تحویل ۴ دستگاه مرسدس کلاس S به وزارت خارجه

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بخش تشریفات وزارت امور خارجه، چند دستگاه مرسدس بنز کلاس S که به نظر می‌رسد از نوع S400 هیبرید هستند، در ناوگان خود دارد که بنا به توضیح این نهاد، سال‌ها قبل خریداری شده‌اند.
تبلیغات

استفاده از خودروهای لوکس و آخرین مدل برای تردد مهمان‌های خارجی و انجام تشریفات رسمی، در میان کشورهای دنیا متداول است. وزارت امورخارجه کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست و از گذشته، تعدادی مرسدس بنز کلاس S در اختیار داشته است. تردد مقامات عالی‌رتبه در کشور خارجی، تا آنجا اهمیت دارد که بسیاری کشورها از جمله آمریکا، وسیله نقلیه اختصاصی خود را با هواپیما به مقصد می‌رسانند. به‌عنوان مثال، ۱۲ مهرماه امسال شاهد حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و خودروی اختصاصی گارد حفاظت او با پلاک ترکیه در تهران بودیم که تردد این مقام هم با آخرین مدل خودروی مرسدس کلاس S همراه آپشن‌های لوکس نسخه‌ی میباخ بود.

s class

بنا به ادعای بعضی رسانه‌ها، خودروهای تحویلی به وزارت امور خارجه ایران، از نوع S400 و به تعداد ۴ دستگاه هستند. تصاویر منتشرشده در فضای مجازی ثابت می‌کند خودروهای مذکور آخرین مدل و از نسل ۲۰۱۸ نیستند؛ بلکه دارای چهره‌ی قبلی کلاس S هستند که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ تولید شد. از سویی دیگر، سخن از هیبریدی بودن این خودروها به میان آمده است که با کد S400 همخوانی دارد. در حال حاضر، نسخه‌های مختلف مرسدس کلاس S عرضه می‌شوند که در نوع بنزینی، شامل مدل‌های S450 و S560 می‌شود و با پیشرانه‌ی هیبرید، S400 و S550e نام دارند. مدل S550e، از نوع پلاگین هیبرید و قابل شارژ با برق شهری است؛ اما نمونه‌ی S400 که البته ارزان‌تر و قدیمی‌تر محسوب می‌شود، شارژ باتری‌های خود را به کمک پیشرانه‌ی بنزینی فراهم می‌کند.

s class

قیمت نسخه‌ی پایه‌ی S400 هیبرید، حدود ۹۵ هزار دلار است. اطلاع دقیقی از سطح آپشن‌های موجود در مدل‌های تحویلی به وزارت امور خارجه ایران در دسترس نیست؛ اما می‌توان اطمینان داشت که این خودروها، فاقد بدنه‌ی ضد گلوله (نسخه‌ی گارد) و امکانات لوکس نسخه‌ی میباخ، نظیر مرسدس رئیس جمهور ترکیه باشند. مدل S400، دارای پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری به قدرت ۲۷۵ اسب بخار است که همراه با موتور الکتریکی، مجموعا قدرت ۲۹۵ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. چنین محصولی، در زمانی حدود ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند.

s class

مرسدس کلاس S، لوکس‌ترین محصول غول خودروسازی آلمان محسوب می‌شود و دارای نسخه‌های متنوع با پیشرانه‌های متفاوت و سطح آپشن‌های گوناگون است. نسخه‌های دارای قوای محرک AMG، شامل مدل‌های S63 و S65 به ترتیب دارای پیشرانه‌‌های ۶۰۳ و ۶۲۱ اسب بخار هستند که با آستانه‌ی قیمت‌ ۱۵۰ هزار دلار و ۲۳۰ هزار دلار فروخته می‌شوند. از سویی دیگر، مرسدس میباخ هم دارای دو مدل S560 و S560 است که با پیشرانه‌های ۴۶۳ اسب بخار و ۶۲۱ اسب بخار، همراه قیمت‌های ۱۷۰ هزار دلار و ۲۰۰ هزار دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود.

DS7 France president

با این اوصاف، به نظر می‌رسد که مرسدس سفارش وزارت امور خارجه ایران، (اگر بنا به شواهد نسخه‌ی S400 هیبرید باشد) یکی از ارزان‌ترین مدل‌های کلاس S در سال ۲۰۱۸ است. البته نباید فراموش کرد، بسیاری از کشورهای ثروتمند دنیا نظیر فرانسه، از خودروهای ارزان‌تری در ناوگان تشریفات رسمی خود استفاده می‌کنند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در یک سال اخیر با کراس‌اور جدید ساخت دی‌اس، موسوم به DS7 تردد می‌کند که مسلما با آپشن‌های کامل، کمتر از ۵۰ هزار دلار قیمت دارد و احتمالا بدون دریافت هزینه با اهداف تبلیغاتی، توسط برند سازنده به دولت فرانسه هدیه شده است.

 توضیح وزارت خارجه درباره خودروهای لوکس منتسب به این وزارتخانه

در پی انتشار تصاویر و اخبار شائبه برانگیز در خصوص خرید خودروهای میلیاردی توسط این وزارتخانه ضمن رد هر گونه خرید جدید خودروهای تشریفاتی جهت میهمانان خارجی رسمی کشور به آگاهی می‌رساند خودروهای تشریفاتی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد، در دولت دهم و به منظور انجام امور تشریفاتی میهمانان اجلاس سران عدم تعهد در تهران سفارش داده شد که ۳۲ دستگاه آن همان زمان تحویل و ۱۴ دستگاه باقیمانده در سال ۹۳ ترخیص شدند و پس از آن هیچ خودروی خارجی تحت هیچ عنوانی از سوی این وزارتخانه خریداری نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات