اما در مجموع باعث برتری لیف در مقایسه با رقبا خواهد شد.

chevrolet bolt

امروزه می‌توان خودروی تمام برقی شورولت بولت را همراه پیشرانه‌ی ۲۰۰ اسب بخار و توانایی حرکت در مسیری به طول ۳۸۰ کیلومتر با یک شارژ تهیه کرد؛ اما این محصول، برخلاف داشتن نکات مثبت متعدد، از جمله رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ظرف ۶.۵ ثانیه؛ نه‌تنها از بدنه‌ای بسیار کوچک‌تر از لیف استفاده می‌کند، بلکه با قیمتی حدود ۳۸ هزار دلار فروخته می‌شود. پرداخت چنین هزینه‌ای برای یک مینی‌خودروی شهری و نامناسب برای مصارف خانوادگی، منطقی به نظر نمی‌رسد.

Tesla Model 3

دیگر رقیب مهم و قابل احترام نیسان لیف، تسلا مدل 3 است. این خودرو با تبلیغات فراوان ایلان ماسک و هزینه‌ی ساخت بسیار بالا در خط تولید تسلا دیده می‌شود؛ اما همچنان با تیراژ پایین و نقص‌های جزئی دست به گریبان است. تسلا مدل 3، همچنان متقاضیان بسیار زیادی در آمریکا دارد؛ اما عقب‌تر از برنامه‌ی تولید و تحویل خود به مشتریان حرکت می‌کند. فراموش نکنیم، ارزان‌ترین محصول تسلا با پیشرانه‌ای به قدرت ۲۵۸ اسب بخارو قیمت ۳۶ هزار دلار، می‌تواند مسافتی در حدود ۳۵۰ کیلومتر با یک شارژ کامل طی کند؛ اما در مقایسه با نیسان لیف به قیمت ۳۵ هزار دلار و شعاع حرکتی بیش از ۳۶۰ کیلومتر، برتری محسوسی نخواهد داشت.

نیسان لیف 2018

مدیران نیسان، از جمله بارتل اشمیت، توانایی‌های حرکت لیف همراه باتری‌های ۶۰ کیلوات ساعت را فراتر از مسافت ۳۶۰ کیلومتر می‌دانند و معتقدند در شرایط بزرگراه و سرعت ثابت، می‌توان به اعداد بالاتری دست یافت. در ادامه‌ی مطلب، می‌توانید بیننده‌ی ویدئویی باشید که امکانات رفاهی و فنی نیسان لیف را به‌اختصار نمایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات