احتمال دخالت شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی

شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
در پی افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی بازار طی هفته‌های اخیر، شورای رقابت از ورود احتمالی به بحث قیمت‌گذاری این خودروها خبر داد.
تبلیغات

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با بیان این مطلب که در صورت اثبات ایجاد شرایط انحصاری در بازار خودروهای وارداتی، شورای رقابت به این بازار ورود پیدا خواهد کرد؛ اظهار داشت:

درحال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی سامان‌دهی بازار خودروهای خارجی است. متأسفانه طی چند ماه اخیر و به‌خصوص چند هفته‌ی گذشته به دلیل عدم نظارت بر بازار خودروهای وارداتی شاهد سوء استفاده برخی از افراد هستیم که قیمت‌ها را سرخود افزایش می‌دهند و عملا موجب بی‌ضابطه شدن خرید و فروش این دست خودروها هستیم.

شیوا با اعلام اینکه مسئول بررسی و رسیدگی به شرایط بازار خودروهای خارجی وزارت صنعت است و نه شورای رقابت، نسبت به افزایش‌های بی‌رویه قیمت خودروهای خارجی در بازار واکنش نشان داد و اعلام کرد:

شورای رقابت تنها در شرایطی می‌تواند به این بازار ورود کند که مطمئن شود شرایط انحصاری در آن ایجاد شده است. هنوز بررسی‌های ما برای ورود به این بازار و دخالت در قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نهایی نشده است. به محض نهایی شدن بررسی‌ها و فراهم شدن شرایط، قطعا در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی کشور، شورای رقابت اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

رئیس شورای رقابت در پایان از افزایش روزافزون شاکیان شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو گفت و خاطرنشان کرد:

بر اساس آخرین دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها شرکت‌های نمایندگی رسمی قادر به واردات خودرو از خارج کشور هستند. اما اگر بررسی‌های ما نشان دهد که این دستورالعمل موجب خواهد شد تا بازار واردات خودرو تنها در اختیار چند شرکت محدود قرار گیرد، آنگاه شرایط متفاوت خواهد بود و عملا انحصار در این حوزه ایجاد خواهد شد. در این شرایط و برای از بین بردن انحصار، این شورا وارد عمل خواهد شد.

کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقد هستند بسته بودن سامانه ثبت سفارش خودرو از تیرماه سال جاری با هدف تغییر در قوانین واردات خودرو و همچنین رو به پایان بودن آخرین ثبت‌سفارش‌های انجام‌شده در دی‌ماه، مهم‌ترین علت نابسامانی‌ها و افزایش‌ نجومی در قیمت خودروهای خارجی طی هفته‌های گذشته است. همگان منتظر هستند تا ببینند بالاخره وزارت صنعت، معدن و تجارت چه زمانی این سامانه را مجددا راه‌اندازی ‌می‌کند. از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از افزایش حداقل دوبرابری تعرفه‌ی واردات خودرو در قانون جدید واردات  هستندکه اخیرا از سوی وزارت صنعت جهت تصویب و ابلاغ به دولت ارسال شده است. در صورتی که این امر صحت داشته باشد و هیئت دولت نیز آن را تصویب کند، باید انتظار جهش‌ قیمتی به‌مراتب بیشتری در خودروهای خارجی بازار باشیم.

نظر شما درباره اتفاقات و افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی ماه‌های گذشته چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات