سازمان ملی استاندارد: پراید استاندارد دارد؛ اما هیوندای i10 خیر

سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد، پراید تا سال آینده مجوز تولید کسب کرده است؛ اما خودرویی مثل هیوندای i10 به دلیل رعایت نکردن استانداردهای جدید، اجازه فروش ندارد.
تبلیغات

روز گذشته سازمان ملی استاندارد خبری مبنی بر توقف تولید ۲۵ نوع خودرو از ابتدای دی‌ماه سال جاری منتشر کرد که با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی صنعت خودرو، خودروسازان داخلی و مردم روبرو شد. بر اساس ابلاغیه جدید سازمان استاندارد و با توجه به الزامی شدن ۵۵ استاندارد جدید برای خودروهای تولید داخل و همچنین وارداتی از ابتدای دی‌ماه سال جاری، ۲۵ دستگاه خودرو که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، مجوز شماره‌گذاری نخواهند داشت و باید از چرخه تولید خارج شوند. خودروهای سواری مشمول این ابلاغیه عبارتند از:

گروه سایپا

سایپا 131، سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی،

گروه ایران‌خودرو

پژو پارس با موتور XUM

مدیران خودرو

MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5

کرمان موتور

لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60 ، جک J5، هیوندای i10 

گروه بهمن

بسترن B 50F، وانت تک کابین و دو کابین مزدا 1700

از همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر، تقریبا همه خودروسازانی که برخی از خودروهای آن‌ها مشمول این قانون شده بود واکنش نشان دادند و به‌نوعی در راستای اطمینان خاطر بیشتر مشتریان خود، اعلام کردند که این خبر صحیح نیست و محصولات آن‌ها همچنان مجوز شماره‌گذاری دارد. خبرها و تکذیبیه‌هایی که واکنش مجدد پیرایش، مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران را درپی داشت و وی اعلام کرد که در لیست اعلامی از سوی این سازمان هیچ‌گونه اشتباهی رخ نداده است و از ابتدای دی‌ماه سال جاری، خودروهای مذکور به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم، شماره‌گذاری نخواهند شد.

یکی از جالب توجه‌ترین واکنش‌ها به این خبر از سوی گروه خودروسازی سایپا صورت گرفت. گل محمدی معاونت کیفیت سایپا پس از این خبر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این شرکت بسته جامع پایش استانداردهای اجباری را به مقامات ارائه کرده و موفق شده است مجوز شماره‌گذاری خودروهای سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 151، سراتو، ساینا دنده‌ای، چانگان 35CS، تیبا صندوقدار، تیبا 2 و آریو را تا اول دی‌ماه سال آینده تمدید کند.

hyundai i10

با استناد به صحبت‌های گل‌محمدی درمی‌یابیم که خودروی پراید توانسته است حداقل تا ۱ سال دیگر، مجوز شماره‌گذاری دریافت کند و به‌نوعی استانداردهای لازم را کسب کند. اما سؤال بزرگی که این میان مطرح می‌شود و ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کرده، آن است که چگونه خودروهایی مانند جک J5 و هیوندایی i10 فاقد استانداردهای لازم به شمار می‌روند؛ اما پراید با وضعیتی که همه ما به‌خوبی از آن آگاه هستیم توانسته است این استانداردهای جدید را پاس کند و از خودرویی مانند هیوندایی i10 پیشی بگیرد؟

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران درباره این سؤال به تسنیم گفت:

خودروی پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استانداردهای جدید شده است؛ اما کرمان موتور به‌عنوان شرکت تولیدکننده هیوندای i10 هیچ اقدامی در جهت افزایش سطح استانداردهای این خودرو انجام نداده است. دلایل عدم ارتقاء استاندارد این خودرو را باید از مسئولان این شرکت سؤال کرد؛ اما با توجه به شرایط حال حاضر، سازمان استاندارد خط تولید این خودرو را متوقف کرده و هر زمان که استانداردهای لازم در این خودرو اعمال شود تولید مجدد آن بلامانع خواهد بود.

اینکه استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد چه هستند که خودرویی مانند پراید موفق به پاس کردن آن‌ها می‌شود و هیوندای i10 خیر، جای بسی تأمل دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات