شاسی بلند تمام برقی نیو ES8 رونمایی شد

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
شرکت چینی و چندملیتی نیو، از مدل نهایی و مشخصات کامل شاسی‌بلند تمام برقی خود موسوم به ES8 رونمایی کرد. این خودرو، اولین محصول نیو محسوب می‌شود و ماه جاری در خط تولید قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

شرکت نوپای نیو (Nio) که پیش از این با نام NextEV آن را می‌شناختیم، پس از تأسیس در سال ۲۰۱۴ و رونمایی از سوپراسپرت تمام برقی EP9 راه پیشرفت را به‌سرعت طی کرده است. این استارتاپ که در ابتدا با ابرخودروی EP9 و رکوردزنی آن در پیست نوربرگ‌رینگ در صدر اخبار قرار گرفت، حالا به دنبال تولید اولین شاسی‌بلند تمام برقی خود به تعداد انبوه است که البته تصاویر مدل نهایی آن به همراه مشخصات فنی، امروز منتشر شد.

Nio ES8 / نیو

شاسی‌بلند تمام برقی نیو ES8، ماه جاری در بازار چین به فروش گذاشته می‌شود. مقامات دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه مانند فارادی فیوچر (Farady Future) و لوسید موتورز (Lucid Motors)، بارها در زمینه‌ی رقابت با محصولات تسلا ادعاهایی داشته‌اند؛ اما مدیران چینی شرکت نیو، دست‌به‌کار شده‌اند و خط تولید این شاسی‌بلند را استارت زده‌اند. مقامات این شرکت چینی پیش‌تر اعلام کرده بودند که مدل‌های تمام برقی خود را (احتمالا با مشخصات متفاوت نسبت به بازار چین)، در سال ۲۰۲۰ وارد بازار آمریکا خواهند کرد.

همانند مدل‌های تسلا، اولین ۱۰ هزار دستگاه تولیدی ES8 در قالب Founder’s Edition و با قیمت ۵۴۸ هزار یوان (۸۲ هزار و ۹۸۹ دلار) عرضه می‌شود؛ نسخه‌ی پایه و استاندارد این شاسی‌بلند با قیمت ۴۴۸ هزار یوان (۶۷ هزار و ۷۸۳ دلار) در دسترس خواهد بود. بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت ۸۳۶ هزار یوان (۱۲۶ هزار و ۶۰۳ دلار) مدل پایه‌ی تسلا مدل X در بازار چین بسیار کمتر هستند. تسلا مدل X در بازار آمریکا معادل ۷۹ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد که دلیل افزایش آن در بازار چین، هزینه‌ی بالای حمل و نقل و مالیات بر واردات است. با توجه به این اختلاف قیمت، شاسی‌بلند نیو ES8 در بازار چین پتانسیل موفقیت بالایی خواهد داشت.

Nio ES8 / نیو

همانند تسلا مدل X، نیو ES8 نیز از دو موتور برقی (هر کدام روی یک محور) استفاده می‌کند که در نتیجه یک خودروی تمام چرخ محرک خواهد بود. این دو موتور در مجموع ۶۴۳ اسب بخار قدرت و ۸۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند که بر اساس ادعای تیم مهندسی نیو، ES8 با استفاده همزمان از این دو موتور برقی، در زمان ۴.۴ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شاسی‌بلند تمام برقی با استفاده از پک باتری ۷۰ کیلووات ساعتی در شرایط رانندگی معمولی با یک‌ بار شارژ تا ۳۵۵ کیلومتر مسافت طی می‌کند. ES8 از بدنه‌ی آلومینیومی و ظرفیت هفت سرنشین بهره می‌برد.

Nio ES8 / نیو

بر اساس گفته‌ی مدیران این استارتاپ چینی، ES8 به سیستم پیشرفته‌ی فناوری خودران مجهز است. ۲۳ سنسور به همراه دوربین و رادار و البته پردازنده‌ی تصویر EyeQ4 شرکت موبایل‌آی (MobileEye) در این شاسی‌بلند نصب شده است؛ طبق ادعای مقامات نیو، اولین هوش مصنوعی داخلی خودرو موسوم به نائومی (Naomi)، عملیات مربوط به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی را مدیریت می‌کند.

یکی از جالب‌ترین برنامه‌های نیو که حتی تسلا هم نتوانسته است به‌درستی آن را پیاده‌سازی کند، ایده‌ی تعویض پک باتری است. مقامات این شرکت قصد دارند تا سال ۲۰۲۰، تا ۱۲۰۰ ایستگاه برای تعویض پک باتری (موسوم به Power Swap) و بیش از ۱۲۰۰ خودروی مخصوص شارژ سیار (موسوم به Power Mobile) که علاوه بر ایستگاه‌های شارژ ثابت، محدوده‌ی شارژ در حال حرکت برای خودروهای برقی مهیا می‌کنند، ایجاد کنند.

Nio ES8 / نیو

نکته‌ی جالب‌تر برنامه‌ی تعویض باتری، قابلیت اشتراک سرویس باتری است. در این برنامه مشتریان می‌توانند با پرداخت ماهیانه هزار و ۲۸۰ یوان (۱۹۳ دلار) پک‌های باتری را اجاره کنند که در این صورت، قیمت خرید هر مدل ES8 تا ۱۰۰ هزار یوان (۱۵ هزار و ۱۴۳ دلار) کاهش می‌یابد و البته با عرضه‌ی پک‌های باتری جدید، مشتریان پک‌ باتری خودروی خود را ارتقاء می‌دهند.

Nio ES8 / نیو

شرکت نوپای نیو با استارت زدن خط تولید ES8 در مقایسه با دیگر استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی صنعت خودروهای تمام برقی، پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما هنوز راه درازی پیش روی این شرکت چینی خواهد بود. دقیقاً مشخص نیست که آیا برنامه‌ی تعویض باتری و اشتراک ماهانه آن جواب خواهد داد یا نه؛ علاوه بر این باید دید جذب مشتری ES8 در مقایسه با محصولات تسلا چگونه خواهد بود.

شرکت نیو دارای چند شریک تجاری و فنی قدرتمند از کشورهای مختلف، نظیر آمریکا است. اولین محصول این برند در کلاس نوپای شاسی‌بلندهای لوکس برقی عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد شانس موفقیت بالایی در بازار چین داشته باشد. باید منتظر ماند و دید محصولات این شرکت در بازار آمریکا تا چه حد متقاضی خواهند داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات